|
Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
|
1
|
Giriş ve Ders Tanıtımı
|
|
|
2
|
Etik Kavramına Genel Yaklaşım
|
|
|
3
|
Etiğin Tanımı ve İşlevleri
|
|
|
4
|
Felsefi Yaklaşım Olarak Etik
|
|
|
5
|
Etik Anlayışının Tarihsel Gelişimi ve Dönüşümü
|
|
|
6
|
Etiğin Diğer Disiplinler İle İlişkisi
|
|
|
7
|
Etiğin Diğer Disiplinler İle İlişkisi
|
|
|
8
|
Etik Temellendirmeler ve Etik Türleri
|
|
|
9
|
Mesleki Etik ve Meslek Etiği Kavramları
|
|
|
10
|
Meslek Etiğinin Bilgi Çağı İçin Anlamı
|
|
|
11
|
Bilgi ve Belge Yönetimi Mesleği ve Kütüphanecilik Etiği
|
|
|
12
|
Bilgi ve Belge Yönetimi Meslek Örgütlerinde Etik İlkeler ve Önemi
|
|
|
13
|
Bilgi Hizmetlerinin Yürütülmesinde Etik Kodlar ve Uluslararası Örnekler
|
|
|
14
|
Bilgisayar ve İnternet Teknolojisinin Bilgi ve Belge Yönetimi Etiğinde Yarattığı Değişimler
|
|
|
Ön Koşul
|
-
|
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
|
Dersin Sorumlusu
|
Yrd. Doç. Dr. Mehmet Ali AKKAYA
|
|
Dersi Verenler
|
1-)10734 10734 10734
|
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
|
Kaynaklar
|
Arda, B. (2004). Etiğe kavramsal giriş ve temel yaklaşımlar. Bilim etiği ve bilim tarihi. B. Arda, E. Kahya ve T. G. Başağaç. (Yay. Haz.) Ankara: Ankara Üniversitesi.
|
|
Yardımcı Kitap
|
Arslan. M. (2012). İş ve meslek ahlakı dünya ve Türkiye örnekleri. (3. bs.). Ankara: Siyasal Kitabevi.
Cevizci, A. (2008). Etiğe giriş. (2.bs.). İstanbul: Paradigma.
Cevizci, A. (2013). Uygulamalı etik. İstanbul: Say.
Durkheim, E. (1986). Meslek ahlakı (La Morale professionnelle). (3. bs.). M. Karasan. (Çev.) İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı.
International Federation of Library Associations (2013). Professional Codes of Ethics for Librarians.http://www.ifla.org/faife/professional-codes-of-ethics-for-librarians
Keseroğlu, H. S. (2007). Bilgi ve belge yönetimi etiği ve Türkiye?de durum. I. Uluslararası Bilgi Hizmetleri Sempozyumu: İletişim 25-26 Mayıs 2006 Bildiriler Kitabı. İstanbul: Türk Kütüphaneciler Derneği, 171-185.
Kuçuradi, İ. (2009). Etik ve meslek etikleri. (2.bs.). H. Tepe. (Yay. Haz.). Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu.
McIntyre, A. C. (1998). A Short Hstory of Ethics: A History of Moral Philosophy from the Homeric Age to the Twentieth Century. London: Routledge.
Tepe, H. (Yay. Haz.). (2009). Etik ve meslek etikleri. 2.bs. Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu.
Türk Kütüphaneciler Derneği (2014) Mesleki Etik İlkeleri.http://www.kutuphaneci.org.tr/mesleki-etik-ilkeleri
|
|
Dersin Amacı
|
Dersin amacı; insan davranışlarını düzenleyen ilkeler sisteminin ifadesi olan etik kavramının disiplinlerle olan ilişkisini bilgi hizmetleri kapsamında incelemek, bilgi profesyonelleri tarafından gerektiği gibi içselleştirilmiş mesleki etik değerlerin, bilgi hizmetlerinin yürütülmesi sürecine daha çok dahil edilmesi konusunda farkındalık yaratmaktır. Bu çerçevede dersin içeriğine ilişkin temel kavramlar etik, meslek, mesleki etik, etik ilkeler, etik kodlar, bilgi profesyonelliği, bilgi profesyonelliği etiği ve bilgi profesyonelleri mesleki etik ilkeleridir.
|
|
Dersin İçeriği
|
-
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|
1
|
Bilgi ve belge yönetimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir ve bunu geliştirir.
|
5
|
|
2
|
Bağımsız ya da ekip üyesi olarak bilgi ve belge yönetimi alanındaki sorunları belirler, çözüm üretir, çözüme işlerlik kazandırır ve gerektiğinde uygular.
|
4
|
|
3
|
Toplumsal, ekonomik ve kültürel değişimlere duyarlı olmayı sağlayarak sorunları doğru analiz eder ve bu doğrultuda mesleki perspektif geliştirir.
|
5
|
|
4
|
Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri konusunda ileri düzeyde bilgiye sahiptir.
|
5
|
|
5
|
Bilgi ve belge yönetimi alanında analiz, yorumlama, değerlendirme becerilerini elde ederek, alan yazınına katkı sağlayacak bilimsel araştırma ve projeler yapar.
|
5
|
|
6
|
Bilgi ve belge yönetimi alanı ile ilgili araştırmaların bütün süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun davranır, bilgi ve yeteneklerini bilimsel ve toplumsal katkı için kullanır.
|
4
|
|
7
|
Bilgi ve belge yönetimi alanındaki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenme gereksinimlerini yönlendirir.
|
5
|
|
8
|
Bilgi ve belge yönetimi alanındaki ulusal ve uluslararası yayınları ve gelişmeleri takip ederek disipline yönelik bilgi ve becerilerini geliştirir.
|
3
|
|
9
|
İnterdisipliner çalışmalara katılarak, alanı ile ilgili bilgiler ile diğer disiplinlere ait bilgileri birleştirerek etkili şekilde kullanır.
|
3
|
|
10
|
Bilgi ve belge yönetimi alanında araştırma yapan yerli ve yabancı araştırmacılar veya ilgili kurumlarla bağlantı kurarak, bilgi ve görgüsünü dünya çapında geliştirmeyi hedefler.
|
2
|
|
11
|
Sistematik düşünme yetenek ve kapasitesini geliştirir.
|
5
|
|
12
|
Araştırma sonuçlarını yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır ve paylaşır.
|
5
|
|
13
|
İletişim ve bilgi teknolojilerine yönelik ürün, sistem ve modellerini tanıyarak, doğru ve yerinde kullanır.
|
4
|
|
14
|
Bilgi ve belge yönetimi lisans eğitimi ile elde etmiş olduğu bilgileri, yüksek lisansta seçeceği çalışma alanı ile derinleştirir.
|
5
|
|
15
|
Alanı ile ilgili olarak daha ileri düzeyde gerçekleşecek doktora eğitimi için ön hazırlık sağlar.
|
5
|