Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Tütünün ekonomik önemi, kökeni ve dünyaya yayılışı
|
K1-Bölüm 2
|
2
|
Tütünün üretimi, ithalatı ve ihracatı
|
K1-Bölüm 3
|
3
|
Tütün tüketimi ve stoklar
|
K1-Bölüm 16
|
4
|
Tütünün bitkisel özellikleri
|
K1-Bölüm 4
|
5
|
Türk tütün çeşitleri ve tütün tarımı
|
K1-Bölüm 7
|
6
|
Tütünde olgunluk, kırım ve kurutma
|
K1-Bölüm 11
|
7
|
Tütünlerin işlenmesi, denklenmesi, bakımı
|
K1-Bölüm 14
|
8
|
Tütünlerin piyasaya arzı ve mübaayası
|
K1-Bölüm 14
|
9
|
Tütünün imalatta işlenmesi (mamul denk işlemesi) ve fermantasyonu
|
K1-Bölüm 15
|
10
|
Şerbetçi otunun ekonomik önemi, bitkisel özellikleri, tarımı ve hasadı
|
YK1-Bölüm 18.8
|
11
|
Çayın ekonomik önemi, bitkisel özellikleri, tarımı ve hasadı
|
K1-Bölüm 2.6.1
|
12
|
Kişnişin bitkisel özellikleri, adaptasyonu, tarımı ve hasadı
|
K1-Bölüm 2.6.8
|
13
|
Kimyonun bitkisel özellikleri, adaptasyonu, tarımı ve hasadı
|
K1-Bölüm 2.6.7
|
14
|
Anasonun bitkisel özellikleri, adaptasyonu, tarımı ve hasadı
|
YK1-Bölüm 15.8
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Doç. Dr. Tuğba GÜRKÖK TAN
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1.Er, C. 1994. Tütün İlaç ve Baharat Bitkileri, Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları, Ankara.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1.Baydar, H. (2022) Tıbbi ve Aromatik Bitkiler Bilimi ve Teknolojisi. Ankara. Nobel Akademik Yayıncılık.
|
Dersin Amacı
|
Tütün ve ekonomik öneme sahip çay, şerbetçi otu, kişniş, kimyon, anason ve adaçayı gibi bazı ilaç ve baharat bitkilerinin ekonomik önemi, bitkisel özellikleri ve adaptasyonu, tarımı, işlenmesi konularında genel ilkeler, verim ve kalite özellikleri açıklanacaktır.
|
Dersin İçeriği
|
Tütün ve ekonomik öneme sahip çay, şerbetçi otu, kişniş, kimyon, anason ve adaçayı gibi bazı ilaç ve baharat bitkilerinin ekonomik önemi, bitkisel özellikleri ve adaptasyonu, tarımı, işlenmesi
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Tarla bitkilerinin yetiştirilmesi, ıslahı, tohumluk üretimi, bitki genetiği, fizyolojisi, ekolojisi, biyoteknolojisi ve mera ıslahı konularını değerlendirir.
|
-
|
2
|
İlgili oldukları konulardaki sorunları saptama, tanımlama, araştırma ve çözme becerisi; bu amaçla uygun bilimsel analitik yöntemleri ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi geliştirir.
|
5
|
3
|
Verimli ve kaliteli bir bitkisel üretim için sorunu, bu sorunun bileşenlerini ve sürecini analiz etme, bu bağlamda modern yetiştirme ve ıslahı yöntemlerini uygulama becerisi geliştirir.
|
-
|
4
|
Uygulamalar için gerekli modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanabilme becerisine sahip olur.
|
-
|
5
|
Bitki yetiştirme, bitki genetiği ve ıslahı, bitki biyoteknolojisi, tohumculuk konularında tarla ve laboratuar koşullarında deneme planlama, deneme yapma, veri toplama, bulguları bitki yetiştirme ve ıslahı açısından yorumlama becerisine sahip olur.
|
5
|
6
|
Uygulama alanı ile ilgili çevreyi etkin tanıma, uygun materyal ve yöntemi belirleme, sorunları çözmede sorumluluk alır.
|
-
|
7
|
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme bilincini gösterir.
|
3
|
8
|
Bireysel olarak ve disiplinli takımlarla çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüvenini gösterir.
|
-
|
9
|
Sorumluluğu altında çalışanları yönetebilme becerisi ve mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur.
|
-
|
10
|
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahip olur.
|
3
|
11
|
Çevreyi ve biyolojik çeşitliliği korumayı ön planda tutma, bu konularda toplumu bilgilendirme ve uyarma bilinci ve becerisi, yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojileri izleme, kullanma ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur.
|
-
|
12
|
Alanıyla ilgili çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olma; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olma ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olma, çözüm önerileri sunma ve sorumlularla paylaşma bilincini gösterir.
|
4
|