Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Dersin tanımı; giriş, amaç ve öğrenim hedefleri
|
|
2
|
Tıbbi terminolojiye giriş ve tıbbi terminoloji bilgisinin günümüzdeki önemi, Tıbbi terimleri oluşturan yapısal öğeler ve işlevlerinin örneklendirilmesi
|
K2- Bölüm-1
|
3
|
Tıbbi terimleri oluşturan köklerin (stems) özgün yazılışı ve seslendirmenin örneklerle açıklanması
|
K1- Bölüm-1
|
4
|
Tıbbi terimleri oluşturan öneklerin (prefixes) yazılış ve seslendirilmelerinin örneklerle açıklanması
|
K1- Bölüm-2
|
5
|
Tıbbi terimleri oluşturan soneklerin (suffixes) yazılış ve seslendirilmelerinin örneklerle açıklanması
|
K1- Bölüm-3
|
6
|
Sağlık hizmetlerinde çok sık kullanılan standart tıbbi kısaltmaların ve açılımlarının örneklerle anlatılması
|
K2- Bölüm-5
|
7
|
Hareket, sinir sistemi ve psikiyatrik hastalıklara ilişkin terimlerin örneklerle açıklanması
|
K2- Bölüm-4/12
|
8
|
Endokrin, solunum ve sindirim sistemine ilişkin terimlerin örneklerle açıklanması
|
K2- Bölüm-7/8/11
|
9
|
Kardiovasküler sistem ile kan ve kan yapıcı organlara ilişkin terimlerin örneklerle açıklanması
|
K2-Bölüm-6
|
10
|
Üriner, genital sisteme, göze ilişkin terimlerin örneklerle açıklanması,
|
K2-Bölüm-9
|
11
|
Kulak-burun-boğaz ve deriye ilişkin terimlerin örneklerle açıklanması,
|
K2- Bölüm-13
|
12
|
Bakteri, virüs adlarının yazım kuralları ve seslendirilmesi
|
K1- Bölüm-4
|
13
|
Hastalıkların klinik tanı ve tedavilerine ilişkin terimlerin örneklerle açıklanması
|
K1- Bölüm-5
|
14
|
Sistemlere ait yapıların temel terminolojik isimlerinin tekrar edilmesi
|
K1- Bölüm-6
|
Ön Koşul
|
YOK
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Öğr. Gör. Mesut ULUDAĞ
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
Öğr. Gör. Kutay KAŞLI
|
Kaynaklar
|
K1- Ders Notları
K2- Ekinci, S, Hatipoğlu, H.G. (2019). Tıbbi terminoloji ders kitabı (10. baskı). Hatipoğlu yayıncılık, Ankara
|
Yardımcı Kitap
|
-
|
Dersin Amacı
|
Hasta ve yaşlı bakımı alanlarında görev yapacak sağlık personeline insan vücudu ile ilgili bilgileri vermek amaçlanmaktadır.
|
Dersin İçeriği
|
Dersin tanımı; giriş, amaç ve öğrenim hedefleri
Tıbbi terminolojiye giriş ve tıbbi terminoloji bilgisinin günümüzdeki önemi, Tıbbi terimleri oluşturan yapısal öğeler ve işlevlerinin örneklendirilmesi
Tıbbi terimleri oluşturan köklerin (stems) özgün yazılışı ve seslendirmenin örneklerle açıklanmas
Tıbbi terimleri oluşturan öneklerin (prefixes) yazılış ve seslendirilmelerinin örneklerle açıklanması
Tıbbi terimleri oluşturan soneklerin (suffixes) yazılış ve seslendirilmelerinin örneklerle açıklanması
Sağlık hizmetlerinde çok sık kullanılan standart tıbbi kısaltmaların ve açılımlarının örneklerle anlatılması
Hareket, sinir sistemi ve psikiyatrik hastalıklara ilişkin terimlerin örneklerle açıklanması
Endokrin, solunum ve sindirim sistemine ilişkin terimlerin örneklerle açıklanması
Kardiovasküler sistem ile kan ve kan yapıcı organlara ilişkin terimlerin örneklerle açıklanması
Üriner, genital sisteme, göze ilişkin terimlerin örneklerle açıklanması,
Kulak-burun-boğaz ve deriye ilişkin terimlerin örneklerle açıklanması,
Bakteri, virüs adlarının yazım kuralları ve seslendirilmesi
Hastalıkların klinik tanı ve tedavilerine ilişkin terimlerin örneklerle açıklanması
Sistemlere ait yapıların temel terminolojik isimlerinin tekrar edilmesi
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Evde Hasta Bakımı alanında edindiği bilgiler sayesinde gerekli verileri kullanarak, sorunları saptar, çözüme yönelik planlama-uygulama yapar ve çözüm önerileri geliştirir.
|
4
|
2
|
Etik değer ve ilkeler çerçevesinde bakım hizmeti sunar.
|
-
|
3
|
Evde Hasta Bakımı ile ilgili uygulamalarda yeterli düzeyde yabancı dil bilgisine ve teknoloji kullanabilme becerisine sahip olur.
|
-
|
4
|
Evde Hasta Bakımı alanında edinmiş olduğu bilgi ve becerilerini doğru iletişim tekniklerini kullanarak, kişiler ve kurumlar arasında etkili iletişimi sağlar.
|
-
|
5
|
Yaşam boyu öğrenebilme becerilerine sahip bir birey olarak yenilikçi ve yaratıcı bir şekilde görevini yerine getirir.
|
-
|
6
|
Evde Bakım alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
|
-
|
7
|
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, halk sağlığı, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.
|
-
|
8
|
Evde Hasta Bakımı uygulamalarında ekip hizmeti yaklaşımıyla, ekiple iş birliği içerisinde hizmet verir.
|
-
|
9
|
Evde Hasta Bakım alanında bilgiye ulaşmak için gereken bilişim - iletişim teknolojilerini kullanır ve gelişmeleri takip eder.
|
-
|
10
|
Evde Hasta Bakım konusunda teknik deneyime sahip, bilgili, deneyimli, konusunda uzman ara insan gücü olarak ihtiyaç duyulan alanda hizmet verir.
|
3
|
11
|
Düşünce ve davranışlarıyla topluma örnek birey olur.
|
-
|
12
|
Hastaların fiziksel, ruhsal, sosyal ve ekonomik yönünü iyileştirici ve güçlendirici tedbirlerin alınmasını sağlar, bu yönlerde belirlenen gereksinimler doğrultusunda bakım verir.
|
-
|
13
|
Sağlığın korunması ve geliştirilmesi için gerekli eğitsel faaliyetleri planlayabilir, gerekli eğitimleri verir ve toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlere katılır.
|
-
|
14
|
Sağlık bakım hizmeti sunumunda kalite yönetimini ve süreçlerine uygun olarak davranır.
|
-
|
15
|
Çocuk, engelli ve yaşlı gibi özel gereksinim grupları ile ilgili bakım ve bakıma katkı sağlayacak işlevleri yerine getirir.
|
-
|