Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Destan kelimesinin sözlük ve kavramsal çerçevesi
|
K4 B3
|
2
|
Eski Türk destanlarının konu ve yapısı (Oğuz Kağan, Ergenekon, Türeyiş)
|
K1 B5, K2 B1, YK2 B3
|
3
|
Eski Türk destanlarının konu ve yapısı (Göç, Alper Tonga, Şu, Dede Korkut boyları)
|
K1 B3, K2 B2
|
4
|
Yeni Türk destanlarının tasnifi meselesi
|
K4 B3
|
5
|
Arkaik kahramanlık destanları (Kococaş, Dotan Batır, Joya-Mergen vb.)
|
K6 B1
|
6
|
Kahramanlık destanları (Manas, Alpamış, Semetey, Koblandı Batır vb.)
|
YK1 B1
|
7
|
Tarihî kahramanlık destanları (Kurmanbek, Narikbay, Mendirman, Şırdakbek, Canıl Mırza, Er Eşim vb.)
|
K7 B2
|
8
|
Tarihî kahramanlık destanları (Kurmanbek, Narikbay, Mendirman, Şırdakbek, Canıl Mırza, Er Eşim vb.)
|
K7 B3
|
9
|
Liro-romantik destanlar (Kız Cipek, Akmöör, Ayman-Şolpan vb.)
|
K9
|
10
|
Dinî-sosyal içerikli destanlar (Kız Darıyka, Kedeykan, Munduk-Zarlık vb.)
|
K9
|
11
|
Kırgız destan araştırmaları tarihi
|
K8 B1
|
12
|
Destan-tarih ilişkisi
|
YK1 B1
|
13
|
Destan metinleri inceleme metotları - I
|
YK1 B1, YK1 B2
|
14
|
Destan metinleri inceleme metotları - II
|
YK1 B1, YK1 B2
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Doktor Öğretim Üyesi Murat Ersöz
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1.Ögel, B. (1989). Türk Mitolojisi I, TTK Basımevi, Ankara.
K2.Ögel, B. (1989). Türk Mitolojisi II, TTK Basımevi, Ankara.
K3.Ergin, M. (1997). Dede Korkut Hikâyeleri, TDK Yay., Ankara.
K4.Yıldırım, D. (1999). Türk Bitiği, Akçağ Yay., Ankara.
K5.Boratav, P. N. (1984). Köroğlu Destanı, Adam Yay., İstanbul.
K6.Arvas, A. (2012). Kitab-ı Dedem Korkut ve Kıpçak Sahası Epik Destan Geleneği, Hakim Yay., Ankara.
K7. Arvas, A. (2019). Kırgız Destanları 17, Kurmanbek Destanı (Sarıkunan Varyantı). TDK Yay. Ankara.
K8. Çeribaş, Mehmet. (2012). Kırgız Türklerinde Manasçılık Geleneği ve Manasçılar, Ankara.
K9. TDK Destan Projesi.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1.Yıldız, N. (1995). Manas Destanı ve Kırgız Kültürü ile ilgili Tespit ve Tahliller, TDK Yay., Ankara.
YK2.Togan, Z. V. (1972). Oğuz Destanı, MEB Yay., İstanbul.
|
Dersin Amacı
|
Eski Türk destanlarından son dönem Orta Asya Türk destanlarına kadar bütün Türk destanlarını tanıma ve yapısal açıdan incelemeyi öğrenme
|
Dersin İçeriği
|
Türk destanlarını isimleri, içerikleri, sınıflandırmaları ve şekil özellikleri. Destan anlatıcıları ve araştırmacıları.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Lisans yeterliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
|
-
|
2
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
|
-
|
3
|
Türk dili ve edebiyatı alanının gerektirdiği düzeyde teknolojik gelişmeleri takip edebilir ve bilgisayar teknolojilerini kullanır.
|
4
|
4
|
Türk Dilinin ve Edebiyatı?nın tarihî evrelerini bilir ve buna bağlı olarak çalışmalar yapabilme becerisi kazanır
|
-
|
5
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla ilgili yapacağı bilimsel çalışmalarda kaynaklara ulaşabilir ve kaynakları aracısız kullanabilme becerisi kazanır.
|
5
|
6
|
Çeşitli projelere katılabilme, edindiği bilgiyi kullanabilme, analiz, yorumlama ve değerlendirme yeteneği kazanır.
|
-
|
7
|
Alanıyla ilgili bilimsel araştırma ve çalışma yöntemlerini kullanabilir.
|
5
|
8
|
Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle birleştirerek çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
|
-
|
9
|
Alanında bireysel olarak veya grup halinde çalışma becerisine sahip olur ve fikirlerini ifade edebilme ve iletişim kurabilme becerisi kazanır.
|
-
|
10
|
Alanındaki güncel gelişmeleri ve bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek kadar yabancı dil bilgisine sahip olur.
|
-
|
11
|
Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirme becerisi kazanır.
|
-
|
12
|
Alanıyla ilgili olarak mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur.
|
-
|