Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Çevre ve insan; ekoloji ve ekosistem kavramları; terminoloji
|
|
2
|
Ekosistemleri oluşturan bileşenler; ekosistemlerdeki gıda zincirleri; biyo-jeokimyasal döngüler
|
|
3
|
Toprak ve toprak erozyonu; tarım ve kurak alanlardaki aşırı otlatma
|
|
4
|
Suların kirliliği, ışık kirliliği, gürültü kirliliği
|
|
5
|
Hava kirliliği ve ormanlar; ormansızlaşma ve sebepleri; çölleşme ve sebepleri, ormansızlaşma ve çölleşme ile mücadele
|
|
6
|
Asit yağmurları; atmosferik ozon ve güneşin ultraviyole radyasyonunun biyolojik etkileri, küresel ısınma
|
|
7
|
Çevre kirliliğinin biyolojik çeşitlilik üzerine etkileri
|
|
8
|
Çevre ve doğa koruma ile ilgili uluslararası ve ulusal sözleşmeler
|
|
9
|
Ekosistemlerin korunmasında flora ve vejetasyonların önemi
|
|
10
|
Korunan alanlarla ilgili sorunlar ve alınması gereken önlemler
|
|
11
|
Ekosistemlerin bozulmasını etkileyen faktörler ve korunması için yapılan uluslararası ? ulusal faaliyetler
|
|
12
|
Nüfus artışı, endüstrileşme, doğal alanların işgal edilmesi, tahribatı, düzensiz şehirleşme ve yayılma problemleri; yenilenebilir enerji kaynakları
|
|
13
|
Doğa koruma - biyolojik çeşitlilik ? sürdürülebilir kalkınma ilişkisi, ekonomi-ekoloji ilişkisi
|
|
14
|
Türkiye?nin eko-turizm potansiyeli ve yapılan çalışmalar , Türkiye`nin çevre sorunlarına genel bakış ve tartışma, çözüm önerileri
|
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Doç. Dr. Tamer KEÇELİ
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
1. Akman, Y., Ketenoğlu, O., Kurt, L., Düzenli, S., Güney, K., Kurt, F. 2007. Çevre Kirliliği (Çevre Biyolojisi), Palme Yayınevi, Ankara.
2. Calver, M, Lymbery, A., McComb, J., Bamford, M., 2009. Environmental Biology, Cambridge University Press.
3. Hilleman, T.B., 2009. Environmental Biology, Science Publishers.
|
Yardımcı Kitap
|
1. Odum, E.P., Barrett, G.W., 2012. Ekolojinin Temel İlkeleri (Çev. Kani IŞIK), Palme Yayınevi, Ankara.
2. Kocataş, A. 2012. Ekoloji Çevre Biyolojisi, Dora Yayıncılık, Bursa.
|
Dersin Amacı
|
Çevre ve ekoloji kavramları; ekosistem ve ekosistemleri oluşturan bileşenler; ekosistemlerdeki biyo-jeokimyasal döngüler; toprak, erozyon, aşırı otlatma, çölleşme; su, toprak, ışık, hava ve gürültü kirliliği; ormansızlaşma, asit yağmurları. Atmosferik ozon ve ultraviyole ışınlarının biyolojik etkileri, küresel ısınma ve etkileri. Çevre kirliliğinin biyolojik çeşitliliğe etkileri; uluslararası sözleşmeler; doğa koruma; ekosistemlerin korunmasında flora ve vejetasyonların önemi; milli parklar ve korunan alanlar; alınması gereken tedbirler; ekosistemlerin bozulmasını etkileyen faktörler ve korunması için atılan uluslararası adımlar. Ortak geleceğimiz çerçevesindeki yenilenebilir enerji kaynakları, dengeli ve sürdürülebilir kalkınma, ekonomi-ekoloji ilişkisi; Türkiye?de ekoturizm. Türkiye`nin çevre sorunlarına genel bir bakış.
|
Dersin İçeriği
|
-
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır.
|
2
|
2
|
Biyoloji alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır.
|
3
|
3
|
Biyoloji alanındaki bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle birleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur.
|
2
|
4
|
Biyoloji alanındaki bir problemi, bağımsız olarak analiz eder, çözüm yöntemi üretir, verileri değerlendirerek problemi çözer.
|
2
|
5
|
Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı olası problemlere karşı çözüme yönelik yeni yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.
|
2
|
6
|
Biyoloji alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, öğrenmeyi yönlendirebilme yetkinliği kazanır.
|
2
|
7
|
Biyoloji alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını takip edebilir ayrıca kendi çalışmalarını alanındaki ve alanı dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır.
|
3
|
8
|
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren standartları eleştirel bir bakış açısıyla inceler ve gerektiğinde bu standartları geliştirecek yönde katkı yapar.
|
1
|
9
|
Bir yabancı dili kullanarak biyoloji alanındaki bilgileri izler, sözlü ve yazılı iletişim kurar.
|
2
|
10
|
Biyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve bu yolla bilimsel kaynaklara erişir.
|
2
|
11
|
Biyoloji alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen verileri kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirerek yönetir.
|
1
|
12
|
Biyoloji alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir ve denetler.
|
2
|
13
|
Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi teşhis ederek kazanılan bilgi ve becerileri disiplinler arası takım çalışmalarında karşılaşılabilecek olası problemlere çözüm üretmede kullanır.
|
2
|
14
|
Biyoloji uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve modern cihazları kullanır ve bu konudaki bilgilerini aktarır.
|
2
|
15
|
Biyoloji alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlar.
|
1
|