Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Biyogüvenliğe giriş.
|
|
2
|
Modern biyoteknoloji uygulamalarının insan sağlığı ve biyoçeşitliliğe olan etkileri.
|
|
3
|
Transgenik uygulamalar, genetik olarak değiştirilmiş organizmaların avantaj ve dezavantajları.
|
|
4
|
Gıda güvenliği kriterleri ve riskler (kimyasal, mikrobiyolojik ve sosyo ekonomik).
|
|
5
|
Laboratuvarda biyogüvenlik; risk grupları, kimyasallar, mikroorganizmalar, riskleri ve güvenliği, radyasyonla çalışma riskleri ve güvenliği.
|
|
6
|
Biyogüvenlik seviyeleri, kontaminasyonlar, sterilizasyon, dezenfeksiyon, antisepsis, saçılma, alev alma, tıbbi takip, kazalar, atık yönetimi, transport.
|
|
7
|
Personel eğitimi.
|
|
8
|
Biyogüvenlik protokolleri ve sınırlamalar (Türkiye ve diğer ülkelerdeki mevzuat, kılavuzlar).
|
|
9
|
Biyogüvenlikten sorumlu olan kişi ve kuruluşlar: Üniversite biyogüvenlik ofisi, Çevre, Sağlık ve Güvenlik Bakanlığı, üniversite sağlık sorumluları, laboratuvar personeli, teknik personel, temizlik personelinin sorumlulukları.
|
|
10
|
Biyoetiğe giriş.
|
|
11
|
Tıbbi etik ve endüstriyel etik
|
|
12
|
Klinik ve biyoloji laboratuvarlarında etik
|
|
13
|
Genetik ve etik
|
|
14
|
Halk sağlığı ve güvenliği, genel değerlendirme
|
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Yrd.Doç.Dr.Mehmet SEZGİN
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
Globalization, Biosecurity, and the Future of the Life Sciences 2006. Institute of Medicine and National Research Council of the National Academies, National Academies Press.
|
Yardımcı Kitap
|
Beauchamp, T. L. Walters, L.R., Jeffey, P., Mastroianni K. 2007. ?Contemporary Issues in Bioethics? Wadsworth Publishing Company, 7th edition.
Canel, M. 2002. Laboratuvar Güvenliği. A.Ü.Fen Fak.Yay.No:26 Ankara.
|
Dersin Amacı
|
Biyogüvenlik sorunlarını, biyogüvenlik ve biyoteknolojik uygulamalarını, laboratuvarda biyogüvenlik kurallarını, atık yönetimini, kayıtlamayı, ulusal ve uluslararası düzenlemeleri, biyoetiği, tıp, çevre ve genetik alanlarında biyoetik sorunlarını değerlendirmektir.
|
Dersin İçeriği
|
Biyogüvenliğe giriş. Modern biyoteknoloji uygulamalarının insan sağlığı ve biyoçeşitliliğe olan etkileri.
Transgenik uygulamalar, genetik olarak değiştirilmiş organizmaların avantaj ve dezavantajları. Gıda güvenliği kriterleri ve riskler (kimyasal, mikrobiyolojik ve sosyo ekonomik). Laboratuvarda biyogüvenlik; risk grupları, kimyasallar, mikroorganizmalar, riskleri ve güvenliği, radyasyonla çalışma riskleri ve güvenliği
Biyogüvenlik seviyeleri, kontaminasyonlar, sterilizasyon, dezenfeksiyon, antisepsis, saçılma, alev alma, tıbbi takip, kazalar, atık yönetimi, transport. Personel eğitimi. Biyogüvenlik protokolleri ve sınırlamalar (Türkiye ve diğer ülkelerdeki mevzuat, kılavuzlar). Biyogüvenlikten sorumlu olan kişi ve kuruluşlar: Üniversite biyogüvenlik ofisi, Çevre, Sağlık ve Güvenlik Bakanlığı, üniversite sağlık sorumluları, laboratuvar personeli, teknik personel, temizlik personelinin sorumlulukları. Biyoetiğe giriş. Tıbbi etik ve endüstriyel etik. Klinik ve biyoloji laboratuvarlarında etik. Genetik ve etik. Halk sağlığı ve güvenliği, genel değerlendirme.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır.
|
5
|
2
|
Biyoloji alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır.
|
5
|
3
|
Biyoloji alanındaki bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle birleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur.
|
5
|
4
|
Biyoloji alanındaki bir problemi, bağımsız olarak analiz eder, çözüm yöntemi üretir, verileri değerlendirerek problemi çözer.
|
5
|
5
|
Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı olası problemlere karşı çözüme yönelik yeni yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.
|
5
|
6
|
Biyoloji alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, öğrenmeyi yönlendirebilme yetkinliği kazanır.
|
5
|
7
|
Biyoloji alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını takip edebilir ayrıca kendi çalışmalarını alanındaki ve alanı dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır.
|
5
|
8
|
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren standartları eleştirel bir bakış açısıyla inceler ve gerektiğinde bu standartları geliştirecek yönde katkı yapar.
|
5
|
9
|
Bir yabancı dili kullanarak biyoloji alanındaki bilgileri izler, sözlü ve yazılı iletişim kurar.
|
4
|
10
|
Biyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve bu yolla bilimsel kaynaklara erişir.
|
5
|
11
|
Biyoloji alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen verileri kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirerek yönetir.
|
5
|
12
|
Biyoloji alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir ve denetler.
|
5
|
13
|
Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi teşhis ederek kazanılan bilgi ve becerileri disiplinler arası takım çalışmalarında karşılaşılabilecek olası problemlere çözüm üretmede kullanır.
|
5
|
14
|
Biyoloji uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve modern cihazları kullanır ve bu konudaki bilgilerini aktarır.
|
5
|
15
|
Biyoloji alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlar.
|
4
|