Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Genel tanım ve kavramlar
|
K1, BÖLÜM 3
|
2
|
Karbonhidratların özellikleri, kaynakları, kimyası
|
K1, BÖLÜM 9
|
3
|
Karbonhidratların sindirimi, emilimi ve metabolizması
|
K1, BÖLÜM 9
|
4
|
Karbonhidratlar: Gereksinmeler, yetersiz ve aşırı alıma ilişkin sorunlar
|
K2, BÖLÜM 2
|
5
|
Proteinlerin özellikleri, kimyası, kaynakları, kalitesi
|
K1, BÖLÜM 5
|
6
|
Proteinlerin sindirimi, emilimi ve metabolizması
|
K2, BÖLÜM 1
|
7
|
Proteinler: Gereksinmeler, yetersiz ve aşırı alıma ilişkin sorunlar
|
K1, BÖLÜM 7
|
8
|
Lipitlerin özellikleri, kimyası, kaynakları
|
K2, BÖLÜM 3
|
9
|
Lipitlerin sindirimi, emilimi ve metabolizması
|
K1, BÖLÜM 11
|
10
|
Lipitler: Gereksinmeler, yetersiz ve aşırı alıma ilişkin sorunlar
|
K1, BÖLÜM 11
|
11
|
Enerji metabolizması I:Enerji dengesi, besinlerin enerji değeri
|
K1, BÖLÜM 14
|
12
|
Enerji metabolizması II: Enerji harcaması
|
K1, BÖLÜM 15
|
13
|
Enerji metabolizması III: Enerji dengesi ve dengesizliği sorunları
|
K1, BÖLÜM 16
|
14
|
Dengeli beslenme ve önemi
|
K1, BÖLÜM 20
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğr. Üyesi Muhammed ALTUN
|
Dersi Verenler
|
1-)Doktor Öğretim Üyesi Muhammed Altun
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1: Nelson, D.L., Cox. (2005). Lehninger Biyokimyanın İlkeleri. Palme Yayıncılık, Ankara.
K2: Elgün Ülkar S. (2017). Tıbbi Biyokimya. Hipokrat Kitapevi, Ankara.
|
Yardımcı Kitap
|
-
|
Dersin Amacı
|
Makro besin öğelerinin (proteinler, yağlar ve karbonhidratlar) metabolizmasının biyokimya, fizyoloji ve beslenme bilimleri açısından değerlendirilmesini amaçlar.
|
Dersin İçeriği
|
Genel tanım ve kavramlar, Karbonhidratların özellikleri, kaynakları, kimyası, Karbonhidratların sindirimi, emilimi ve metabolizması, Karbonhidratlar: Gereksinmeler, yetersiz ve aşırı alıma ilişkin sorunlar, Proteinlerin özellikleri, kimyası, kaynakları, kalitesi, Proteinlerin sindirimi, emilimi ve metabolizması, Proteinler: Gereksinmeler, yetersiz ve aşırı alıma ilişkin sorunlar, Lipitlerin özellikleri, kimyası, kaynakları, Lipitlerin sindirimi, emilimi ve metabolizması, Lipitler: Gereksinmeler, yetersiz ve aşırı alıma ilişkin sorunlar,
Enerji metabolizması I:Enerji dengesi, besinlerin enerji değeri, Enerji metabolizması II: Enerji harcaması, Enerji metabolizması III: Enerji dengesi ve dengesizliği sorunları, Dengeli beslenme ve önemi.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Fen bilimleri kapsamında gerekli kuramsal ve uygulamalı temel bilgilere sahiptir. Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahiptir.
|
3
|
2
|
Alanı ile ilgili temel bilgilerini ve analitik düşünme yeteneğini kullanarak disiplinler arası çalışmalara katılır.
|
4
|
3
|
Kimya alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirebilir, karmaşık problem ve konuları belirleyebilir ve analiz edebilir, tartışmalar yapabilir, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirir.
|
3
|
4
|
Alanı ile ilgili araştırmalar ve problemlerin çözülebilmesi amacıyla deney tasarlama, uygulamaya koyma, modern teknik cihazları kullanma, veri toplama ve sonuçları analiz etme becerisine sahiptir.
|
-
|
5
|
Kimya alanındaki uygulamalarda, karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretir.
|
-
|
6
|
Alanı ile ilgili çalışmaları yürütürken sorumlu olduğu kişi ve kurumları periyodik olarak bilgilendirir, elde ettiği bulguları ve ortaya çıkan sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı, sözlü ve gerektiğinde görsel sunum şeklinde ifade eder.
|
3
|
7
|
Alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamaya dayalı eksikliklerini belirleyerek gelecek öğrenme süreçlerine yön verir.
|
-
|
8
|
Alanı ile ilgili yabancı kaynaklardan ihtiyaç duyduğu bilimsel bilgilere ulaşabilecek, bilgilerini güncelleyebilecek ve meslektaşlarıyla dünya çapında iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir.
|
-
|
9
|
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve bu yolla bilimsel kaynaklara erişir.
|
-
|
10
|
Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen verileri kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirerek yönetir.
|
-
|
11
|
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir ve denetler.
|
-
|