|
Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
|
1
|
Giriş ve Ders Tanıtımı
|
|
|
2
|
Türkiye`ye matbaanın girişi ve ilk basılan eserler
|
|
|
3
|
Tanzimat Fermanı, yayıncılık ve kütüphaneler
|
|
|
4
|
Islahat Fermanı, yayıncılık ve kütüphaneler
|
|
|
5
|
Meşrutiyet, yayıncılık ve kütüphaneler
|
|
|
6
|
Cumhuriyet, yayıncılık ve bilgi merkezleri
|
|
|
7
|
Ara Sınavlar/Dönem Ödevi / Proje Sunumu
|
|
|
8
|
Birinci Türk Neşriyat Kongresi, İkinci Türk Yayın Kongresi
|
|
|
9
|
Üçüncü Yayın Kongresi ve Telif Hakları Kurultayı
|
|
|
10
|
Dördüncü Ulusal Yayın Kongresi
|
|
|
11
|
Beşinci Ulusal Yayın Kongresi
|
|
|
12
|
Basılı yayıncılık ile elektronik yayıncılığın karşılaştırılması
|
|
|
13
|
Yayıncılık konusundaki gelişmelerin bilgi hizmet ve merkezlerine etkisi
|
|
|
14
|
Genel değerlendirme
|
|
|
Ön Koşul
|
-
|
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
|
Dersin Sorumlusu
|
Yrd.Doç.Dr. Buket CANDAN
|
|
Dersi Verenler
|
-
|
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
|
Kaynaklar
|
Alpay, M. (1976). Harf devriminin kütüphanelerde yansıması. İstanbul: İstanbul Üniv.
|
|
Yardımcı Kitap
|
Atılgan, D. (1994). Türkiye?de yayın hayatı: 1985-1994. 50. kuruluş yılında Millî Kütüphaneye armağan içinde (ss. 149-157). Ankara: Millî Kütüphane.
Baysal, J. (2010). Osmanlı Türklerinin bastıkları kitaplar:1729-1875. H. S. Keseroğlu ve İ. Mengülerek (Yay. Haz.). İstanbul: Hyperlink.
Beşinci ulusal yayın kongresi. (2009). 31 Ekim 2011 tarihinde http://www.ulusalyayinkongresi.gov.tr adresinden erişildi.
Binark, İ. (1977). Matbaanın Türkiye?ye geç girişinin sosyal-psikolojik sebepleri. Türk Kütüphaneciliği, 26(1), 23-47.
Birinci Türk neşriyat kongresi. (1997). Ankara: Edebiyatçılar Derneği.
Candan, B. (2011). Matbaadan internete Türkiye`de yayın hayatı ve kütüphaneler. Türk Kütüphaneciliği, 25 (4), 470-493.
Çakın, İ. (2004). Müteferrika matbaasının düşündürdükleri ve Avrupa?da basımcılığın etkileri: Gelecek için geçmişi anlamak. Bilgi Dünyası, 5(2), 153-167.
Dördüncü ulusal yayın kongresi. (1998). Ankara: Millî Kütüphane.
Ersoy, O. (1959). Türkiye?ye matbaanın girişi ve ilk basılan eserler. Ankara: Ankara Üniv.
Gerçek, S. N. (1939). Türk Matbaacılığı. İstanbul: Devlet Basımevi.
İkinci Türk yayın kongresi. (1987). Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı.
İnuğur, M. N. (2002). Basın ve yayın tarihi. İstanbul: Der Yayınları.
İskit, S. R. (2000). Türkiye?de neşriyat hareketleri tarihine bir bakış. Ankara: MEB.
Kabacalı, A. (2000). Başlangıcından günümüze Türkiye?de matbaa basın ve yayın. İstanbul: Literatür.
Soysal, Ö. (2007). Türk kütüphaneciliği/Bilginin yazgısı. Ankara: TKD.
Üçüncü yayın kongresi ve telif hakları kurultayı.(1992). Ankara: Kültür Bakanlığı.
|
|
Dersin Amacı
|
Bu derste, matbaanın Türkiye`ye gelişinden yeni Türk harflerinin kabulüne kadar Türkiye`deki yayıncılıkla ilgili gelişmeler, Cumhuriyet ve yayıncılığa etkisi, Ulusal Yayın Kongreleri ve birbirleriyle olan ilişkileri, basılı yayıncılık ile elektronik yayıncılığın avantaj ve dezavantajları işlenmekte ve yayıncılık konusundaki gelişmelerin bilgi hizmet ve merkezlerine etkisi üzerinde durulmaktadır.
|
|
Dersin İçeriği
|
-
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|
1
|
Bilgi ve belge yönetimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir ve bunu geliştirir.
|
5
|
|
2
|
Bağımsız ya da ekip üyesi olarak bilgi ve belge yönetimi alanındaki sorunları belirler, çözüm üretir, çözüme işlerlik kazandırır ve gerektiğinde uygular.
|
5
|
|
3
|
Toplumsal, ekonomik ve kültürel değişimlere duyarlı olmayı sağlayarak sorunları doğru analiz eder ve bu doğrultuda mesleki perspektif geliştirir.
|
5
|
|
4
|
Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri konusunda ileri düzeyde bilgiye sahiptir.
|
5
|
|
5
|
Bilgi ve belge yönetimi alanında analiz, yorumlama, değerlendirme becerilerini elde ederek, alan yazınına katkı sağlayacak bilimsel araştırma ve projeler yapar.
|
5
|
|
6
|
Bilgi ve belge yönetimi alanı ile ilgili araştırmaların bütün süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun davranır, bilgi ve yeteneklerini bilimsel ve toplumsal katkı için kullanır.
|
5
|
|
7
|
Bilgi ve belge yönetimi alanındaki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenme gereksinimlerini yönlendirir.
|
5
|
|
8
|
Bilgi ve belge yönetimi alanındaki ulusal ve uluslararası yayınları ve gelişmeleri takip ederek disipline yönelik bilgi ve becerilerini geliştirir.
|
3
|
|
9
|
İnterdisipliner çalışmalara katılarak, alanı ile ilgili bilgiler ile diğer disiplinlere ait bilgileri birleştirerek etkili şekilde kullanır.
|
3
|
|
10
|
Bilgi ve belge yönetimi alanında araştırma yapan yerli ve yabancı araştırmacılar veya ilgili kurumlarla bağlantı kurarak, bilgi ve görgüsünü dünya çapında geliştirmeyi hedefler.
|
3
|
|
11
|
Sistematik düşünme yetenek ve kapasitesini geliştirir.
|
4
|
|
12
|
Araştırma sonuçlarını yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır ve paylaşır.
|
5
|
|
13
|
İletişim ve bilgi teknolojilerine yönelik ürün, sistem ve modellerini tanıyarak, doğru ve yerinde kullanır.
|
3
|
|
14
|
Bilgi ve belge yönetimi lisans eğitimi ile elde etmiş olduğu bilgileri, yüksek lisansta seçeceği çalışma alanı ile derinleştirir.
|
5
|
|
15
|
Alanı ile ilgili olarak daha ileri düzeyde gerçekleşecek doktora eğitimi için ön hazırlık sağlar.
|
4
|