|
Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
|
1
|
Dersin Tanıtımı ve Giriş
|
|
|
2
|
Sosyal Yaşamda Ekonominin Ortaya Çıkışı
|
|
|
3
|
Endüstri Devrimi ve Ekonominin Anlamındaki Değişim
|
|
|
4
|
Endüstri ve Teknoloji İlişkisi
|
|
|
5
|
Endüstri Toplumundan Bilgi Toplumuna Geçiş
|
|
|
6
|
Bilgi Toplumunda Bilgi Ekonomisi ve Önemi
|
|
|
7
|
Bilgi Toplumunda Bilgi Ekonomisi ve Önemi
|
|
|
8
|
Bilgi Toplumunda Endüstriyel Kuruluşlarda Bilgi Kullanımı
|
|
|
9
|
Bilgi Toplumunda Organizasyonların Devamlılığında Bilginin Önemi
|
|
|
10
|
Bilgi Ekonomisinde Organizasyonlarda Bilgi Kullanımı
|
|
|
11
|
Bilgi Ekonomisinde Bilgi Merkezlerinin Yeri ve Önemi
|
|
|
12
|
Bilgi Ekonomisinde Araştırma Geliştirme Departmanlarının Yeri
|
|
|
13
|
Bilgi Ekonomisinde Ürün Geliştirme Departmanlarının Yeri
|
|
|
14
|
Bilgi Ekonomisinin Sürdürülebilirliğinde Yeni Bir Kavram Olarak Bilgi Geliştirme
|
|
|
Ön Koşul
|
-
|
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
|
Dersin Sorumlusu
|
Yrd. Doç. Dr. Mehmet Ali AKKAYA
|
|
Dersi Verenler
|
-
|
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
|
Kaynaklar
|
Akkaya, M.A. (2011) Endüstriyel Örgütlerde Bilgi Hizmetleri. Yayımlanmamış Doktora Tezi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü.Bilim, teknoloji ve sosyal değişme (2009) Ankara: Pegem Yayınları.
|
|
Yardımcı Kitap
|
Dura, C. ve Atik, H. (2002) Bilgi toplumu, bilgi ekonomisi ve Türkiye. İstanbul: Literatür.
Ercan, F. (1998) Toplumlar ve ekonomiler. İstanbul: Sarmal Yayınları.
Ersoy, U. "Endüstriyel gelişmede bilimsel araştırmanın rolü", 1989 Sanayi Kongresi Bildirileri. Ankara: TMMOB, 1989.
Gürdal, O. (2000) Tekstil endüstrisinde enformasyon olgusu. Ankara: Türk Kütüphaneciler Derneği Yayınları.
Hudson, P. (1992) The industrial revolution. New York: Oxford University Press Inc.
Lissner, I. (2006) Uygarlık tarihi. İstanbul: Nokta Yayınları.
|
|
Dersin Amacı
|
Bu derste öğrencilere bilgi çağı ile birlikte dünyanın en önemli ekonomisi haline gelen bilgi ekonomisine ilişkin kavramsal altyapı ile birlikte bilginin ekonomik sermayeye dönüşmesinin bilgi merkezlerine olan yansımalarının verilmesi amaçlanmıştır. Bu amaca bağlı olarak çalışma kapsamında bilgi ve ekonomi ilişkisi, bilgiyi ekonomi dünyasına taşıyan öncü birimler olan araştırma geliştirme ve ürün geliştirme merkezleri, bu merkezlerde bilginin üretilmesi, yaratılması ve geliştirilmesi ile diğer bilgi merkezleri ile bu kurumlar arasındaki ilişki çalışma kapsamında ele alınacak konular olacaktır.
|
|
Dersin İçeriği
|
-
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|
1
|
Bilgi ve belge yönetimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir ve bunu geliştirir.
|
4
|
|
2
|
Bağımsız ya da ekip üyesi olarak bilgi ve belge yönetimi alanındaki sorunları belirler, çözüm üretir, çözüme işlerlik kazandırır ve gerektiğinde uygular.
|
3
|
|
3
|
Toplumsal, ekonomik ve kültürel değişimlere duyarlı olmayı sağlayarak sorunları doğru analiz eder ve bu doğrultuda mesleki perspektif geliştirir.
|
4
|
|
4
|
Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri konusunda ileri düzeyde bilgiye sahiptir.
|
4
|
|
5
|
Bilgi ve belge yönetimi alanında analiz, yorumlama, değerlendirme becerilerini elde ederek, alan yazınına katkı sağlayacak bilimsel araştırma ve projeler yapar.
|
3
|
|
6
|
Bilgi ve belge yönetimi alanı ile ilgili araştırmaların bütün süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun davranır, bilgi ve yeteneklerini bilimsel ve toplumsal katkı için kullanır.
|
4
|
|
7
|
Bilgi ve belge yönetimi alanındaki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenme gereksinimlerini yönlendirir.
|
3
|
|
8
|
Bilgi ve belge yönetimi alanındaki ulusal ve uluslararası yayınları ve gelişmeleri takip ederek disipline yönelik bilgi ve becerilerini geliştirir.
|
4
|
|
9
|
İnterdisipliner çalışmalara katılarak, alanı ile ilgili bilgiler ile diğer disiplinlere ait bilgileri birleştirerek etkili şekilde kullanır.
|
3
|
|
10
|
Bilgi ve belge yönetimi alanında araştırma yapan yerli ve yabancı araştırmacılar veya ilgili kurumlarla bağlantı kurarak, bilgi ve görgüsünü dünya çapında geliştirmeyi hedefler.
|
4
|
|
11
|
Sistematik düşünme yetenek ve kapasitesini geliştirir.
|
3
|
|
12
|
Araştırma sonuçlarını yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır ve paylaşır.
|
4
|
|
13
|
İletişim ve bilgi teknolojilerine yönelik ürün, sistem ve modellerini tanıyarak, doğru ve yerinde kullanır.
|
3
|
|
14
|
Bilgi ve belge yönetimi lisans eğitimi ile elde etmiş olduğu bilgileri, yüksek lisansta seçeceği çalışma alanı ile derinleştirir.
|
3
|
|
15
|
Alanı ile ilgili olarak daha ileri düzeyde gerçekleşecek doktora eğitimi için ön hazırlık sağlar.
|
4
|