Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Dersin tanımı; giriş, amaç ve öğrenim hedefleri.
|
|
2
|
Sağlığa ilişkin temel kavramlar ve sağlığın geliştirilmesi.
|
K1-Bölüm-1
K1-Bölüm-2
|
3
|
Sağlığın boyutları, tıbbi model ve sosyal model.
|
K1-Bölüm-1
|
4
|
İletişim nedir?
|
K3-Bölüm-4
|
5
|
Sağlık iletişimi, sağlık iletişimi ile ilgili kavramlar ve sağlık iletişiminin tarihçesi.
|
K3-Bölüm-5
K2-Bölüm-1
|
6
|
Sağlık iletişiminin boyutları ve sağlık iletişiminde kullanılan yöntemler.
|
K1-Bölüm-2
|
7
|
Sağlık iletişimi kuramları ve modelleri I.
|
K1-Bölüm-3
K2-Bölüm-3
K3-Bölüm-5
|
8
|
Sağlık iletişimi kuramları ve modelleri II.
|
K1-Bölüm-3
K2-Bölüm-3
K3-Bölüm-5
|
9
|
Sağlık iletişimi kuramları ve modelleri III.
|
K1-Bölüm-3
K2-Bölüm-3
K3-Bölüm-5
|
10
|
Sağlık enformasyonu ve medya.
|
K1-Bölüm-4
|
11
|
Hasta - hekim iletişimi.
|
K2-Bölüm-4
|
12
|
Sağlık iletişiminde hedef kitle.
|
K2-Bölüm-2
|
13
|
Sağlık iletişimi kampanyaları.
|
K1-Bölüm-5
K2-Bölüm-4
|
14
|
Sağlık okuryazarlığı.
|
K1-Bölüm-6
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Öğr. Gör. Hasan ÇERÇİOĞLU
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1. Çınarlı, İ. (2019). 21. Yüzyıl için Sağlık İletişimi. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
K2. Okay, A. (2016). Sağlık İletişimi. Derin Yayınları, İstanbul.
K3. Ertekin, İ. (2017). Sağlık İletişmi. Gece Kitaplığı, Ankara.
.
|
Yardımcı Kitap
|
-
|
Dersin Amacı
|
Sağlık iletişimi kavramının tanımlanması ve incelenmesi suretiyle hasta-hekim/sağlık personeli arasındaki ilişkilerin analiz edilebilmesi; dolayısıyla söz konusu failler arasında optimal bir ilişkinin kurulabilmesinin yanında, toplumu oluşturan bireylere sağlığın korunması ve geliştirilmesi bağlamında sağlıklı davranış alışkanlıkları kazandıracak sağlık iletişimi kampanyalarının doğru ve etkili bir biçimde tasarlanmasını sağlayacak teorik bilginin aktarılması amaçlanmaktadır.
|
Dersin İçeriği
|
Sağlığın boyutları, tıbbi sağlık modeli, sosyal sağlık modeli, bir kavram olarak sağlık iletişimi ve sağlık iletişimine dair kuramlar ve modeller, stratejik iletişim, sağlık enformasyonu ve medya, hasta-hekim/sağlık personeli arasındaki iletişimin esasları ve sağlıklı iletişim kurma yolları, sağlık iletişimi kampanyalarında hedef kitlenin belirlenmesi, sağlık iletişimi kampanyalarının tasarımına ve söz konusu kampanyaların yürütme süreçlerine dair teorik bilgiler.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Temel sağlık bilimleri konusunda genel bir bilgiye sahip olur ve gerektiğinde mesleğinde kullanabilir.
|
-
|
2
|
Alanının gerektirdiği konularda yeterli altyapıya sahip olur, bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanır.
|
4
|
3
|
Yaşlı Bakımı alanında edindiği bilgiler sayesinde yaşlıların sosyal, fiziksel ve psikolojik değişimlerini ve ihtiyaçlarını fark edebilir, sorunları saptar ve çözüm önerileri geliştirir.
|
4
|
4
|
Alanı ile ilgili fiziksel ortamı, araç gereçleri, bilgi ve iletişim teknolojilerini tanır, kullanır ve bakımını yaparak korur.
|
-
|
5
|
Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip bir birey olarak, alanı ile ilgili toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara duyarlı olup gelişmeleri izleyebilir.
|
3
|
6
|
Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamalarda diğer sağlık ekibi üyeleri ve farklı disiplinlerden profesyonellerle ile işbirliği içinde çalışabilir.
|
-
|
7
|
Birey olarak görev hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönet-melik ve mevzuatı bilir ve uygun davranır.
|
-
|
8
|
Sağlıklı beslenme kuralları, yeterli ve dengeli beslenme, yaşlılarda beslenme ilkeleri, yaşlılıkta beslenmenin önemi, yaşlılıkta sık görülen sağlık sorunları ve hastalıklarda beslenme ilkelerini bilir.
|
-
|
9
|
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir, kendisine verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
|
5
|
10
|
Özel durum ve hastalıklara sahip yaşlılara bakım konusunda temel bilgiye sahip olur.
|
-
|
11
|
İlk yardım, halk sağlığı, çevre koruma konularında temel bilgiye sahip olur.
|
-
|
12
|
Yaşlı bireyin aile üyeleri ve yakınlarıyla etkili iletişim kurabilir, yaşlıyı istismardan korur, aileyi ve ilgili kurumları bu konuda bilgilendirir.
|
5
|
13
|
Temel ilaç bilgisine sahip olur, yaşlının kullanmakta olduğu ilaçları düzenler, yaşlılarda uygunsuz ilaç kullanımının azaltılabilmesi için ekip üyeleri ile karşılıklı iletişim ve geri bildirimin sağlar.
|
-
|
14
|
Etik değer ve ilkeler çerçevesinde bakım hizmeti sunar.
|
3
|
15
|
Yaşlıların planlanan rehabilitasyon programını uygulamaya yardım edebilir.
|
-
|