Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Dersin tanımı; giriş, amaç ve öğrenim hedefleri
|
K 2-BÖLÜM-2
|
2
|
Gelişim psikolojisi; yetişkin psikolojisi
|
K 4-BÖLÜM-1
|
3
|
Yaşlılıkta bilişsel gelişim; yaşlılarda öğrenme
|
K 1-BÖLÜM-7
|
4
|
Yaşlılıkta psikososyal gelişim; Eriksonun psikososyal gelişim kuramı
|
K 1-BÖLÜM-7
|
5
|
Yaşlı bireylerin psikososyal sorunları
|
K 2-BÖLÜM-7
|
6
|
Yaşlılıkta toplumsal gelişim
|
K 4-BÖLÜM-4
|
7
|
Yaşam olaylarının yaşlılar üzerindeki etkileri
|
K 3-BÖLÜM-15
|
8
|
Yaşlılıkta ruh sağlığı ve kişilik-1
|
K 4-BÖLÜM-4
|
9
|
Yaşlılıkta ruh sağlığı ve kişilik-2
|
K 4-BÖLÜM-4
|
10
|
Yaşlılıkta cinsellik
|
K 2-BÖLÜM-12
|
11
|
Yaşlılıkta sosyal izolasyon, yalnızlık ve yaşam doyumu
|
K 1-BÖLÜM-9
|
12
|
Yaşlı ihmal ve istismarı
|
K 5-BÖLÜM-5
|
13
|
Kayıplar ve yas süreci
|
K 1-BÖLÜM-14
|
14
|
Ölümü karşılamak
|
K 4-BÖLÜM-4
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Öğr. Gör. Melis ERDENER
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K 1. Bacanlı, H. & Işık, Ş. (2019). Yetişkinlik ve yaşlılık gelişimi ve psikolojisi. (5. Baskı). Pegem Akademi, Ankara.
K 2. Özden, S.Y. (2018). Yaşlanmanın psikolojisi ve psikopatolojisi. (1. Basım). Nobel Yayıncılık, Ankara.
K 3. Zastrow, C. & Kirst-Ashman, K.K. (2015). İnsan davranışı ve sosyal çevre II yetişkinlik-yaşlılık. (1. Baskı). Nika Yayıncılık, Ankara.
K 4. Onur, B. (2017). Gelişim psikolojisi yetişkinlik-yaşlılık-ölüm. (11. Baskı). İmge Kitabevi, Ankara.
K 5. Kalınkara, V. (2014). Temel gerontoloji yaşlılık bilimi. (2. Basım). Nobel Yayıncılık, Ankara.
|
Yardımcı Kitap
|
-
|
Dersin Amacı
|
Öğrencilerin yaşlılıkta psikolojik ve sosyal gelişim süreçlerini öğrenmeleri amaçlanmıştır.
|
Dersin İçeriği
|
Gelişim psikolojisi, yetişkin psikolojisi, yaşlılıkta bilişsel, sosyal ve psikolojik gelişim, yaşlı bireylerin psikososyal sorunları, kayıp ve yas süreci, ölüm
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Temel sağlık bilimleri konusunda genel bir bilgiye sahip olur ve gerektiğinde mesleğinde kullanabilir.
|
-
|
2
|
Alanının gerektirdiği konularda yeterli altyapıya sahip olur, bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanır.
|
5
|
3
|
Yaşlı Bakımı alanında edindiği bilgiler sayesinde yaşlıların sosyal, fiziksel ve psikolojik değişimlerini ve ihtiyaçlarını fark edebilir, sorunları saptar ve çözüm önerileri geliştirir.
|
5
|
4
|
Alanı ile ilgili fiziksel ortamı, araç gereçleri, bilgi ve iletişim teknolojilerini tanır, kullanır ve bakımını yaparak korur.
|
-
|
5
|
Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip bir birey olarak, alanı ile ilgili toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara duyarlı olup gelişmeleri izleyebilir.
|
-
|
6
|
Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamalarda diğer sağlık ekibi üyeleri ve farklı disiplinlerden profesyonellerle ile işbirliği içinde çalışabilir.
|
4
|
7
|
Birey olarak görev hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönet-melik ve mevzuatı bilir ve uygun davranır.
|
-
|
8
|
Sağlıklı beslenme kuralları, yeterli ve dengeli beslenme, yaşlılarda beslenme ilkeleri, yaşlılıkta beslenmenin önemi, yaşlılıkta sık görülen sağlık sorunları ve hastalıklarda beslenme ilkelerini bilir.
|
-
|
9
|
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir, kendisine verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
|
-
|
10
|
Özel durum ve hastalıklara sahip yaşlılara bakım konusunda temel bilgiye sahip olur.
|
-
|
11
|
İlk yardım, halk sağlığı, çevre koruma konularında temel bilgiye sahip olur.
|
-
|
12
|
Yaşlı bireyin aile üyeleri ve yakınlarıyla etkili iletişim kurabilir, yaşlıyı istismardan korur, aileyi ve ilgili kurumları bu konuda bilgilendirir.
|
4
|
13
|
Temel ilaç bilgisine sahip olur, yaşlının kullanmakta olduğu ilaçları düzenler, yaşlılarda uygunsuz ilaç kullanımının azaltılabilmesi için ekip üyeleri ile karşılıklı iletişim ve geri bildirimin sağlar.
|
-
|
14
|
Etik değer ve ilkeler çerçevesinde bakım hizmeti sunar.
|
4
|
15
|
Yaşlıların planlanan rehabilitasyon programını uygulamaya yardım edebilir.
|
-
|