Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Bitki ıslahının genetik ilkeleri, bitkilerin evrimi ve bitkilerde üreme sistemleri
|
K1 Sayfa 7-29
K2 Sayfa 97-120
|
2
|
Kalıtımın mekanizması
|
K1 Sayfa 30-41
|
3
|
Melez gücü ve temel ilkeleri
|
K1 Sayfa 42-46
|
4
|
Bitkilerde uyuşmazlık ve kısırlık
|
K1 Sayfa 48-55
|
5
|
Kendine döllenme ve kendine döllenen bitkiler
|
K1 Sayfa 59-61
|
6
|
Kendine döllenen bitkiler uygulanan introdüksiyon ve seleksiyon yöntemleri.
|
K1 Sayfa 67-72
K2 Sayfa 303-336
|
7
|
Kendine döllenen bitkilere uygulanan melezleme (pedigri) yöntemi.
|
K1 Sayfa 76-96
|
8
|
Yabancı döllenme yabancı döllenen bitkiler
|
K1 Sayfa 102-103
|
9
|
Yabancı döllenen bitkiler uygulanan introdüksiyon ve seleksiyon yöntemleri.
|
K1 Sayfa 103-106
|
10
|
Yabancı döllenen bitkilere uygulanan melezleme (pedigri) yöntemi.
|
K1 Sayfa 108-125
|
11
|
Vejetatif çoğalan bitkilere uygulanan yöntemler
|
K1 Sayfa 131-132
|
12
|
Dayanıklılık ıslahı
|
K1 Sayfa 184-209
|
13
|
Modern bitki ıslahının temel ilkeleri ve gen aktarma teknikleri
|
K1 Sayfa 155-182
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Doç. Dr. Tuğba GÜRKÖK TAN
|
Dersi Verenler
|
1-)Doçent Dr. Tuğba Gürkök Tan
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1 Şehirali, S., & Özgen, M. (2007). Bitki Islahı. (3. Baskı) Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları, Anakara Üniversitesi Matbaası, Ankara.
K2 Acquaah, G. (2012). Principles of Plant Genetics and Breeding. (2nd ed.).John Wiley & Sons, Hoboken.
|
Yardımcı Kitap
|
|
Dersin Amacı
|
Bitkilerin genetik yapıları ve ıslahı ile ilgili mesleki bilgi ve deneyim kazandırmayı amaçlamaktadır.
|
Dersin İçeriği
|
Bitkilerde üreme sistemleri, kalıtımın mekanizması, Kendine ve yabancı döllenen bitkilerde seleksiyon ve melezleme yöntemleri, dayanıklılık ıslahı, modern bitki ıslahı ve yöntemleri.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Tarla bitkilerinin yetiştirilmesi, ıslahı, tohumluk üretimi, bitki genetiği, fizyolojisi, ekolojisi, biyoteknolojisi ve mera ıslahı konularını değerlendirir.
|
5
|
2
|
İlgili oldukları konulardaki sorunları saptama, tanımlama, araştırma ve çözme becerisi; bu amaçla uygun bilimsel analitik yöntemleri ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi geliştirir.
|
4
|
3
|
Verimli ve kaliteli bir bitkisel üretim için sorunu, bu sorunun bileşenlerini ve sürecini analiz etme, bu bağlamda modern yetiştirme ve ıslahı yöntemlerini uygulama becerisi geliştirir.
|
4
|
4
|
Uygulamalar için gerekli modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanabilme becerisine sahip olur.
|
5
|
5
|
Bitki yetiştirme, bitki genetiği ve ıslahı, bitki biyoteknolojisi, tohumculuk konularında tarla ve laboratuar koşullarında deneme planlama, deneme yapma, veri toplama, bulguları bitki yetiştirme ve ıslahı açısından yorumlama becerisine sahip olur.
|
3
|
6
|
Uygulama alanı ile ilgili çevreyi etkin tanıma, uygun materyal ve yöntemi belirleme, sorunları çözmede sorumluluk alır.
|
-
|
7
|
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme bilincini gösterir.
|
-
|
8
|
Bireysel olarak ve disiplinli takımlarla çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüvenini gösterir.
|
-
|
9
|
Sorumluluğu altında çalışanları yönetebilme becerisi ve mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur.
|
3
|
10
|
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahip olur.
|
-
|
11
|
Çevreyi ve biyolojik çeşitliliği korumayı ön planda tutma, bu konularda toplumu bilgilendirme ve uyarma bilinci ve becerisi, yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojileri izleme, kullanma ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur.
|
4
|
12
|
Alanıyla ilgili çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olma; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olma ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olma, çözüm önerileri sunma ve sorumlularla paylaşma bilincini gösterir.
|
4
|