Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Dersin tanımı; giriş, amaç ve öğrenim hedefleri
|
K 1-BÖLÜM-1
|
2
|
Yaşlıya/hastaya bakım vermek
|
K 1-BÖLÜM-1
|
3
|
Bakım verme yükünü etkileyen faktörler
|
K 1-BÖLÜM-2
|
4
|
Bakım veren rolünü üstlenen kadınlar-1
|
K 2-BÖLÜM-2
|
5
|
Bakım veren rolünü üstlenen kadınlar-2
|
K 2-BÖLÜM-2
|
6
|
Aile bakım verenler; sorunları ve ihtiyaçları-1
|
K 1-BÖLÜM-2
|
7
|
Aile bakım verenler; sorunları ve ihtiyaçları-2
|
K 1-BÖLÜM-2
|
8
|
Bakım Verme ve Sosyal Politika
|
K 2?BÖLÜM-6
|
9
|
Bakım Verenlerde Kaygı ve Depresyon
|
K 2-BÖLÜM-7
|
10
|
Bakım Verenlerde Tükenmişlik ve İş Doyumu
|
K 2-BÖLÜM-7
|
11
|
Bakım Verenlerde Yaşam Doyumu, Yaşam Kalitesi ve Sosyal Destek Algısı
|
K 2-BÖLÜM-7
|
12
|
Bakım Verenlerde Merhamet Yorgunluğu
|
K 2-BÖLÜM-7
|
13
|
Bakım Verenler İçin Çözüm Önerileri
|
K 1-BÖLÜM-2
|
14
|
Bakım Vermenin Yüküyle ve Stresle Başa Çıkma
|
K 2-BÖLÜM-7
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Öğr. Gör. Melis ERDENER, Dr. Öğr. Üyesi Huri Seval GÖNDEREN ÇAKMAK, Öğr. Gör. Kamile ÖNER
|
Dersi Verenler
|
1-)Öğretim Görevlisi Melis Erdener
|
Ders Yardımcıları
|
Öğr. Gör. Selma ARSLANTAŞ
|
Kaynaklar
|
K 1. Alpteker, H. (2019). Bakım verenlerin yaşadıkları güçlükler ve çözüm önerileri. (1. Baskı). Vize Yayınları, Ankara.
K 2. Altuntaş, B. & Atasü Topçuoğlu, R. (2016). Engelli bakımı sosyal bakım ve kadın emeği. (1. Baskı). Nika Yayınları, Ankara.
|
Yardımcı Kitap
|
-
|
Dersin Amacı
|
Öğrencilerin bakım vermenin psikolojik ve sosyal etkilerine ilişkin bilgi düzeylerinin artması amaçlanmıştır.
|
Dersin İçeriği
|
Bakım verme kavramı, bakım verme yükünü etkileyen faktörler, bakım veren kadınlar, bakım verenlerin sorunları ve ihtiyaçları, bakım verme ve sosyal politika ilişkisi, bakım verenlere yönelik çözüm önerileri.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Temel sağlık bilimleri konusunda genel bir bilgiye sahip olur ve gerektiğinde mesleğinde kullanabilir.
|
-
|
2
|
Alanının gerektirdiği konularda yeterli altyapıya sahip olur, bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanır.
|
5
|
3
|
Yaşlı Bakımı alanında edindiği bilgiler sayesinde yaşlıların sosyal, fiziksel ve psikolojik değişimlerini ve ihtiyaçlarını fark edebilir, sorunları saptar ve çözüm önerileri geliştirir.
|
-
|
4
|
Alanı ile ilgili fiziksel ortamı, araç gereçleri, bilgi ve iletişim teknolojilerini tanır, kullanır ve bakımını yaparak korur.
|
-
|
5
|
Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip bir birey olarak, alanı ile ilgili toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara duyarlı olup gelişmeleri izleyebilir.
|
-
|
6
|
Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamalarda diğer sağlık ekibi üyeleri ve farklı disiplinlerden profesyonellerle ile işbirliği içinde çalışabilir.
|
-
|
7
|
Birey olarak görev hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönet-melik ve mevzuatı bilir ve uygun davranır.
|
4
|
8
|
Sağlıklı beslenme kuralları, yeterli ve dengeli beslenme, yaşlılarda beslenme ilkeleri, yaşlılıkta beslenmenin önemi, yaşlılıkta sık görülen sağlık sorunları ve hastalıklarda beslenme ilkelerini bilir.
|
-
|
9
|
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir, kendisine verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
|
-
|
10
|
Özel durum ve hastalıklara sahip yaşlılara bakım konusunda temel bilgiye sahip olur.
|
-
|
11
|
İlk yardım, halk sağlığı, çevre koruma konularında temel bilgiye sahip olur.
|
-
|
12
|
Yaşlı bireyin aile üyeleri ve yakınlarıyla etkili iletişim kurabilir, yaşlıyı istismardan korur, aileyi ve ilgili kurumları bu konuda bilgilendirir.
|
4
|
13
|
Temel ilaç bilgisine sahip olur, yaşlının kullanmakta olduğu ilaçları düzenler, yaşlılarda uygunsuz ilaç kullanımının azaltılabilmesi için ekip üyeleri ile karşılıklı iletişim ve geri bildirimin sağlar.
|
-
|
14
|
Etik değer ve ilkeler çerçevesinde bakım hizmeti sunar.
|
4
|
15
|
Yaşlıların planlanan rehabilitasyon programını uygulamaya yardım edebilir.
|
-
|