ÇANKIRI KARATEKİN ÜNİVERSİTESİ - Bologna Bilgi Sistemi


  • Ders Tanımı
  • Ders Adı Kodu Yarıyıl Teori+Uygulama (Saat) Havuz Statü AKTS
    İslam Mezhepler Tarihi İSL401 GÜZ 2+0 Z 3
    Öğrenme Çıktıları
    1-Mezhebin ne olduğunu tanımlar.
    2-Din-Mezhep ilişkisini değerlendirir.
    3-Dini konularda müslümanlar arası düşünce ayrılıklarının sebeplerini tartışır.
    4-İlk dönem iç çatışmalarının sebeplerini tartışır.
    5-Klasik ve çağdaş mezheplerin doğuş sebeplerini analiz eder.
  • AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
  • EtkinlikKatkı Yüzdesi

    (100)

    SayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
    Ders Süresi (Hafta x Ders Saati)14228
    Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)14342
    Ödevler0000
    Kısa Süreli Sınavlar (sınav + hazırlık) 0000
    Ara Sınavlar (sınav + hazırlık)40133
    Proje0000
    Laboratuar 0000
    Yarıyıl Sonu Sınavı (sınav + hazırlık) 60133
    Diğer 0000
    Toplam İş Yükü(Saat)   76
    Toplam İş Yükü(Saat)/ 30 (s)     2,53 ---- (3)
    Dersin AKTS Kredisi   3
  • Ders Akışı
  • Hafta Konular Ön Hazırlık
    1 Cahiliye Dönemi Kültürüne Giriş K1 (s. 12-27), K2 (s. 18-23), K3 (s. 35-46), YK1 (s. 60-77)
    2 Arap Yarımdasındaki Din ve İnançlar K1 (s. 17-29), K2 (s. 18-25), K3 (s. 39-49), YK1 (s. 65-77)
    3 İslam mezheplerinin Oluşumuna Etki Eden Faktörler K1 (s. 22-37), K2 (s. 28-33), K3 (s. 45-56), YK1 (s. 70-87)
    4 Dini Faktörler K1 (s. 27-39), K2 (s. 28-35), K3 (s. 49-59), YK1 (s. 75-87)
    5 Politik ve Sosyo-kültürel Faktörler K1 (s. 22-37), K2 (s. 28-33), K3 (s. 45-56), YK1 (s. 70-87)
    6 İslam Tarihinde ihtilaflara Sebep Olan Olaylar K1 (s. 22-37), K2 (s. 28-33), K3 (s. 45-56), YK1 (s. 70-87)
    7 Haricilerin Ortaya Çıkışını Etkileyen Sebepler K1 (s. 32-47), K2 (s. 38-43), K3 (s. 55-66), YK1 (s. 80-97)
    8 Mu`tezile`nin Ortaya Çıkışını Etkileyen Faktörler K1 (s. 37-49), K2 (s. 38-55), K3 (s. 59-69), YK1 (s. 85-97)
    9 Şiiliğin Doğuşu, Oluşum Aşamaları ve Temel Görüşleri, İsna Aşeriyye K1 (s. 42-57), K2 (s. 48-53), K3 (s. 65-76), YK1 (s. 90-107)
    10 Mürcie`nin Doğuşu, Oluşum Aşamaları ve Temel Görüşleri K1 (s. 42-57), K2 (s. 48-53), K3 (s. 65-76), YK1 (s. 90-107)
    11 Ehl-i Sünnet, Ehl-i Hadis Kavramları K1 (s. 47-59), K2 (s. 58-65), K3 (s. 69-79), YK1 (s. 95-107)
    12 Ebu Hanife ve Maturidiyye K1 (s. 47-59), K2 (s. 58-65), K3 (s. 69-79), YK1 (s. 95-107)
    13 Cebriyye ve Kaderiyye K1 (s. 52-67), K2 (s. 58-63), K3 (s. 75-86), YK1 (s. 100-117)
    14 Klasik Mezheplerin Bugünkü Durumu ve Görüşlerindeki Değişim K1 (s. 57-69), K2 (s. 68-75), K3 (s. 79-89), YK1 (s. 105-117)
    Ön Koşul Bu dersin ön koşulu yoktur.
    Ders Dili Türkçe
    Dersin Sorumlusu Dr. Öğr. Üyesi Yaşar Ünal
    Dersi Verenler -
    Ders Yardımcıları Bölümün öğretim elemanları.
    Kaynaklar K1. Öz, Mustafa. (2011). Başlangıçtan Günümüze İslam Mezhepleri Tarihi, İstanbul: Rağbet Yayınları. K2. Onat, Hasan. (2012). İslam Mezhepleri Tarihi El Kitabı, Ankara: Rağbet Yayınları. K3. Fığlalı Ethem Ruhi, (2004).Çağımızda İtikâdî İslâm Mezhepleri, Izmir: Rağbet Yayınları.
    Yardımcı Kitap YK1. Irfan Abdul Hamid, (1983). İslâm`da İtikâdî Mezhepler ve Akâid Esasları (trc. M. Saim Yeprem), Istanbul: Rağbet Yayınları. YK2. M. Abu Zahra, (ts). İslâm`da Siyasî, İtikâdî ve Fıkhî Mezhepler Tarihi (trc. Sıbğatullah Kaya), Istanbul: Rağbet Yayınları.
    Dersin Amacı İlk dönem ve günümüzde yaşayan dinî-siyasi İslam mezhepleri hakkında temel bilgiler kazandırmak, dini farklılaşmalara tarafsız yaklaşmayı sağlamak ve birlikte yaşama kültürüne katkıda bulunmak.
    Dersin İçeriği Mezhepler Tarihi`nin tanımı, konusu, amacı, metodu; temel kavramları ve kaynakları; mezheplerin ortaya çıkış sebepleri; din anlayışındaki ilk siyasi ve itikadi farklılaşmalar ve kurumsallaşma süreçleri; ilk dönem İslam mezheplerinden Haricilik, Mürcie, Mu`tezile, Şia, Zeydiyye, İmâmiyye, İsmâiliyye, Selefilik, Eş`arîlik, Mâturidîlik; sonraki dönem mezheplerinden Nusayriyye, Dürziyye, Kadiyanilik, Bahailik, Yezidilik ve Vehhabilik gibi mezheplerin isimlendirme sorunu, ortaya çıkış sebepleri, teşekkül süreçleri, temel görüşleri, alt kolları, yayıldıkları bölgeler, etkileri ve İslam düşüncesine katkıları.
  • Program Yeterlilik Çıktıları
  • Program Yeterlilik Çıktıları Katkı Düzeyi
    1 Din hizmetleri, din öğretim ve eğitimi alanlarında görev yapabilme yeterliliğine sahip olur. 3
    2 İslam dininin evrensel değerleri ışığında toplumun dini-ahlaki ihtiyaçlarına çözümler üretir. 1
    3 Dinî ilimler alanında temel bilgileri, kavramları, görüşleri ve tarihsel süreçleri özümser. 5
    4 Kur`an-ı Kerim`i usulüne uygun okur ve ilmi ölçüler çerçevesinde yorumlar. -
    5 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapçayı ve bir batı dilini en az Avrupa dil portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak ilahiyat alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. 2
    6 Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirir. 4
    7 İslam tarihi, medeniyeti ve bilimi ile ilgili konuları eleştirel açıdan değerlendirir. 4
    8 Din eğitimi tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında elde ettiği bilgileri din eğitimi alanında kullanır. -
    9 İslam dışı dinler hakkında mukayese yapabilecek seviyede bilgiye sahip olur. -
    10 İslâm sanatları ve edebiyatı alanındaki yeteneklerini geliştirir. -
    11 Temel dini metinleri anlar. 2
    12 Bireyin hayatında dinin yerini ve önemini kavratır. -
    13 Bilim ve teknoloji alanındaki çağdaş eğitim-öğretim araç ve gereçlerini ilahiyat alanında kullanabilir. -
    14 Genelde din, özelde İslam bilim ve kültürü alanında toplumsal ihtiyaçlar çerçevesinde yapılan araştırmaları izler. 3
    Çankırı Karatekin Üniversitesi  Bilgi İşlem Daire Başkanlığı  @   2017 - Webmaster