Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Retrosentetik analiz yönteminin açıklanması.
|
K1: BÖLÜM A
K2: BÖLÜM 1
K3: BÖLÜM 1 ve 10
|
2
|
Tek fonksiyonlu parçalanmalar.
|
K1: BÖLÜM B
K2: BÖLÜM 4 ve 5
|
3
|
Alkoller, alkenler, aril keton ve ketonların parçalanması. Alkenlerin sentezi. Regio ve stereoselektivite
|
K1: BÖLÜM B
K2: BÖLÜM 4, 10, 11, 12, 13,14,15
|
4
|
Tek grup C-X Parçalanma, kemoselektivite
|
K1: BÖLÜM B
K2: BÖLÜM 4 ve 5
|
5
|
İki fonksiyonlu parçalanmalar :
beta-hidroksi karbonil bileşikleri, 1,3-dikarbonil bileşikleri, alfa,beta-doymamış karbonil bileşikleri.
|
K1: BÖLÜM C
K2: BÖLÜM 18, 19, 20
|
6
|
İki fonksiyonlu parçalanmalar: Alfa ve gama-hidroksi karbonil bileşikleri, 1,2-Dioller, 1,4 ve 1,6-dikarbonil bileşikleri
|
K1: BÖLÜM D
K2: BÖLÜM 21, 23, 25, 27
|
7
|
İki grup C-X Parçalanma, halkalaşma reaksiyonları, amin sentezi ve koruyucu gruplar
|
K2: BÖLÜM 6, 7, 8 ve 9
|
8
|
Perisiklik reaksiyonlar (Diels-Alder reaksiyonları)
|
K1: BÖLÜM F
K2: BÖLÜM 17, 35
|
9
|
Heteroatomlar ve hetererosiklik bileşikler (Eterler, aminler, amino asitlerin)
|
K1: BÖLÜM G
|
10
|
Küçük halkalı bileşikler için özel metodlar (üç ve dört üyeli halkalar
|
K1: BÖLÜM H
K2: BÖLÜM 29, 30, 32
|
11
|
Beş ve altı üyeli halkalar
|
K2: BÖLÜM 34, 36, 37
|
12
|
Vernolepin in total sentezi
|
K3: BÖLÜM 10
|
13
|
Leukotriene B5 in total sentezi
|
K4: BÖLÜM 12
|
14
|
Comptothecin in total sentezi
|
K4: BÖLÜM 8
|
Ön Koşul
|
Yok
|
Ders Dili
|
İngilizce
|
Dersin Sorumlusu
|
Prof. Dr. Zeynep GÜLTEKİN
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
----
|
Kaynaklar
|
K1. Warren, S. (1994). Designing Organic Syntheses. John Wiley& Sons.
ISBN 0-471 996122
K2. Warren, S. (1982). Organic Synthesis: Disconnection Approach. John Wiley&
Sons. ISBN 0-471101605
K3. Smith, M.B. (1994). Organic Synthesis. McGraw-Hill, Inc., ISBN 0-07-048716-2.
K4. Corey, E.J., Cheng X. (1989). The Logic of Chemical Synthesis.
ISBN 0-471-50979-5.
|
Yardımcı Kitap
|
-
|
Dersin Amacı
|
Bu dersin amacı, hedeflenen molekülün sentezi için en uygun parçaları tespit etmek ve bu parçalardan yola çıkarak hedeflenen molekülü iyi verim ve selektivitede nasıl sentez edebileceği konusunda deneyim kazandırmaktır.
|
Dersin İçeriği
|
Retrosentetik analiz ve synthon yaklaşımına giriş. Tek ve çift grup parçalanmaların açıklanması. Bunlar: Alkoller, alkenler, ketonlar, karbonil bileşikleri ve aromatik bileşikler. Üç, dört, beş ve altı üyeli bileşiklerin parçalanması. Perisiklik reaksiyonlar. Total sentez.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Kimya alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen bilimsel yaklaşımı ön plana alacak şekilde ileri düzeydeki kuramsal bilgileri uygulama becerisi
|
4
|
2
|
Disiplinler arası konularda çalışabilme becerisi
|
-
|
3
|
Kimya alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanma becerisi
|
4
|
4
|
Kimya uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve modern cihazları kullanabilme becerisi
|
-
|
5
|
Kimya alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlama ve değerlendirme, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlama, analiz etme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirme
|
-
|
6
|
Kimya alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırma; bilimsel yöntem ve tekniklerle inceleme
|
4
|
7
|
Problemlerin incelenmesi için deney tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
|
3
|
8
|
Kimya alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütme becerisi
|
-
|
9
|
Kimya alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alma becerisi
|
-
|
10
|
Kimya alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlenme
|
4
|
11
|
Analitik düşünme yeteneği ile sonuç çıkarma sürecinde zamanı etkin kullanabilme becerisi
|
-
|