Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Korunan Alan ve Biyolojik Çeşitlilik kavramlarının tanımı, önemi ve ilişkisi; terminoloji
|
|
2
|
Türkiye?deki korunan alanların bağlı bulundukları bakanlıklar ve ilgili birimleri; korunan alanların statüleri ve özellikleri
|
|
3
|
Korunan alanların yönetimi, yönetim ve gelişme planlamaları. Korunan alanların yaban hayatı ve ekoloji ile ilişkisi
|
|
4
|
Korunan alanların yönetiminin, yaban hayatı ve ekolojisi ile ilişkisi
|
|
5
|
Doğa koruma, biyolojik çeşitlilik, doğal kaynakların zenginliği, ekosistem çeşitliliği ve bunların sürdürülebilir kalkınma ile ilişkileri
|
|
6
|
Doğa korumanın önemi, gerekliliği, doğa koruma bilincinin geliştirilmesi
|
|
7
|
Korunan alanlar ve biyolojik çeşitliklikle ilgili uluslararası sözleşmelerin incelenmesi
|
|
8
|
Korunan alanlar ve biyolojik çeşitliklikle ilgili ulusal sözleşmeler, kanun, usul, esas ve yönetmeliklerin incelenmesi
|
|
9
|
Türkiye?deki korunan alan statüleri ve özellikleri (milli parklar, tabiat parkları, tabiatı koruma alanları)
|
|
10
|
Türkiye?deki korunan alan statüleri ve özellikleri (tabiat anıtları, özel çevre koruma bölgeleri, doğal sit alanları, biyogenetik rezervler)
|
|
11
|
Korunan Alanlarda Yönetim Planı geliştirilmesi; biyolojik çeşitliliği oluşturan unsurlar
|
|
12
|
Türkiye?nin Önemli Doğa Alanları ve Türkiye?nin Önemli Bitki Alanları
|
|
13
|
Korunan Alanlarda Çevresel Etki Değerlendirmesi; Korunan Alanlarda Ekosistem Değerlendirmesi (Floristik, faunistik ve ekolojik değerlendirme)
|
|
14
|
Koruma Biyolojisi ve uygulamaları; hedef tür kavramı ve Korunan Alanlarda biyolojik çeşitlilik izleme çalışmaları
|
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Doç. Dr. Tamer KEÇELİ
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
1. Yücel, M., 1999. Doğa Koruma Alanları ve Planlanması, Ç.Ü. Ziraat Fakültesi Genel Yayın No: 104, Adana-Türkiye
2. Doğa Derneği, 2006. Türkiye?nin Önemli Doğa Alanları, Doğa Derneği Yayınları, Ankara.
3. Özhatay, N., Byfield, A., Atay. S., 2008. Türkiye?nin 122 Önemli Bitki Alanı, WWF Türkiye.
4. Tektaş A., Aydın B., Yurtgezer, T., 2008. Doğa Koruma ve Planlama, TMMOB Şehir Plancıları Odası, Ankara.
|
Yardımcı Kitap
|
Yiğit, N., Çolak, E., Ketenoğlu, O., Kurt, L., Sözen, M., Hamzaoğlu, E., Karataş, A., Özkurt, Ş., 2002. Çevresel Etki Değerlendirme ?ÇED?, Kılavuz Paz., Ankara.
2. Simpson, M. G., 2012. Bitki Sistematiği (Çeviri Editörleri: Z. Aytaç ve B.K. İğci). Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
|
Dersin Amacı
|
Korunan Alan ve Biyolojik Çeşitlilik ilişkisinin tartışılması. Korunan alanların bağlı bulundukları resmi kurumlar; korunan alan statüleri. Korunan alanların yönetimi, yaban hayatı ile ilişkisi. Doğa koruma, biyolojik çeşitlilik ve sürdürülebilir kalkınma arasındaki ilişkiler. Doğa korumanın önemi. Korunan alanlar ve biyolojik çeşitliklikle ilgili uluslararası ve ulusal sözleşmeler, kanun, usul, esas ve yönetmeliklerin incelenmesi. Korunan alanlarda Yönetim Planı, Çevresel Etki Eğerlendirmesi, Ekosistem Değerlendirmesi (Ekolojik Deperlendirme), Biyolojik Çeşitlilik ve İzleme Çalışmaları.
|
Dersin İçeriği
|
-
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır.
|
2
|
2
|
Biyoloji alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır.
|
3
|
3
|
Biyoloji alanındaki bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle birleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur.
|
2
|
4
|
Biyoloji alanındaki bir problemi, bağımsız olarak analiz eder, çözüm yöntemi üretir, verileri değerlendirerek problemi çözer.
|
2
|
5
|
Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı olası problemlere karşı çözüme yönelik yeni yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.
|
2
|
6
|
Biyoloji alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, öğrenmeyi yönlendirebilme yetkinliği kazanır.
|
2
|
7
|
Biyoloji alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını takip edebilir ayrıca kendi çalışmalarını alanındaki ve alanı dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır.
|
3
|
8
|
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren standartları eleştirel bir bakış açısıyla inceler ve gerektiğinde bu standartları geliştirecek yönde katkı yapar.
|
1
|
9
|
Bir yabancı dili kullanarak biyoloji alanındaki bilgileri izler, sözlü ve yazılı iletişim kurar.
|
2
|
10
|
Biyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve bu yolla bilimsel kaynaklara erişir.
|
2
|
11
|
Biyoloji alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen verileri kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirerek yönetir.
|
1
|
12
|
Biyoloji alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir ve denetler.
|
2
|
13
|
Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi teşhis ederek kazanılan bilgi ve becerileri disiplinler arası takım çalışmalarında karşılaşılabilecek olası problemlere çözüm üretmede kullanır.
|
3
|
14
|
Biyoloji uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve modern cihazları kullanır ve bu konudaki bilgilerini aktarır.
|
3
|
15
|
Biyoloji alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlar.
|
1
|