Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Halkbiliminin tanımı, amacı, ilişkide bulunduğu diğer bilim dalları, halkbiliminin incelediği konular ve bunların tasnifinin öğrenilmesi
|
K1, s. 1-38, K2, s. 15-20, K5, s. 1-37
|
2
|
Halkbilimi çalışmalarının tarihçesi, Türk halkbilimi çalışmalarının öğrenilmesi
|
K1, s. 199-213, K5, s. 27-37
|
3
|
Halkbiliminde alan araştırması kavramı ve önemi, gözlem (müşâhede) yoluyla derleme yöntemlerinin öğrenilmesi
|
K1, s. 141-197, K2, s. 55-105, K5. s.45-67
|
4
|
Görüşme (mülâkat) yoluyla derleme yöntemlerinin öğrenilmesi
|
K1, s. 141-197, K2, s. 55-105, K5. s.45-67
|
5
|
Batı düşünce tarihinde halkbilimsel düşüncenin evrimi ve halkbiliminin bağımsız bir bilimsel disipline dönüşmesinin öğrenilmesi
|
K1, s. 199-213, K5. s.71-92.
|
6
|
Mitolojik teori ve mitolojik okulun öğrenilmesi
|
K5. s.71-92.
|
7
|
Mitolojik teori ve mitolojik okulun öğrenilmesi
|
K5. s.71-92.
|
8
|
Güneş mitolojist okulu ve güneş mitleri teorisinin öğrenilmesi
|
K5. s.85-89.
|
9
|
Erken dönem halkbilimi kuramlarının temel paradigmaları ve eleştirilen yönlerinin öğrenilmesi
|
K5. s.71-92.
|
10
|
Tarihi-coğrafi fin okulunun tarihçesi ve temel eserlerinin (Alex Olrik?in epik kanunlar teorisi) öğrenilmesi
|
K5. s.95-130.
|
11
|
Anti Aarnenin masalların tip katalogu ve Stith Thompsonun Motif Index of Folk Literature?sinin kullanımının öğrenilmesi
|
K5. s.95-130.
|
12
|
Tarihi yeniden kurma kuramı, evrimsel halkbilimi teorisinin öğrenilmesi
|
K5. s.130-132.
|
13
|
Psikoanalitik halkbilimi okulları ve kuramsal farklılıklarının öğrenilmesi, İdeolojik halkbilimi kuramlarının öğrenilmesi
|
K5. s.139-150.
|
14
|
Psikoanalitik halkbilimi okulları ve kuramsal farklılıklarının öğrenilmesi, İdeolojik halkbilimi kuramlarının öğrenilmesi
|
K5. s.139-150.
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğr. Üy. Seval KASIMOĞLU
|
Dersi Verenler
|
1-)Doktor Öğretim Üyesi Seval Kasımoğlu
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1. Aça, M. (2019). Türk Halk Bilimi El Kitabı. Nobel Yayınları.
K2. Örnek S. V. (1995). Türk Halk Bilimi. Kültür Bakanlığı Yayınları. Ankara.
K3. Boratav P. N. (1984). 100 Soruda Türk Folkloru. Gerçek Yayınevi. İstanbul.
K4. Çobanoğlu Ö. (1999). Halkbilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş. Akçağ Yayınları. Ankara.
K5. Oğuz Ö. (2000). Türk Dünyası Halkbiliminde Yöntem Sorunları. Akçağ Yayınları. Ankara.
K7. Oğuz M. Ö. vd. (2003). Dünya Halkbilimi Çalışmaları Tarihi Millî Folklor Yayınları. Ankara.
K8. Oğuz M. Ö. vd.(2003). Halkbiliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar, Millî Folklor. Yayınları. Ankara.
K9. Öztürkmen, A. (1998). Türkiye`de Folklor ve Milliyetçilik. İstanbul: İletişim Yayınları. .
K10. Yıldırım, D. (1983)."Türkiye`de Folklor Araştırmalarının Gelişme Evreleri". Şükrü Elçin Armağanı. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi. Ankara.
K11. Birkalan, H. (2000). Türkiye`de Halkbilimi ve Bazı Türk Halkbilimcileri. Folklor/Edebiyat. 6/24: 7-26.
K12. Başgöz, İ. (1998). Türkiye`de Halkbilimi Çalışmaları ve Milliyetçilik. Folklor/Edebiyat. 3/14: 73-84.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Sakaoğlu, S. (1988). Sahada Derleme Metotları. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Yayınları.
YK2. Türkmen, F. (1992). Sahada Derleme Teknikleri. İzmir: EÜ Yayınları.
|
Dersin Amacı
|
Halk biliminin ortaya çıkışı konusunun kavram ve tanımlardan hareketle öğretilmesi. Avrupa`da ve Türkiye`de folklor alanında yapılan öncü çalışmalar hakkında bilgi vermek. Alan araştırması yöntem ve tekniklerinin öğretilmesi. Folklorda saha araştırması kavram ve öneminin öğretilmesi.
|
Dersin İçeriği
|
Folklorun araştırma alanları, derleme yöntem ve teknikleri, erken dönem folklor teorileri, metin merkezli folklor teorileri, bağlam merkezli folklor yöntemleri
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Lisans yeterliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
|
-
|
2
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
|
-
|
3
|
Türk dili ve edebiyatı alanının gerektirdiği düzeyde teknolojik gelişmeleri takip edebilir ve bilgisayar teknolojilerini kullanır.
|
-
|
4
|
Türk Dilinin ve Edebiyatı?nın tarihî evrelerini bilir ve buna bağlı olarak çalışmalar yapabilme becerisi kazanır
|
5
|
5
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla ilgili yapacağı bilimsel çalışmalarda kaynaklara ulaşabilir ve kaynakları aracısız kullanabilme becerisi kazanır.
|
5
|
6
|
Çeşitli projelere katılabilme, edindiği bilgiyi kullanabilme, analiz, yorumlama ve değerlendirme yeteneği kazanır.
|
-
|
7
|
Alanıyla ilgili bilimsel araştırma ve çalışma yöntemlerini kullanabilir.
|
5
|
8
|
Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle birleştirerek çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
|
-
|
9
|
Alanında bireysel olarak veya grup halinde çalışma becerisine sahip olur ve fikirlerini ifade edebilme ve iletişim kurabilme becerisi kazanır.
|
-
|
10
|
Alanındaki güncel gelişmeleri ve bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek kadar yabancı dil bilgisine sahip olur.
|
-
|
11
|
Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirme becerisi kazanır.
|
-
|
12
|
Alanıyla ilgili olarak mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur.
|
-
|