Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Sürdürülebilir Gelişme İçin Çevre Duyarlı Prosesler
|
K 1. Bölüm 1,
|
2
|
Yeşil Kimya Mühendisliğinin Prensipleri
|
K 1. Bölüm 2, K 3.
|
3
|
Sürdürülebilir Gelişme ve Regülasyonlar
|
K 1. Bölüm 3.
|
4
|
Yeşil kimya mühendisliği için ölçü sistem ve birimleri
|
K 1. Bölüm 10
|
5
|
Yeşil, güvenli ve sürdürülebilir prosesler için gereklilikler
|
K 1. Bölüm 7-8, K 3
|
6
|
Yeşil mühendislikte çözücüler ve çözücü seçimi için gerekli yöntemler; kataliz ve kataliz seçimi için yöntemler
|
K 2. Bölüm 1, 5
|
7
|
Yeşil Mühendislik için reaksiyon koşulları
|
K 1 . Bölüm 7
|
8
|
Çözeltisiz reaksiyonlar
|
K 2. Bölüm 3, K 1. Bölüm 4
|
9
|
Çevre Dostu Ayırma Prosesleri
|
K 2. Bölüm 4, 6, 7, K 1 bölüm 11
|
10
|
Proses sentezi yaklaşımı ve yeşil mühendislik
|
K 1. Bölüm 12
|
11
|
Güvenli tasarım ve alınabilecek stratejiler
|
K 1. Bölüm 13,15
|
12
|
Kütle ve enerji entegrasyonu
|
K 1. Bölüm 13, K 3
|
13
|
Gelişmekte olan teknolojilerin yeşil mühendislik üzerine etkileri
|
K 1. Bölüm 23,22,24
|
14
|
Ekoetkinlik ve sürdürülebilirlik için yenilikler örnek uygulamaları. Sürdürülebilirlik iletişimi ve raporlama.
|
K 1. Bölüm 25
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğretim Üyesi Zehra Gülten Yalçın
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
---
|
Kaynaklar
|
1. Aşkar, T., (2016). Yeşil Kimya ve Mühendislik Nobel Kitapevi. İstanbul.
2. Jessop, PG.,, Leitner, W., Green Solvents, Handbook of Green Chemistry, Wiley.
3. Han , Buxing , Wu , Tianbin (Ed.)(2019). Green Chemistry and Chemical Engineering,
|
Yardımcı Kitap
|
|
Dersin Amacı
|
Kimya Mühendisliğinde yer alan üretim tesislerinde daha güvenli, temiz ve az atık üretecek şekilde çalışma yürütülmesinde temel prensiplerinin kavratılarak uygulama çalışmalarının öğrenciye verilmesi.
|
Dersin İçeriği
|
Sürdürülebilir gelişme için çevre duyarlı proseslerin öneminin öğrenilmesini sağlar. Yeşil kimya mühendisliğinin prensiplerinin öğrenilmesini sağlar. Yeşil mühendislikte enerji ve kütle dengelerini kurabilme becerisini kazanır. Çevre dostu ayırma prosesleri ile ilgili bilgileri kazanır. Güvenli tasarım için stratejiler geliştirme becerisini kazanır. Çevreye duyarlı, insan odaklı , mesleki etik bilinci tanımı kazanımını edinir.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
|
3
|
2
|
Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir.
|
3
|
3
|
Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bir arada kullanabilir.
|
-
|
4
|
Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup, gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir.
|
4
|
5
|
Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular.
|
3
|
6
|
Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler geliştirir.
|
3
|
7
|
Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık problemleri çözümler ve irdeler.
|
3
|
8
|
Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirir, bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
|
3
|
9
|
İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, sözlü ve yazılı iletişim kurar.
|
-
|
10
|
Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır.
|
3
|
11
|
Mühendislik uygulamalarının sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuk boyutları ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların mühendislik uygulamalarına getirdiği kısıtların farkındadır.
|
3
|
12
|
Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
|
4
|