Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Bitki biyoteknolojisinin tanımı, tarihçesi ve uygulama alanlarının genel tanıtımı. Laboratuvarın tanıtımı.
|
|
2
|
Doku kültürünün botanik temelleri. Laboratuvar güvenliği.
|
|
3
|
Temel laboratuvar teknikleri. Temel alet, ekipman ve malzemelerin tanıtımı. Temel laboratuvar teknikleri
|
|
4
|
Doku kültürlerinde besin ortamlarının yapısı. Doku kültürlerinde sterilizasyon. Sterilizasyon
|
|
5
|
Sürgün ucu ve mikro aşılama tekniği Meristem kültürleri Stokların hazırlanması
|
|
6
|
Organogenesis. Temel besin ortamı hazırlanması
|
|
7
|
Somatik embriyogenesis. Eksplantların besin ortamlarına dikimi
|
|
8
|
Sentetik tohum üretimi. Bitki gelişimlerinin gözlenmesi
|
|
9
|
Germplazm muhafazası. Bitki gelişimlerinin gözlenmesi
|
|
10
|
Somaklonal varyasyonlar. Gelişen bitkilerin alt kültüre alınması.
|
|
11
|
Embriyo kültürü. Bitki gelişimlerinin gözlenmesi.
|
|
12
|
Protoplast kültürü ve füzyonu. Köklendirme ortamına alınması
|
|
13
|
Anter Kültürü. Bitki gelişimlerinin gözlenmesi
|
|
14
|
Biyogüvenlik ve etik. Bitki gelişimlerinin gözlenmesi
|
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Yrd.Doç.Dr.Mehmet SEZGİN
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
Babaoglu, M., Gürel, E. ve Özcan, S. (Eds.) 2002. Bitki Biyoteknolojisi. Vol. I-II. Doku Kültürü ve Uygulamaları. S.Ü. Basımevi, Konya.
|
Yardımcı Kitap
|
Dixon, R.A. 1991. Plant Cell and Tissue Culture: A Practical Approach. IRL Pres,Oxford.
George, F,E., Hall, M.A. and Jan de Klerk, G. (eds) 2008. Plant Propagation by Tissue Culture. 3rd Ed. Springer. Dordrecht. The Netherlands.
Trigiano, R.N. and Gray, D.J. (Eds.) 2008. Plant Development and Biotechnology. CRC Press. London.
Geneve, R.L., Preece, J.E. and Merkle S.A. (eds) 2006. Biotechnology of ornamental Plants. Biotechnology in Agriculture Series No:16 CABI. UK.
Mohan Jain, S., Brar, D.S. and Ahloowalia, B.S. (Eds.) 2002. Molecular Techniques in Crop Improvement. Kluwer Academic Publishers, London.
|
Dersin Amacı
|
In vitro tekniklerin bitkilerde kullanım amaçları, alanları ve potansiyelleri, farklı odunsu ve otsu bitki türlerinde in vitro tekniklerin başarısı üzerine genotip, eksplant, ortam bileşimi, fiziksel ve kültürel koşullar gibi etkili olan faktörler, bu konularda otsu ve odunsu bitkilerde yapılmış çalışmalar ve geleceğe ait hedefler konularına değinilecektir.
|
Dersin İçeriği
|
Bitki biyoteknolojisinin tanımı, tarihçesi ve uygulama alanlarının genel tanıtımı. Doku kültürünün botanik temelleri. Temel laboratuvar teknikleri. Temel alet, ekipman ve malzemelerin tanıtımı. Doku kültürlerinde besin ortamlarının yapısı. Doku kültürlerinde sterilizasyon. Sürgün ucu ve mikro aşılama tekniği Meristem kültürleri. Organogenesis. Somatik embriyogenesis.Sentetik tohum üretimi. Germplazm muhafazası. Somaklonal varyasyonlar. Embriyo kültürü. Protoplast kültürü ve füzyonu. Anter Kültürü. Biyogüvenlik ve etik.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır.
|
5
|
2
|
Biyoloji alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır.
|
5
|
3
|
Biyoloji alanındaki bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle birleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur.
|
5
|
4
|
Biyoloji alanındaki bir problemi, bağımsız olarak analiz eder, çözüm yöntemi üretir, verileri değerlendirerek problemi çözer.
|
4
|
5
|
Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı olası problemlere karşı çözüme yönelik yeni yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.
|
4
|
6
|
Biyoloji alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, öğrenmeyi yönlendirebilme yetkinliği kazanır.
|
4
|
7
|
Biyoloji alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını takip edebilir ayrıca kendi çalışmalarını alanındaki ve alanı dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır.
|
5
|
8
|
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren standartları eleştirel bir bakış açısıyla inceler ve gerektiğinde bu standartları geliştirecek yönde katkı yapar.
|
4
|
9
|
Bir yabancı dili kullanarak biyoloji alanındaki bilgileri izler, sözlü ve yazılı iletişim kurar.
|
5
|
10
|
Biyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve bu yolla bilimsel kaynaklara erişir.
|
5
|
11
|
Biyoloji alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen verileri kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirerek yönetir.
|
5
|
12
|
Biyoloji alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir ve denetler.
|
4
|
13
|
Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi teşhis ederek kazanılan bilgi ve becerileri disiplinler arası takım çalışmalarında karşılaşılabilecek olası problemlere çözüm üretmede kullanır.
|
4
|
14
|
Biyoloji uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve modern cihazları kullanır ve bu konudaki bilgilerini aktarır.
|
5
|
15
|
Biyoloji alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlar.
|
4
|