Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Bitki biyolojisine giriş, terminoloji, botanikte arazi çalışmalarının önemi ve gerekliliği. Farklı bitki gruplarına ait örnekler üzerinde uygulamalı terminoloji, uygulama
|
K1, K2, K6, YK6
|
2
|
Arazi çalışmaları için gerekli araç-gereç, malzemeler ve özellikleri. Arazi çalışmalarında gerekli araç-gereç ve malzemelerin gösterilmesi, kullanımı ve tanıtımı, uygulama
|
K2, K6, YK1, YK2
|
3
|
Arazi defteri tutulması, alınması gereken notlar ve önemi, verilerin kaydedilmesi, etiket yazılması; dikkat edilmesi gereken hususlar; örneklik alanın özellikleri. Arazi defterine oluşturulması ve yazılması gereken notlar, verilerin kaydedilmesi, etiket yazılması ve dikkat edilmesi gereken hususların uygulamalı olarak gösterilmesi
|
K1, K2, YK6
|
4
|
Algler, Mantarlar ve Likenlerin genel özellikleri, taksonomik karakterleri, araziden toplanmaları ve saklanmaları, Alg örneklerinin ve bazı akuatik bitkilerin araziden toplanması ve korunmasına yönelik arazi ve laboratuvar çalışması
|
K1, YK5, YK6
|
5
|
Bitkiler aleminin genel sınıflandırılması ve ayırt edici karakterler. Mantar ve Liken örneklerinin araziden toplanmasına ve korunmasına yönelik arazi ve laboratuvar çalışması
|
K1, YK2, YK5, YK6
|
6
|
Ciğerotları,Boynuzotları ve Karayosunlarının genel özellikleri, taksonomik karakterleri, araziden toplanmaları ve saklanmaları. Ciğerotu, boynuzotu ve ve karayosunu örneklerinin araziden toplanması ve korunmasına yönelik arazi çalışması
|
K1, YK5, YK7
|
7
|
Türkiye haritası kareleme sistemi (Henderson) ve özellikleri. Ciğerotu örneklerinin kurutularak herbaryum materyali haline getirilmesine yönelik uygulama çalışması
|
K1, YK6, YK7
|
8
|
Türkiye haritası kareleme sistemi (Davis), fitocoğrafik elementler ve karakteristikleri. Karayosunu örneklerinin kurutularak herbaryum materyali haline getirilmesine yönelik uygulama çalışması
|
K1, YK5, YK7
|
9
|
Kibritotları, Atkuyrukları ve Eğreltiotlarının genel özellikleri, taksonomik karakterleri, araziden toplanmaları ve saklanmaları. Kibritotu, Atkuyruğu ve Eğreltiotu örneklerinin araziden toplanmasına yönelik arazi çalışması
|
K3, K5, YK1, YK5
|
10
|
Tohumlu Bitkilerin taksonomik karakter değeri taşıyan vejetatif ve generatif organları ve bu organlara ait özelliklerinin terminolojisi (Gymnospermler). Kibritotu, Atkuyruğu ve Eğreltiotu örneklerinin preslenip kurutularak herbaryum materyali haline getirilmesine yönelik uygulama çalışması
|
K3, K5, YK4, YK5
|
11
|
Tohumlu Bitkilerin taksonomik karakter değeri taşıyan vejetatif ve generatif organları ve bu organlara ait özelliklerinin terminolojisi (Angiospermler). Otsu Dikotiledon ve Monokotiledon örneklerinin araziden toplanmasına yönelik arazi çalışması; presleme, kurutma ve herbaryum materyali haline getirilmesi
|
K2, K4, YK3
|
12
|
Geofitlerin ve sukkulent bitkilerin araziden toplanması, preslenmesi, kurutulması, korunması ve herbaryumu teknikleri. Geofitlerin ve sukkulent bitki örneklerinin toplanması ve korunmasına yönelik arazi ve uygulama çalışması
|
K2, K4,YK4, YK6
|
13
|
Ağaç veya çalı formundaki (odunsu) bitki örneklerinin araziden toplanması, preslenmesi, kurutulması, korunması ve herbaryumu teknikleri. Ağaç veya çalı formundaki (odunsu) bitki örneklerinin toplanması, preslenmesi, kurutulması, korunması ve herbaryumuna yönelik uygulama çalışması
|
K2, K4, YK3, YK6
|
14
|
Palinolojik çalışmalar için araziden polen toplanma teknikleri; tohum toplanması. Polen ve tohum toplanmasına ve saklanmasına yönelik arazi ve uygulama çalışmaları
|
K1, YK1, YK4, YK6
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Prof. Dr. Tamer KEÇELİ
|
Dersi Verenler
|
1-)Profesör Dr Tamer Keçeli
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1. Yıldız, B., Aktoklu, E. (2010). Bitki Sistematiği, İlkin Karasal Bitkilerden Bir Çeneklilere, Palme Yayınevi, Ankara.
K2. British Columbia Ministry of Forest. (1996). Techniques and procedures for collecting, preserving, processing, and storing botanical speciments. Res. Br., B.C. Min. For., Victoria, B.C. Work. Pap. 18/1996, 39 p.
K3. Ranker, T.A., Haufler, C.H. (2008). Biyology and Evolution of Ferns and Lycophytes. Cambridge University Press.
K4. Kramer, K.U., Gren, P.S. (1990). The Families and Genera of Vascular Plants, Volume I: Pteridophytes and Gymnosperms, Springer-Verlag Berlin and Heidelberg GnbH & Co. K., Germany.
K5. Frey, W., Frahm, J.P. (2006). The Liverworts, Mosses and Ferns of Europe, Harley Books, England.
K6. Bell, P.R., Hemsley, A.R. (2000). Green Plants: Their Origin and Diversity, Cambridge University Press.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Simpson, M. G. (2012) Bitki Sistematiği (Çeviri Editörleri: Z. Aytaç ve B.K. İğci), Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
YK2. Seçmen, Ö., Gemici, Y., Görk, G., Bekat, L., Leblebici, E. (1998). Tohumlu Bitkiler Sistematiği, E.Ü.F.F. kitaplar serisi No: 116, Bornova-İzmir.
YK3. Ketenoğlu, O., Bingöl, Ü., Güney, K., Geven, F., Körüklü, T. (1999). Tohumlu Bitkiler Uygulama Kılavuzu, Ankara Üniversitesi Fen Fakültesi Biyoloji Bölümü, Ankara.
YK4. Tezer, M. N., Gökler, İ., Kesercioğlu, T. (2010). Çiçekli Bitkiler, Nobel Yayın Dağıtım, Yayın No: 1495, Ankara.
YK5. Güner, H., Aysel, V., Sukatar, A. (1999). Tohumsuz Bitkiler Sistematiği Cilt I (Algler) ve II (Mantarlar ve Likenler), Ege Üniversitesi Basımevi, Ankara.
YK6. Yurdakulol, E., Baysal, M., Mutlu, H. (2005). Bitki Materyali Toplama ve Saklama Teknikleri, A.Ü.F.F. Döner Sermaye İşletmesi Yayınları No: 71, Ankara.
YK7. Atherton, I., Bosanquet, S., Lawley, M. (2010). Mosses and Liverworts of Britain and Ireland, British Bryological Society, UK.
|
Dersin Amacı
|
Floristik, sistematik ve ekolojik araştırmalarda arazi çalışmalarının öneminin ve metodolojisinin öğretimi. Alg, mantar, liken, ciğerotu, karayosunu, kibritotu, atkuyruğu, eğrelti ve tohumlu bitki örneklerinin uygun yöntemlerle araziden toplanmasının teorik ve pratiği. Arazi çalışmasında bitki grubuna göre uygulanan yöntem ve kullanılan gereçler, alınması gereken notlar ve çekilecek makro fotoğraflar, dikkat edilmesi gereken hususların öğretimi. Farklı bitki gruplarının taksonomik karakterlerine ait terminolojinin örnekler üzerinden öğretimi. Botanik örneklerinin korunması ve herbaryum materyali haline getirilmesi aşamalarının uygulamalı olarak öğretimi.
|
Dersin İçeriği
|
Botanik terminolojisi, botanikte arazi çalışmalarının önemi, gerekli araç-gereç-malzemeler, yöntemler, arazi defteri tutulması, etiket yazılması, örnek toplanması ve muhafazası, kriptogamların ve fanerogamların araziden toplanma ve herbaryum yöntemleri, presleme, kurutma, palinolojik araştırma yöntemleri.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır.
|
3
|
2
|
Biyoloji alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır.
|
2
|
3
|
Biyoloji alanındaki bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle birleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur.
|
-
|
4
|
Biyoloji alanındaki bir problemi, bağımsız olarak analiz eder, çözüm yöntemi üretir, verileri değerlendirerek problemi çözer.
|
2
|
5
|
Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı olası problemlere karşı çözüme yönelik yeni yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.
|
-
|
6
|
Biyoloji alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, öğrenmeyi yönlendirebilme yetkinliği kazanır.
|
-
|
7
|
Biyoloji alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını takip edebilir ayrıca kendi çalışmalarını alanındaki ve alanı dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır.
|
3
|
8
|
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren standartları eleştirel bir bakış açısıyla inceler ve gerektiğinde bu standartları geliştirecek yönde katkı yapar.
|
-
|
9
|
Bir yabancı dili kullanarak biyoloji alanındaki bilgileri izler, sözlü ve yazılı iletişim kurar.
|
2
|
10
|
Biyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve bu yolla bilimsel kaynaklara erişir.
|
2
|
11
|
Biyoloji alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen verileri kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirerek yönetir.
|
-
|
12
|
Biyoloji alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir ve denetler.
|
1
|
13
|
Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi teşhis ederek kazanılan bilgi ve becerileri disiplinler arası takım çalışmalarında karşılaşılabilecek olası problemlere çözüm üretmede kullanır.
|
2
|
14
|
Biyoloji uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve modern cihazları kullanır ve bu konudaki bilgilerini aktarır.
|
4
|
15
|
Biyoloji alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlar.
|
2
|