Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Dersin tanımı; amacı, giriş ve öğrenim hedefleri.
|
K 1- BÖLÜM-5
|
2
|
Yaşlılara sunulan hizmet ve uygulamalara tarihsel bakış.
|
K 2-BÖLÜM-2
|
3
|
Yaşlılık, refah devleti ve değişen yaşlılık algısı
|
K 2-BÖLÜM-2
|
4
|
Türkiye de yaşlılara yönelik sosyal politikalar-1
|
K 1-BÖLÜM-5
|
5
|
Türkiye de yaşlılara yönelik sosyal politikalar-2
|
K 1-BÖLÜM- 5
|
6
|
Türkiye de yaşlılara yönelik hizmetler ve kurumsal yapı-1
|
K 2-BÖLÜM-4
|
7
|
Türkiye de yaşlılara yönelik hizmetler ve kurumsal yapı-2
|
K 2-BÖLÜM-4
|
8
|
Yaşlılara yönelik ulusal ve uluslararası mevzuat
|
K 1-BÖLÜM-5
|
9
|
Türkiye`de yaşlı bakım sisteminde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri
|
K 2-BÖLÜM-4
|
10
|
Çeşitli ülkelerde yaşlı bakım modelleri ve uygulamaları-1
|
K 3-BÖLÜM-2
|
11
|
Çeşitli ülkelerde yaşlı bakım modelleri ve uygulamaları-2
|
K 3-BÖLÜM-4
|
12
|
Çeşitli ülkelerde yaşlı bakım modelleri ve uygulamaları-3
|
K 4
|
13
|
Çeşitli ülkelerde yaşlı bakım modelleri ve uygulamaları-4
|
K 5, K 6
|
14
|
Çeşitli ülkelerdeki ve Türkiye`deki yaşlı bakım modellerinin ve uygulamalarının karşılaştırılması
|
K 3, K 4, K5, K6
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Öğr. Gör. Melis ERDENER
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K 1. Yanardağ, U. & Zubaroğlu Yanardağ, M. (2019). Yaşlılık ve sosyal hizmet. (1. Baskı). Nika Yayınları, Ankara.
K 2. Çağlar, T. (2017). Yaşlı bakımı modeller ve uygulamalar, Nika Yayınları, Ankara.
K 3. Ökem, Z.G. & Can, M. (2014). Avrupa birliği ülkelerinde yaşlılara yönelik uzun süreli bakım sistemleri ve uygulamaları, Nobel Yayınları, Ankara.
K 4. Işık Erol, S. (2013). Japonyada yaşlılara yönelik sosyal politikalar, "İş, güç" endüstri ilişkileri ve insan kaynakları dergisi, 15(3), 49-63.
K 5. Demirci Aksoy, A. ve Günay, G. (2017). Yaşlıların barınma ihtiyacına alternatif olarak sürdürülebilir yaşlı köyleri, Düzce üniversitesi sosyal bilimler enstitüsü dergisi, 7 (2), 1-19.
K 6. Balun, B. (2021). Çin?de aile desteği ve yaşlı refahı: aile sorumluluğu (evlada dindarlık) yasası bağlamında bir değerlendirme, Karabük üniversitesi iktisadi ve idari bilimler fakültesi (UNIKA toplum ve bilim) dergisi, 1 (1), 28-37.
|
Yardımcı Kitap
|
-
|
Dersin Amacı
|
Öğrencilerin Türkiye`deki ve çeşitli ülkelerdeki yaşlılara yönelik sosyal politikaları ve yaşlı bakım modellerini öğrenmeleri amaçlanmaktadır.
|
Dersin İçeriği
|
Yaşlılara sunulan hizmetlere tarihsel bakış, Türkiye`de yaşlılara yönelik sosyal politikalar, Türkiye`de yaşlılara yönelik hizmetler ve kurumsal yapı, yaşlı bakım sisteminde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri, çeşitli ülkelerde yaşlı bakım model ve uygulamaları.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Temel sağlık bilimleri konusunda genel bir bilgiye sahip olur ve gerektiğinde mesleğinde kullanabilir.
|
-
|
2
|
Alanının gerektirdiği konularda yeterli altyapıya sahip olur, bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanır.
|
5
|
3
|
Yaşlı Bakımı alanında edindiği bilgiler sayesinde yaşlıların sosyal, fiziksel ve psikolojik değişimlerini ve ihtiyaçlarını fark edebilir, sorunları saptar ve çözüm önerileri geliştirir.
|
4
|
4
|
Alanı ile ilgili fiziksel ortamı, araç gereçleri, bilgi ve iletişim teknolojilerini tanır, kullanır ve bakımını yaparak korur.
|
-
|
5
|
Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip bir birey olarak, alanı ile ilgili toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara duyarlı olup gelişmeleri izleyebilir.
|
4
|
6
|
Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamalarda diğer sağlık ekibi üyeleri ve farklı disiplinlerden profesyonellerle ile işbirliği içinde çalışabilir.
|
3
|
7
|
Birey olarak görev hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönet-melik ve mevzuatı bilir ve uygun davranır.
|
4
|
8
|
Sağlıklı beslenme kuralları, yeterli ve dengeli beslenme, yaşlılarda beslenme ilkeleri, yaşlılıkta beslenmenin önemi, yaşlılıkta sık görülen sağlık sorunları ve hastalıklarda beslenme ilkelerini bilir.
|
-
|
9
|
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir, kendisine verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
|
-
|
10
|
Özel durum ve hastalıklara sahip yaşlılara bakım konusunda temel bilgiye sahip olur.
|
-
|
11
|
İlk yardım, halk sağlığı, çevre koruma konularında temel bilgiye sahip olur.
|
-
|
12
|
Yaşlı bireyin aile üyeleri ve yakınlarıyla etkili iletişim kurabilir, yaşlıyı istismardan korur, aileyi ve ilgili kurumları bu konuda bilgilendirir.
|
-
|
13
|
Temel ilaç bilgisine sahip olur, yaşlının kullanmakta olduğu ilaçları düzenler, yaşlılarda uygunsuz ilaç kullanımının azaltılabilmesi için ekip üyeleri ile karşılıklı iletişim ve geri bildirimin sağlar.
|
-
|
14
|
Etik değer ve ilkeler çerçevesinde bakım hizmeti sunar.
|
4
|
15
|
Yaşlıların planlanan rehabilitasyon programını uygulamaya yardım edebilir.
|
-
|