ÇANKIRI KARATEKİN ÜNİVERSİTESİ - Bologna Bilgi Sistemi


  • Ders Tanımı
  • Ders Adı Kodu Yarıyıl Teori+Uygulama (Saat) Havuz Statü AKTS
    Sözlük Bilimi-I TDE555 GÜZ 3+0 S 7
    Öğrenme Çıktıları
    1-Türkçenin sözlük bilimi ile ilgili sorunlarını tanımlar.
    2-Sözlük bilimi alanına ilişkin temel bilgiyi kavrar.
    3-Alan bilgisi edinerek alana ilişkin sorunları çözmek için gerekli yöntemleri uygular.
    4-Türk sözlükçülüğünün tarihini ve ilkelerini açıklar.
    5-Dönemlere göre çeşitli türdeki Türk dili sözlüklerini tanır.
    6-Çeşitli sözlükleri kavrar.
  • AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
  • EtkinlikKatkı Yüzdesi

    (100)

    SayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
    Ders Süresi (Hafta x Ders Saati)14342
    Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)14798
    Ödevler4013030
    Kısa Süreli Sınavlar (sınav + hazırlık) 0000
    Ara Sınavlar (sınav + hazırlık)0000
    Proje0000
    Laboratuar 0000
    Yarıyıl Sonu Sınavı (sınav + hazırlık) 6014040
    Diğer 0000
    Toplam İş Yükü(Saat)   210
    Toplam İş Yükü(Saat)/ 30 (s)     7 ---- (7)
    Dersin AKTS Kredisi   7
  • Ders Akışı
  • Hafta Konular Ön Hazırlık
    1 Sözlük kavramı Sözlük bilimi ve sözcük bilimi. K1: 1. Bölüm K2: III/1-2. Bölüm YK1: 1.2. Bölüm
    2 Sözlüklerin doğuşu. Sözlük biliminin tarihçesi. Sözlük hazırlama ilkeleri. Sözlüklerin genel yapısı-1 K2: III/1-2. Bölüm K1: 1. Bölüm YK1: 1.1.- 1.2. Bölüm
    3 Sözlüklerin genel yapısı-2. Sözlük tipolojisi, sınıflandırmaları. K2: III/2. Bölüm K1: 1. Bölüm YK1: 1.2. Bölüm K4
    4 Sözlük çeşitleri ve özellikleri K1: 1. Bölüm K2: III/2. Bölüm K4
    5 Türk dilinin tarihî gelişimi çerçevesinde, dönemin söz varlığı üzerine yapılan çalışmalar. (Köktürk, Uygur ve Karahanlı Türkçesi dönemi). K1: 3. Bölüm K3: 12. Bölüm YK4 YK5 YK6
    6 Türk dilinin tarihî gelişimi çerçevesinde, sözlük bilimi ilkelerine göre sözlük incelemesi, okunması ve dönemin söz varlığı üzerine yapılan çalışmalar. (Karahanlı Türkçesi dönemi) K1: 3. Bölüm K3: 12. Bölüm YK5 YK6
    7 Türk dilinin tarihî gelişimi çerçevesinde, sözlük bilimi ilkelerine göre sözlüklerin incelenmesi, okunması ve dönemin söz varlığı üzerine yapılan çalışmalar. (Harezm Türkçesi dönemi) K3: 14. Bölüm YK8
    8 Türk dilinin tarihî gelişimi çerçevesinde, sözlük bilimi ilkelerine göre sözlüklerin incelenmesi, okunması ve dönemin söz varlığı üzerine yapılan çalışmalar. (Kıpçak Türkçesi dönemi) K3: 14. Bölüm YK9
    9 Türk dilinin tarihî gelişimi çerçevesinde, sözlük bilimi ilkelerine göre sözlüklerin incelenmesi, okunması ve dönemin söz varlığı üzerine yapılan çalışmalar. (Kıpçak Türkçesi dönemi) K3: 14. Bölüm YK9
    10 Türk dilinin tarihî gelişimi çerçevesinde, sözlük bilimi ilkelerine göre sözlüklerin incelenmesi, okunması ve dönemin söz varlığı üzerine yapılan çalışmalar. (Çağatay Türkçesi dönemi) K3: 14. Bölüm YK10
    11 Türk dilinin tarihî gelişimi çerçevesinde, sözlük bilimi ilkelerine göre sözlüklerin incelenmesi, okunması ve dönemin söz varlığı üzerine yapılan çalışmalar. (Çağatay Türkçesi dönemi) K3: 14. Bölüm YK10
    12 Sözlük bilimi ile ilgili makaleler YK3 Web Sayfaları
    13 Türk dilinin dönemlerini yansıtan sözlüklerden örnekler. YK11 YK6 YK7 YK8 YK9 YK10
    14 Sözlük incelemeleri YK11 YK6 YK7 YK8 YK9 YK10
    Ön Koşul -
    Ders Dili Türkçe
    Dersin Sorumlusu Dr. Öğretim Üyesi Pelin KOCAPINAR
    Dersi Verenler -
    Ders Yardımcıları Ar. Gör. Serkan Cihan
    Kaynaklar K1: İlhan, N., (2007) Geçmişten Günümüze Sözlükçülük Geleneği ve Türk Dili Sözlükleri. Manas Yayınları, Elazığ. K2: Aksan, D., (2009). Her Yönüyle Dil I-II-III. TDK Yayınları, Ankara. K3: Ercilasun, A.B., (2016). Türk Dili Tarihi. Akçağ Yay. Ankara. K4: Eminoğlu, E., (2010). Türk Dilinin Sözlükleri ve Kaynakçası. Asitan Yayınları, Sivas.
    Yardımcı Kitap YK1: Kocapınar, P., (2014). Kavram Sözlükleri ve Ermeni Harfli Kıpçak Türkçesi Söz Varlığı Üzerine Bir Deneme (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. YK2: Jackson H. (2016). Sözlükbilime Giriş. (Çev: Mehmet Gürlek, Ellen Patat). Kesit Yayınları, İstanbul. YK3: Boz, E., (2011). Sözlük Bilimi Yazıları I. Gazi Kitabevi, Ankara. YK4: Caferoğlu, A. (2015). Eski Uygur Türkçesi Sözlüğü (3. Baskı). TDK Yayınları, Ankara. YK5: Kâşgarlı Mahmud: Divanü Lûgat-it Türk. (2013). (Çev: Besim Atalay). TDK Yayınları, (6. Baskı). Ankara. YK6: Ercilasun, A.B., Akkoyunlu, Z., (2014). Divânu Lugâti?t-Türk. TDK Yayınları, Ankara. YK7: Gülensoy, T., (2018). Türkiye Türkçesindeki Türkçe Sözcüklerin Köken Bilgisi Sözlüğü. Bilge Kültür-Sanat, İstanbul. YK8: Harezm Türkçesi sözlüklerinden örnekler YK9: Kıpçak Türkçesi sözlüklerinden örnekler YK10 Çağatay Türkçesi sözlüklerinden örnekler YK11: TDK: www.tdk.gov.tr
    Dersin Amacı Sözlük biliminin ortaya koyduğu ilkelerden hareketle sözlük türleri, sözlüklerin özellikleri, sözlük hazırlama ilkeleri hakkında bilgi sahibi olmaktır. Sözlük bilimi alanında Türkiye`de yapılan çalışmaları tanıtmaktır. Sözlük bilimi alanında ulusal ve uluslararası çapta bilgi sahibi olmaktır.
    Dersin İçeriği Sözlük bilimine dair temel bilgiler, sözlük türleri. Türk sözlükçülüğünün başlangıcından itibaren ortaya çıkmış sözlükler
  • Program Yeterlilik Çıktıları
  • Program Yeterlilik Çıktıları Katkı Düzeyi
    1 Lisans yeterliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 4
    2 Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. 4
    3 Türk dili ve edebiyatı alanının gerektirdiği düzeyde teknolojik gelişmeleri takip edebilir ve bilgisayar teknolojilerini kullanır. -
    4 Türk Dilinin ve Edebiyatı?nın tarihî evrelerini bilir ve buna bağlı olarak çalışmalar yapabilme becerisi kazanır 5
    5 Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla ilgili yapacağı bilimsel çalışmalarda kaynaklara ulaşabilir ve kaynakları aracısız kullanabilme becerisi kazanır. -
    6 Çeşitli projelere katılabilme, edindiği bilgiyi kullanabilme, analiz, yorumlama ve değerlendirme yeteneği kazanır. -
    7 Alanıyla ilgili bilimsel araştırma ve çalışma yöntemlerini kullanabilir. 5
    8 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle birleştirerek çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. -
    9 Alanında bireysel olarak veya grup halinde çalışma becerisine sahip olur ve fikirlerini ifade edebilme ve iletişim kurabilme becerisi kazanır. -
    10 Alanındaki güncel gelişmeleri ve bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek kadar yabancı dil bilgisine sahip olur. 3
    11 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirme becerisi kazanır. 4
    12 Alanıyla ilgili olarak mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. -
    Çankırı Karatekin Üniversitesi  Bilgi İşlem Daire Başkanlığı  @   2017 - Webmaster