Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Farkındalığa giriş
Bilinçli farkındalık (mindfulness) kavramı ve bilinçli farkındalığın tutumları
Duygu, düşünce ve davranış ilişkisi ve bilinçli farkındalık
|
K1, Bölüm 1, 2, 3, 4
K2, Bölüm 1, 2, 3, 4
K6, Tüm bölümler
|
2
|
Basit farkındalık
Otomatik pilotu farketmek
Dikkat ve beyin ilişkisi
|
K1, Bölüm 1, 2, 3, 4
K2, Bölüm 1, 2, 3, 4
K6, Tüm bölümler
|
3
|
Düşüncelerin doğası ve bilinçli farkındalıkla ilişkisi
|
K1, Bölüm 4
K2, Bölüm 1, 2, 3, 4
K6, Tüm bölümler
|
4
|
Duygular ve bilinçli farkındalıkla ilişkisi
|
K1, Bölüm 5
K2, Bölüm 1, 2, 3, 4
K6, Tüm bölümler
|
5
|
Beden farkındalığı
|
K1, Bölüm 6
|
6
|
Oturma farkındalığı
|
K1, Bölüm 6
K2, Bölüm 1, 2, 3, 4
K6, Tüm bölümler
|
7
|
Yeme farkındalığı
|
K2, Bölüm 1, 2, 3, 4
K6, Tüm bölümler
|
8
|
Görme farkındalığı
|
K1, Bölüm 6
K2, Tüm bölümler
|
9
|
Ara öz değerlendirme
Sessizlik günü
|
K7, Tüm bölümler
K9, Tüm bölümler
K10, Tüm bölümler
|
10
|
Zorlayıcı duygu ve durumlarda bilinçli farkındalık
|
K1, Bölüm 7
K3, Tüm bölümler
K4, Tüm bölümler
K5, Tüm bölümler
|
11
|
Bilinçli farkındalık ve stres
|
K1, Bölüm 10
K2, Tüm bölümler
|
12
|
Bilinçli farkındalık ve iletişim
|
K1, Bölüm 9
K2, Tüm bölümler
|
13
|
Bilinçli farkındalık ve şefkat
|
K1, Bölüm 7
K3, Tüm bölümler
K4, Tüm bölümler
K5, Tüm bölümler
|
14
|
Kendi pratiğini geliştirmek
Bilinçli farkındalığı günlük hayata entegre etmek
|
K7, Tüm bölümler
K8, Tüm bölümler
K9, Tüm bölümler
K10, Tüm bölümler
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğretim Üyesi Hilal ALTUNDAL DURU
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1. Atalay, Z. (2018). Mindfulness: Şimdi ve Burada Bilinçli Farkındalık. İstanbul Psikonet Yayınları.
K2. Atalay, Z. (2019). Mindfulness: Bilinçli Farkındalık. İnkılap Kitabevi.
K3. Atalay, Z. (2019). Şefkat: Zorlayıcı Duygu ve Durumlarla Yaşayabilme Sanatı. İnkılap Kitabevi.
K4. Atalay, Z. (2021). Şefkat Korkaklara Göre Değil. İnkılap Kitabevi.
K5. Atalay, Z. (2023). Kabul Yeni Olasılıkları Mümkün Kılma Sanatı. İnkılap Kitabevi.
K6. Kabat-Zinn, J. (2019). Yeni Başlayanalar İçin Farkındalık. Pegasus Yayınları.
K7. Kabat-Zinn, J. (2019). Full Catastrophe Living. Piatkus Books.
K8. Williams, M. Teasdale, J., Segal, Z., & Kabat-Zinn, J. (2015). Iyi Hissetme Sanatı. Diyojen Yayıncılık.
K9. Kabat-Zinn, J. (2018). The Healing Power of Mindfulness. Hachette Books.
K10. Kabat-Zinn, J. (2005). Wherever You Go There You Are. Hachette Books.
|
Yardımcı Kitap
|
-
|
Dersin Amacı
|
Bilinçli farkındalıkla ilgili kavramların metakognitif olarak ele alınması; günlük yaşamda insan olmanın getirdiği biyo-psiko-sosyo-duygusal ve spiritüel boyutta bilinçli farkındalık formal ve informal uygulamalarının kullanımının sağlanması.
|
Dersin İçeriği
|
Farkındalığa giriş, Bilinçli farkındalık (mindfulness) kavramı ve bilinçli farkındalığın tutumları, Duygu, düşünce ve davranış ilişkisi ve bilinçli farkındalık, Basit farkındalık, Otomatik pilotu farketmek, Dikkat ve beyin ilişkisi, Düşüncelerin doğası ve bilinçli farkındalıkla ilişkisi, Duygular ve bilinçli farkındalıkla ilişkisi, Beden farkındalığı, Oturma farkındalığı, Yeme farkındalığı, Görme farkındalığı, Ara öz değerlendirme, Sessizlik günü, Zorlayıcı duygu ve durumlarda bilinçli farkındalık, Bilinçli farkındalık ve stress, Bilinçli farkındalık ve iletişim, Bilinçli farkındalık ve şefkat, Kendi pratiğini geliştirmek, Bilinçli farkındalığı günlük hayata entegre etmek, bilinçli farkındalığı psikyatri hemşireliği mesleki uyguamalarına entegre etmek
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Birey, aile ve topluma kuramsal, kanıta dayalı ve uygulamalı bilgileri kullanarak psikiyatrik hemşirelik bakımını verir, verdiği bakımın etkisini değerlendirir ve kaydeder.
|
5
|
2
|
Ruhsal bozukluğu olan bireylerin tedavisi, bakımı ve rehabilitasyonuna yönelik güncel bilgi, kavram ve ilkeleri geliştirir.
|
-
|
3
|
Bireyi biyolojik, psikolojik, sosyal, kültürel ve manevi yönleri ile bir bütün olarak değerlendirir.
|
4
|
4
|
Psikiyatri hemşireliğine özgü bilgi ve becerilerini kullanarak ruh sağlığı ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde çalışır.
|
-
|
5
|
Psikososyal koruma, önleme, izleme ve değerlendirme çalışmalarında psikiyatri hemşireliği alanındaki eğitim ve araştırma becerilerini kullanır.
|
2
|
6
|
Araştırma sürecinde, planlı veri toplama, elde ettiği verileri çözümleme, yorumlama ve raporlamada bilimsel yöntemleri etkin biçimde kullanır.
|
-
|
7
|
Psikiyatri hemşireliğinin eğitim, uygulama, araştırma ve yönetim alanlarında bilişim ve bakım teknolojilerini etkili kullanır.
|
3
|
8
|
Ruh sağlığı hemşireliğinin geliştirilmesi için ulusal ve uluslararası sağlık politikası çalışmalarına katkıda bulunur.
|
-
|