Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Türk İslam Edebiyatının tanımı, amacı, kapsamı; Din-edebiyat ilişkisi
|
K1, K2, K3, YK1, YK2, YK3
|
2
|
İslam Öncesi Türk Edebiyatı
|
K1, K2, K3, YK1, YK2, YK3
|
3
|
Türk İslam Edebiyatının ilk mahsulleri: Kutadgu Bilig, Dîvânu Lügâti`t-Türk ve Atabetü`l-Hakâyık
|
K1, K2, K3, YK1, YK2, YK3
|
4
|
Ahmed-i Yesevî ve Türk İslam Edebiyatındaki Yeri
|
K1, K2, K3, YK1, YK2, YK3
|
5
|
Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî, Eserleri ve Tesirleri
|
K1, K2, K3, YK1, YK2, YK3
|
6
|
Hacı Bektâş-ı Velî ve Türk Kültürüne Etkileri
|
K1, K2, K3, YK1, YK2, YK3
|
7
|
Sultan Veled, Yûnus Emre, Âşık Paşa ve Türk Edebiyatına Katkıları
|
K1, K2, K3, YK1, YK2, YK3
|
8
|
Türk İslam Edebiyatında Nazım Şekilleri (Gazel, Kaside, Mesnevi)
|
K1, K2, K3, YK1, YK2, YK3
|
9
|
Türk İslam Edebiyatında Dinî-edebî Türler: Allah ile ilgili olanlar (Esmâ-i Hüsnâlar, Tevhidler, Münâcaatlar)
|
K1, K2, K3, YK1, YK2, YK3
|
10
|
Türk İslam Edebiyatında Dinî-edebî Türler: Hz. Peygamber ile ilgili olanlar (Naatlar)
|
K1, K2, K3, YK1, YK2, YK3
|
11
|
Türk İslam Edebiyatında Dinî-edebî Türler: Hz. Peygamber ile ilgili olanlar (Hilyeler, Miraciyeler, Kırk Hadisler)
|
K1, K2, K3, YK1, YK2, YK3
|
12
|
Türk İslam Edebiyatında Diğer Dinî-edebî Türler
|
K1, K2, K3, YK1, YK2, YK3
|
13
|
Türk İslam Edebiyatında Diğer Dinî-Edebî Türler
|
K1, K2, K3, YK1, YK2, YK3
|
14
|
Şerh Örnekleri
|
K1, K2, K3, YK1, YK2, YK3
|
Ön Koşul
|
Bu dersin ön koşulu yoktur.
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğr. Üyesi Fatih Güzel
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
Bölümün öğretim elemanları.
|
Kaynaklar
|
K1. Kemikli, B. Türk İslam Edebiyatı Giriş, İstanbul: Emin Yayınları, 2018.
K2. Çavuşoğlu, A. Türk İslam Edebiyatı Kitaplar, Türler, Devirler ve Şahsiyetler, Kayseri: Kimlik Yayınları, 2015.
K3. Yıldız, A. İbrahim Şener, Türk İslam Edebiyatı, İstanbul: Rağbet Yayınları, 2015.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Kemikli, B. Türk İslam Edebiyatı Giriş, İstanbul: Emin Yayınları, 2018.
YK2. Çavuşoğlu, A. Türk İslam Edebiyatı Kitaplar, Türler, Devirler ve Şahsiyetler, Kayseri: Kimlik Yayınları, 2015.
YK3. Yıldız, A. İbrahim Şener, Türk İslam Edebiyatı, İstanbul: Rağbet Yayınları, 2015.
|
Dersin Amacı
|
Türklerin Müslüman olmasından sonra, İslâm inanç ve düşüncesinin Türk edebiyatındaki görünüm ve yansımalarını öğrenmek. İlk Müslüman Türk edebî eserlerini tanımak. Türk İslâm Edebiyatı`nın Anadolu`daki görünümü hakkında bilgi sahibi olmak. Müslüman Türk şâirlerin şiirlerinden örnekler üzerinde şiir çözümlemeleri yapabilmek. Edebiyat ürünlerindeki dînî muhtevâyı ayırd edebilmek. Dînî edebiyat türlerini öğrenmek ve ayırd edebilmek. Dînî edebiyatın ürünlerini din hizmetleri sırasında yerinde, zamanında ve gerektiği kadar sunma becerisi kazanmak.
|
Dersin İçeriği
|
Müslüman Türklerin ortaya koyduğu ilk edebî eserler ve ilk dînî muhtevâlı edebî eserler. Anadolu`da Dîvân ve Halk Edebiyatının ilk temsilcileri ve bu akımları dînî bir kimliğe kavuşturan ilk edipler. Osmanlı döneminde şâir padişahlar ve dînî muhtevâlı eserlerlerinden örnekler. Padişahların destekledikleri şâirlerin dînî ve hikemî muhtevâlı eserlerinden örnekler. Dîvân ve Halk Edebiyatımızda Dînî türler ve örnekler.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Din hizmetleri, din öğretim ve eğitimi alanlarında görev yapabilme yeterliliğine sahip olur.
|
3
|
2
|
İslam dininin evrensel değerleri ışığında toplumun dini-ahlaki ihtiyaçlarına çözümler üretir.
|
4
|
3
|
Dinî ilimler alanında temel bilgileri, kavramları, görüşleri ve tarihsel süreçleri özümser.
|
-
|
4
|
Kur`an-ı Kerim`i usulüne uygun okur ve ilmi ölçüler çerçevesinde yorumlar.
|
-
|
5
|
Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapçayı ve bir batı dilini en az Avrupa dil portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak ilahiyat alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
-
|
6
|
Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirir.
|
-
|
7
|
İslam tarihi, medeniyeti ve bilimi ile ilgili konuları eleştirel açıdan değerlendirir.
|
5
|
8
|
Din eğitimi tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında elde ettiği bilgileri din eğitimi alanında kullanır.
|
-
|
9
|
İslam dışı dinler hakkında mukayese yapabilecek seviyede bilgiye sahip olur.
|
-
|
10
|
İslâm sanatları ve edebiyatı alanındaki yeteneklerini geliştirir.
|
5
|
11
|
Temel dini metinleri anlar.
|
-
|
12
|
Bireyin hayatında dinin yerini ve önemini kavratır.
|
-
|
13
|
Bilim ve teknoloji alanındaki çağdaş eğitim-öğretim araç ve gereçlerini ilahiyat alanında kullanabilir.
|
-
|
14
|
Genelde din, özelde İslam bilim ve kültürü alanında toplumsal ihtiyaçlar çerçevesinde yapılan araştırmaları izler.
|
4
|