Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Öğr. Gör. Melis ERDENER
|
Dersi Verenler
|
1-)Öğretim Görevlisi Melis Erdener
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K 1. Kalınkara, V. (2014). Temel gerontoloji yaşlılık bilimi. (2. Basım). Nobel Yayınları, Ankara.
K 2. Ceylan, H. (2016). Yaşlılık sosyolojisi. (1. Basım). Nobel Yayınları, Ankara.
K 3. Özden, S.Y. (2018). Yaşlanmanın psikolojisi ve psikopatolojisi (1. Basım). Nobel Yayıncılık, Ankara.
K 4. Nazlıer Keser, E.N. (2019). Türkiye`de yaşlı yoksulluğu sorununa yönelik bir değerlendirme. Toplum ve sosyal hizmet, 30(2), 739-764.
K 5. Güler, Z., Özsel, D. & Güler, N. (2015). Arafta kalan yaşlılar: kırdan kente göçün yaşlılara etkisi. Sosyoloji konferansları, 52, 685-713.
K 6. Kümteç Yılmaz, C. (2020). Yaşlı bireylerde yerinde yaşlanma ile başarılı yaşlanma ve yaşam doyumu arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Sağlık ve Toplum, 20(3), 38-48.
K 7. Işıkhan, V. (2010). Yaşlı evsizlere yönelik sosyal hizmet uygulamaları ders notu.
|
Yardımcı Kitap
|
-
|
Dersin Amacı
|
Öğrencilerin yaşlılık olgusunun sosyal boyutuna ilişkin bilgilerinin arttırılması amaçlanmaktadır.
|
Dersin İçeriği
|
Yaşlanmanın tarihsel ve kültürel boyutu, Türkiye`de yaşlıların mevcut durumu, riskler ve ihtiyaçlar, yaşlılık ve yoksulluk, kırsal yaşlılık, yaşlılık ve göç, yaşlılık ve kadın, yerinde yaşlanma, yaşlılık ve yalnızlık, yaşlılar ve hukuk.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Temel sağlık bilimleri konusunda genel bir bilgiye sahip olur ve gerektiğinde mesleğinde kullanabilir.
|
-
|
2
|
Alanının gerektirdiği konularda yeterli altyapıya sahip olur, bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanır.
|
3
|
3
|
Yaşlı Bakımı alanında edindiği bilgiler sayesinde yaşlıların sosyal, fiziksel ve psikolojik değişimlerini ve ihtiyaçlarını fark edebilir, sorunları saptar ve çözüm önerileri geliştirir.
|
4
|
4
|
Alanı ile ilgili fiziksel ortamı, araç gereçleri, bilgi ve iletişim teknolojilerini tanır, kullanır ve bakımını yaparak korur.
|
-
|
5
|
Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip bir birey olarak, alanı ile ilgili toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara duyarlı olup gelişmeleri izleyebilir.
|
5
|
6
|
Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamalarda diğer sağlık ekibi üyeleri ve farklı disiplinlerden profesyonellerle ile işbirliği içinde çalışabilir.
|
-
|
7
|
Birey olarak görev hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönet-melik ve mevzuatı bilir ve uygun davranır.
|
2
|
8
|
Sağlıklı beslenme kuralları, yeterli ve dengeli beslenme, yaşlılarda beslenme ilkeleri, yaşlılıkta beslenmenin önemi, yaşlılıkta sık görülen sağlık sorunları ve hastalıklarda beslenme ilkelerini bilir.
|
-
|
9
|
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir, kendisine verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
|
2
|
10
|
Özel durum ve hastalıklara sahip yaşlılara bakım konusunda temel bilgiye sahip olur.
|
-
|
11
|
İlk yardım, halk sağlığı, çevre koruma konularında temel bilgiye sahip olur.
|
-
|
12
|
Yaşlı bireyin aile üyeleri ve yakınlarıyla etkili iletişim kurabilir, yaşlıyı istismardan korur, aileyi ve ilgili kurumları bu konuda bilgilendirir.
|
3
|
13
|
Temel ilaç bilgisine sahip olur, yaşlının kullanmakta olduğu ilaçları düzenler, yaşlılarda uygunsuz ilaç kullanımının azaltılabilmesi için ekip üyeleri ile karşılıklı iletişim ve geri bildirimin sağlar.
|
-
|
14
|
Etik değer ve ilkeler çerçevesinde bakım hizmeti sunar.
|
-
|
15
|
Yaşlıların planlanan rehabilitasyon programını uygulamaya yardım edebilir.
|
-
|