Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğr. Üyesi Şerife ÖZER
|
Dersi Verenler
|
1-)Doktor Öğretim Üyesi Şerife Özer
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1: Karahan, L. (2010). Türkçede Söz Dizimi. Akçağ Yayınları, Ankara.
K2: Şimşek, R. (1987). Örneklerle Türkçe Sözdizimi. Trabzon.
K3: Özkan, M. & Sevinçli, V. (2008) Türkiye Türkçesi Söz Dizimi. 3F Yayınları, İstanbul.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1: Demir, N., & Yılmaz, E. (2003). Türk Dili El Kitabı. Grafiker Yayınları, Ankara.
YK2: Eker, S. (2003). Çağdaş Türk Dili. Grafiker Yayınları, Ankara.
YK3: Korkmaz, Z. (1992). Gramer Terimleri Sözlüğü, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
YK4: Uzun, N. E. (2000). Ana Çizgileriyle Evrensel Dilbilgisi ve Türkçe, Multilingual Yabancı Dil Yayınları, İstanbul.
|
Dersin Amacı
|
Söz dizimi ve Türkiye Türkçesinin söz dizimi özellikleri hakkında genel bilgi vermek, geleneksel dil bilgisinin cümleye bakış açısı ile yeni çalışmaların değerlendirmelerini karşılaştırarak cümle çözümlemesi konusunda bir yöntem belirlemektir.
|
Dersin İçeriği
|
Türkçenin söz dizimi özellikleri, cümle ögeleri ve cümle çeşitleri.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Lisans yeterliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
|
3
|
2
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
|
3
|
3
|
Türk dili ve edebiyatı alanının gerektirdiği düzeyde teknolojik gelişmeleri takip edebilir ve bilgisayar teknolojilerini kullanır.
|
-
|
4
|
Türk Dilinin ve Edebiyatı?nın tarihî evrelerini bilir ve buna bağlı olarak çalışmalar yapabilme becerisi kazanır
|
-
|
5
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla ilgili yapacağı bilimsel çalışmalarda kaynaklara ulaşabilir ve kaynakları aracısız kullanabilme becerisi kazanır.
|
4
|
6
|
Çeşitli projelere katılabilme, edindiği bilgiyi kullanabilme, analiz, yorumlama ve değerlendirme yeteneği kazanır.
|
-
|
7
|
Alanıyla ilgili bilimsel araştırma ve çalışma yöntemlerini kullanabilir.
|
-
|
8
|
Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle birleştirerek çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
|
-
|
9
|
Alanında bireysel olarak veya grup halinde çalışma becerisine sahip olur ve fikirlerini ifade edebilme ve iletişim kurabilme becerisi kazanır.
|
-
|
10
|
Alanındaki güncel gelişmeleri ve bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek kadar yabancı dil bilgisine sahip olur.
|
-
|
11
|
Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirme becerisi kazanır.
|
-
|
12
|
Alanıyla ilgili olarak mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur.
|
-
|