Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Moleküler orbital ve simetri
|
K1: Bölüm 1
K2: Bölüm 29
K3: Bölüm 2
|
2
|
Siklo katılma reaksiyonları
(Halka katılma reaksiyonunda Woodward-Hoffmann kuralı, Sınır orbitalleri ve orbital corelasyon yöntemi)
|
K1: Bölüm 3
K3: Bölüm 2
K4: Bölüm 6
|
3
|
Fotokimyasal ve termal 2+2 siklokatılma reaksiyonları
|
K1: Bölüm 3
K3: Bölüm 4
K5: Bölüm 3
|
4
|
4+2 siklokatılma reaksiyonları
Cis ve endo kuralı, regiyoselektivite, Diels-Alder reaksiyon hızı, ters ve retro Diels-Alder reaksiyonu. Sekonder orbital etkileşimi.
|
K1: Bölüm 3
K3: Bölüm 4
K6: Bölüm 11
|
5
|
[4+4], [6+4], [8+2], [14+2] Siklo katılma reaksiyonları
|
K1: Bölüm 3
|
6
|
1,3-Dipolar halka katılma reaksiyonu (Mekanizma, dipol ve dipolorofiller)
|
K1: Bölüm 3
K3: Bölüm 4
K6: Bölüm 11
|
7
|
1,3-Dipolar halka katılma reaksiyonlarının sentetik uygulaması (Nitronlar, azometin ylidler, nitril oksidler ve diğer dipoller)
|
K1: Bölüm 3
K3: Bölüm 4
K6: Bölüm 11
|
8
|
Sigmatropik Reaksiyonlar (Tanım, Sınıflandırma [1,3; 1,4; 1,5 ve 1,7], Sigmatropik reaksiyonlarında Woodward-Hoffmann kuralı, Sınır orbitalleri ve Orbital corelasyon yöntemi)
|
K1: Bölüm 4
K2: Bölüm 29
K5: Bölüm 4
K6: Bölüm 11
|
9
|
Sigmatropik reaksiyonlar (2,3; 3,3 and 5,5).
|
K1: Bölüm 4
K2: Bölüm 29
K5: Bölüm 4
K6: Bölüm 11
|
10
|
En reaksiyonları (Tanımlama, Oxy-en, anionic oxy en, Karbonil, imino en reaksiyonları
|
K1: Bölüm 5
K6: Bölüm 11
|
11
|
Elektrosiklik reaksiyonlar (Tanım, Sınıflandırma 3, 4 ve 5 üyeli halka sistemleri. Elektrosiklik reaksiyonlarında Woodward-Hoffmann kuralı, Sınır orbitalleri ve Orbital corelasyon yöntemi)
|
K1: Bölüm 2
K4: Bölüm 6
K5: Bölüm 2
|
12
|
Elektrosiklik reaksiyonlar (6, 7 and 8 üyeli halka sistemleri)
|
K1: Bölüm 2
|
13
|
Şelatropik reaksiyonlar ( Tanım, Şelatropik reaksiyonlarında Woodward-Hoffmann kuralı, Sınır orbitalleri ve Orbital corelasyon yöntemi
|
K1: Bölüm 5
K3: Bölüm 4
|
14
|
Biyolojik sistemde perisiklik reaksiyonlar
|
K2: Bölüm 29
|
Ön Koşul
|
Yok
|
Ders Dili
|
İngilizce
|
Dersin Sorumlusu
|
Prof. Dr. Zeynep GÜLTEKİN
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
---
|
Kaynaklar
|
K1. Sankararaman, S. (2005). Pericyclic Reactions-A Testbook. Wiley-VCH
ISBN 978-3-527-31439-3.
K2. Bruice, P.Y. (1995). Organic Chemistry (Pearson Education, Inc) ISBN 0-13-199631-2
K3. Fleming, I. (1976). Frontier Orbitals and Organic Chemical Reactions, (John
Wiley&Sons), ISBN 0471018201.
K4. Balcı, M. (2009). Reaksiyon Mekanizmaları. Türkiye bilimler akademisi. ISBN
978-9944-252-18-8
K5. Miller B. (2004). Advanced Organic Chemistry. Pearson Education, Inc
ISBN 0-13-121926-6
K6. Smith, M.B. (1994). Organic Synthesis. McGraw-Hill, Inc., ISBN 0-07-048716-2.
|
Yardımcı Kitap
|
-
|
Dersin Amacı
|
Perisiklik reaksiyon türlerini anlamak ve bu türlerin mekanizmasını ısısal yada fotokimyasal izinli olup olmadığını atomik ve moleküler orbital teorisini kullanarak kavratmak.
|
Dersin İçeriği
|
Sınır orbital yörünge teorisi, Halka katılma reaksiyonları, Sigmatropik reaksiyonlar, Elektrosiklik reaksiyonlar, Ene reaksiyonları. Şelatropik reaksiyonlar.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Kimya alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen bilimsel yaklaşımı ön plana alacak şekilde ileri düzeydeki kuramsal bilgileri uygulama becerisi
|
4
|
2
|
Disiplinler arası konularda çalışabilme becerisi
|
-
|
3
|
Kimya alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanma becerisi
|
4
|
4
|
Kimya uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve modern cihazları kullanabilme becerisi
|
-
|
5
|
Kimya alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlama ve değerlendirme, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlama, analiz etme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirme
|
-
|
6
|
Kimya alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırma; bilimsel yöntem ve tekniklerle inceleme
|
4
|
7
|
Problemlerin incelenmesi için deney tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
|
-
|
8
|
Kimya alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütme becerisi
|
-
|
9
|
Kimya alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alma becerisi
|
-
|
10
|
Kimya alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlenme
|
4
|
11
|
Analitik düşünme yeteneği ile sonuç çıkarma sürecinde zamanı etkin kullanabilme becerisi
|
4
|