Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Bitki beslemenin tarihçesi, gelişimi ve önemi. Bitki beslemede yeni yaklaşımlar.
Uygulama: Laboratuvarda uyulması gereken kurallar ve güvenlik önlemleri.
|
K1 B1, K2 B1, K3 B1
|
2
|
Bitki besin elementlerinin alınımında genel ilkeler. Mutlak gerekli bitki besin maddelerin incelenmesi ve önemi.
Uygulama: Birimler, ölçüler ve çözeltilerin hazırlanması.
|
K1 B1, K3 B2, K3 B3
|
3
|
Azotun bitkideki metabolizması diğer besin elementleri ile olan etkileşimleri, noksanlığı, fazlalığı ve giderilmesi.
Uygulama: Birimler, ölçüler ve çözeltilerin hazırlanması, sera çalışması.
|
K1 B3 K2 B2, K3 B12
|
4
|
Fosforun bitkideki metabolizması diğer besin elementleri ile olan etkileşimleri, noksanlığı, fazlalığı ve giderilmesi.
Uygulama: Bitki analizleri için örnek alınması, arazi çalışması.
|
K1 B4, K2 B3, K3 B13
|
5
|
Potasyumun bitkideki metabolizması diğer besin elementleri ile olan etkileşimleri, noksanlığı, fazlalığı ve giderilmesi.
Uygulama: Bitki örneklerinin analize hazırlanması.
|
K1 B5, K2 B4, K3 B14
|
6
|
Kükürtün bitkideki metabolizması diğer besin elementleri ile olan etkileşimleri, noksanlığı, fazlalığı ve giderilmesi.
Uygulama: Sera denemesinin planlanması.
|
K1 B6, K2 B7, K3 B17
|
7
|
Kalsiyumun bitkideki metabolizması diğer besin elementleri ile olan etkileşimleri, noksanlığı, fazlalığı ve giderilmesi.
Uygulama:Bitki Analizlerine giriş
|
K1 B7, K2 B5, K3 B15
|
8
|
Magnezyumun bitkideki metabolizması diğer besin elementleri ile olan etkileşimleri, noksanlığı, fazlalığı ve giderilmesi.
Uygulama: Sera denemesinin kurulması ve yürütülmesi.
|
K1 B8, K2 B6, K3 B16
|
9
|
Demirin bitkideki metabolizması diğer besin elementleri ile olan etkileşimleri, noksanlığı, fazlalığı ve giderilmesi.
Uygulama: Bitkilerde organik madde ve kül belirlenmesi ve kur yakma yöntemi ile ekstraksiyon çıkarılası.
|
K1 B9, K2 B8, K3 B18
|
10
|
Çinkonun bitkideki metabolizması diğer besin elementleri ile olan etkileşimleri, noksanlığı, fazlalığı ve giderilmesi.
Uygulama: Bitkide azot belirlenmesi
|
K1 B10, K2 B10, K3 B19
|
11
|
Manganın bitkideki metabolizması diğer besin elementleri ile olan etkileşimleri, noksanlığı, fazlalığı ve giderilmesi.
Uygulama: Bitkide fosfor belirlenmesi
|
K1 B11, K2 B9, K3 B20
|
12
|
Borun bitkideki metabolizması diğer besin elementleri ile olan etkileşimleri, noksanlığı, fazlalığı ve giderilmesi.
Uygulama: Bitkide potasyum belirlenmesi
|
K1 B12, K2 B12, K3 B22
|
13
|
Bakırın bitkideki metabolizması diğer besin elementleri ile olan etkileşimleri, noksanlığı, fazlalığı ve giderilmesi.
Uygulama: Sera denemesinin sonuçlandırılması, hasadı ve verilerin işlenmesi.
|
K1 B13, K2 B11, K3 B21
|
14
|
Klorun bitkideki metabolizması diğer besin elementleri ile olan etkileşimleri, noksanlığı, fazlalığı ve giderilmesi.
Uygulama: Sera denemesinin sonuçlarının yorumlanması
|
K1 B14, K2 B14, K3 B24
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğr. Üyesi Nuray ÇİÇEK
|
Dersi Verenler
|
1-)Doktor Öğretim Üyesi Nuray Çiçek
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1. Çiçek, N. (2016). Bitki beslenme. Basılmamış Ders Notları.
K2. Kacar, B. (2012). Temel bitki besleme. Nobel yayınları, yayın no: 206, ss 385.
K3. Güneş, A., Alpaslan, M. & İnal, A. (2004). Bitki besleme ve gübreleme. A.Ü. Ziraat Fakültesi yayın No: 1539, Ders Kitabı: 492.
|
Yardımcı Kitap
|
-
|
Dersin Amacı
|
Bitkilerin gelişmesi için mutlak gerekli olan besin elementlerini ayrı ayrı ele alınarak, bu elementlerin bitkiler tarafından alınma mekanizmalarını, bitkilerdeki içeriklerini ve metabolik fonksiyonlarını açıklamak, noksanlık ve fazlalık durumlarında görülen belirtileri öğretmek ve bu belirtileri giderme yollarını tanımlar.
|
Dersin İçeriği
|
Bitki Beslemenin ilkeleri, besin maddelerinin her biriyle ilgili ayrıntılı bilgilerin kazandırılması, bitkideki işlevleri, aralarındaki etkileşimlerin, uygulama tekniklerinin öğretilmesini içermektedir.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine, Tarım ve Yaşam Bilimleri kapsamına giren bilim dallarında bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile yeni bilgilere ulaşır.
|
5
|
2
|
Tarım ve Yaşam Bilimleri alanında bilimsel yöntemleri kullanarak, disiplinler arası bilgileri edinir, bu bilgileri analiz ve sentez ederek, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk bilinci ile kullanır.
|
4
|
3
|
Tarım ve Yaşam Bilimleri Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmasını disiplinler arası çalışmalarda yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarabilir.
|
-
|
4
|
Akademik kariyerinde kendini başarılı kılacak bilgi ve becerileri kazanır.
|
4
|
5
|
Çok disiplinli çalışmalarda görüşlerini diğer uzmanlar ile paylaşabilir, onların görüşlerini anlayabilir ve değerlendirebilir.
|
-
|
6
|
Bir problemi, bağımsız olarak tanımlayabilme, çözüm yöntemleri önerebilme, bunları uygulayabilme ve sonuçlarını değerlendirebilme becerisini kazanır.
|
-
|
7
|
Tarım ve Yaşam Bilimleri Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir.
|
3
|
8
|
Girişimcilik ve yenilikçilik gerektiren konularda çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olur.
|
-
|
9
|
Tarım ve Yaşam Bilimleri alanının gerektirdiği güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak bilimsel kaynaklara ulaşabilir.
|
-
|
10
|
Tarım ve Yaşam Bilimleri alanında gerekli teknikleri ve cihazları kullanarak alanındaki bilgileri aktarabilir.
|
-
|
11
|
Programın eğitim dilinde ileri düzeyde yazılı ve sözlü iletişim kurabilir.
|
-
|
12
|
Bir yabancı dili kullanarak Tarım ve Yaşam bilimleri alanındaki bilgileri izler, sözlü ve yazılı iletişim kurabilir.
|
-
|
13
|
Mesleki alanla ilgili her faaliyette ahlaki ve profesyonelce davranır.
|
-
|
14
|
Çevreyi ve doğal kaynakları korumayı ve bu konularda toplumu bilgilendirme ve uyarma bilinci ve becerisi kazanır.
|
-
|