Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Sosyolojinin tanımı ve konusu, sosyolojinin genel amaçları, sosyoloji ve diğer bilimler. Sosyolojide yöntem ve kullanılan teknikler, toplumsal yapı ve toplumsal ilişkiler, toplumsal değişme, başlıca kuramsal bakış açıları
|
K1-bölüm-1
|
2
|
Turizm sosyolojisinin ortaya çıkışı, gelişimi ve genel çerçevesi, turistik davranışın kökeni, turizm değerler sistemi boyutu, turizm olgusunun tarihsel arka planı.
|
K2-bölüm 1-2
|
3
|
Turizm, boş zaman ve rekreasyon, boş zaman ve rekreasyonun turizm planlamasındaki yeri,
Turizmin topluma etkilerini belirleyen temel faktörler, turist özellikleri, turistik alanın özellikleri, turizm gelişimine yönelik yaklaşımlar
|
K1-bölüm-2
K2-bölüm-3
|
4
|
Turizmin ekonomik, fiziksel ve sosyo-kültürel etkileri,
Turizmin gelişmesinin sosyo-kültürel etkileri,
Turizm gelişiminin çevresel etkileri.
|
K1-bölüm-3
K2-bölüm-4-8
|
5
|
Kültür ve turizm etkileşimi, turizm ve kültür ilişkisi, kültürün, turizmin gelişmesindeki rolü, turizm ve kültür arasındaki karşılıklı ilişki, küresel turizm ve yerel kültür çatışması.
|
K2-bölüm-5
|
6
|
Turist-yerel halk ilişkileri ve etkileşimi,
Turist-turist ilişkileri,
Turist-rehber ilişkileri,
Turist-yerel halk ilişkileri,
Yerel halkın turizme yönelik tutumları.
|
K1-bölüm-4
|
7
|
Kültür-kişilik ilişkileri ve turizm açısından toplumsal eğilimler,
Toplumsal kategoriler ve kalıp yargılar (stereotipler), Türk toplumunun boş zaman, rekreasyon ve tatil etkinliklerinin sosyolojik nitelikleri,
Yurtdışında yaşayan Türk toplumu ve sosyolojik nitelikleri.
|
K1-bölüm-5
|
8
|
Turizmde sürdürülebilirlik yaklaşımı ve turizm etiği,
Kitle turizmine alternatifler
|
K1-bölüm-6
|
9
|
Turizmde iş-emek piyasası, turizm istihdamının özellikleri, Türkiye?de turizm istihdamında karşılaşılan sonunlar
|
K2-bölüm-6
|
10
|
Küreselleşme ve turizm, küresel piyasanın yerele etkisi, mekân, kültür, tüketim: turizmin yeniden inşası
|
K2-bölüm-7
|
11
|
Toplumsallaşmanın kavramsal ve kuramsal temelleri ve turizmin toplumsallaşmadaki yeri, turistik yaşam biçimi ve toplumsallaşma.
|
K3- bölüm-3
|
12
|
Turistik toplumsallaşma ve yaşam biçimi.
|
K3- bölüm-5
|
13
|
Yerli, turistik ve turistik toplumsallaşma.
|
K3- bölüm-6
|
14
|
Turist-yerli karşılaşmalarının boyutları.
|
K3- bölüm-7
|
Ön Koşul
|
Bu dersin ön koşulu yoktur
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğr. Üyesi Yakup ÖZTÜRK
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
Bölümün öğretim elemanları
|
Kaynaklar
|
K1. Avcıkurt, C. (2009). Turizm Sosyolojisi. Ankara: Detay Yayıncılık
K2. Tuna, M., & Yanardağ, A. A. (2012). Turizm Sosyolojisi. Eskişehir: T.C. Anadolu Üniversitesi.
K3. Rızaoğlu, B. (2004). Turizm ve Toplumsallaşma. Ankara: Detay Yayıncılık
|
Yardımcı Kitap
|
-
|
Dersin Amacı
|
Turizm sosyolojisinin temel kavramları anlatılarak, modern sosyoloji kuramlarının öğretilmesi.
|
Dersin İçeriği
|
Sosyolojinin Tanımı ve Konusu, Sosyolojinin Genel Amaçları, Sosyoloji ve Diğer Bilimler, Sosyolojide Yöntem ve Kullanılan Teknikler, Toplumsal Yapı ve Toplumsal İlişkiler, Toplumsal Değişme, Sosyolojinin Turizm Olayına Yaklaşımı, Turizmin Topluma Etkilerini Belirleyen Temel Faktörler, Turizmin Ekonomik Etkileri, Turizmin Fiziksel Etkileri, Turizmin Sosyo-Kültürel Etkileri, Turizm ve Kültürel Değişim, Turistler Arasındaki İlişkilerin Boyutları, Turizm İletişimi ve Etkileşimdeki Kültürler, Semboller, Kültürlerarası Etkileşimde Turist Rehberlerinin Rolü, Turist-Yerel Halk Karşılaşmalarının Boyutları, Turizmde Sürdürülebilirlik Yaklaşımı, Turizmde Yeni Bir Anlayış olarak Turizm Etiği, Kültür ve İletişim, Toplumsal Kategoriler ve Kalıp Yargılar, Türk Toplumunun Bos Zaman ve Tatil Etkinliklerinin Sosyolojik Nitelikleri, Türkiye`ye Gelen Turistlerin Bazı Toplumsal Özellikleri, Yurtdışında Yaşayan Türklerin Turizm Açısından Değerlendirilmesi
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Turizm ve turizm rehberliği alanında kavramlar, ilkeler ve olgular hakkında ileri düzeyde bilgi sahibidir.
|
3
|
2
|
İşletme, iktisat, hukuk, tarih ve coğrafya alanındaki temel kavramlar, kuramlar, ilkeler ve olgular hakkında bilgi sahibi olur.
|
-
|
3
|
Turizm sektörünün yapısı, işleyişi ve ülke kalkınmasındaki önemi konusunda bilgi sahibi olur.
|
-
|
4
|
Turizm rehberliği mesleği ile ilgili yasal düzenlemeler, mesleki standartlar, hak ve yükümlülükler hakkında bilgi sahibi olur.
|
-
|
5
|
Turizm ve turizm rehberliği ile ilgili mevcut sorunları bilir; bu sorunları irdeleyebilir; tartışmalar gerçekleştirebilir; sorunlara analizci yaklaşımla bilimsellik çerçevesinde çözümler üretebilir.
|
-
|
6
|
Alternatif turizm türleri hakkında kapsamlı ve sistemli bilgi sahibi olur.
|
3
|
7
|
Temel bilgisayar kullanımı bilgisi ile birlikte turizm işletmelerinde kullanılan iletişim teknolojilerini ve otomasyon sistemlerini etkin bir şekilde kullanmayı öğrenir.
|
-
|
8
|
Temel hukuk bilgisi ile birlikte turizm işletmeleriyle ilgili temel hukuk bilgisine sahip olur, turizm alanı ile ilgili hukuki düzenlemeleri ve mesleki standartları bilir ve uygular.
|
-
|
9
|
Rehberlik alanına giren tur organizasyonu, tur planlaması ve yönetilmesi konularında edindiği teorik bilgileri iş ortamında uygular.
|
3
|
10
|
Turizmde meydana gelen değişmeleri inceleyerek yeni eğilimler, yeni yaklaşımlar, yeni pazarlama, işletme ve yönetim anlayışlarını, hizmet süreçlerini takip edebilir, yeterli düzeyde katkı sağlayabilir.
|
-
|
11
|
Dünya ve Türkiye turizm coğrafyası hakkında detaylı bilgiye sahip olur. Türkiye?de yaşamış olan uygarlıkların kültür, tarih, din ve sanatları hakkında detaylı bilgiye sahip olur, analiz eder ve yorumlar.
|
-
|
12
|
Turizm işletmeciliği alanında geçerli en az bir yabancı dili sağlıklı iletişim kurabilecek düzeyde ve en az Avrupa Dil Portföyü B1 düzeyinde öğrenir.
|
-
|
13
|
Kendi kendine öğrenme ve yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur, bireysel ve ekip çalışmasına uygun davranışlara sahip olur.
|
-
|
14
|
Turizm sektörüne özgü araştırma yöntemleri konusunda temel düzeyde bilgi sahibi olur. Bilgi ve verileri mesleki anlamda tanımlar, sentezler, analiz eder, yorumlar ve değerlendirir.
|
-
|
15
|
Yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olur. Alanıyla ilgili bilgi ve düşüncesini yazılı ve sözlü olarak başkalarıyla paylaşabilmeyi öğrenir.
|
-
|