|
Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
|
1
|
Dersin genel tanımı
|
|
|
2
|
Osmanlı`da Kütüphanelerin ortaya çıkış
|
|
|
3
|
Osmanlı Devleti`nde kurulan kütüphane çeşitleri
|
|
|
4
|
Osmanlı kütüphaneleri dermelerinin genişletilme yolları
|
|
|
5
|
Osmanlı Devleti?nde Kütüphane Katalogları
|
|
|
6
|
Osmanlı Hükümdarlarının Hususî Kütüphaneleri
|
|
|
7
|
Enderun-ı Hümayun Kütüphanesi
|
|
|
8
|
Eğitim-öğretim kurumları içerisinde ya da bu kurumların yakın çevrelerinde kurulmuş kütüphaneler
|
|
|
9
|
Vakıflarda kurulan kütüphaneler
|
|
|
10
|
İbadet kurumları içerisinde ya da çevresinde kurulan kütüphaneler
|
|
|
11
|
Kendilerine özgü, bağımsız (müstakil) binalara sahip olarak kurulan kütüphaneler
|
|
|
12
|
Kütüphanelerin Osmanlı eğitim-öğretimine katkıları
|
|
|
13
|
Kütüphanelerin Osmanlı bilimsel yaşamına katkıları
|
|
|
14
|
Osmanlı Devleti?nin farklı dönemlerinde içinde bulunduğu ekonomik, kültürel ve siyasi olayların Kütüphane Kurumuna Etkileri, Genel değerlendirme
|
|
|
Ön Koşul
|
-
|
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
|
Dersin Sorumlusu
|
Yrd. Doç. Dr. Hilal ÇİFTÇİ
|
|
Dersi Verenler
|
1-)Doçent Dr. Hilal Çiftçi
|
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
|
Kaynaklar
|
Erünsal, İsmail.E. (1999). "Osmanlı Kütüphanelerinin Tarihi Gelişimi", Osmanlı Devleti`nde Bilim, Kültür ve Kütüphaneler içinde (235-246). Yay. Hazl. Özlem Bayram [ve diğerleri]. Ankara: Türk Kütüphaneciler Derneği.
|
|
Yardımcı Kitap
|
Tekeli, İlhan ve Sevim İlkin (1999). Osmanlı İmparatorluğu`nda Eğitim ve Bilgi Üretim Sisteminin Oluşumu ve Gelişimi. Ankara: Türk Tarih Kurumu.
|
|
Dersin Amacı
|
Dersin temel amacı Osmanlı döneminde kurulan kütüphanelerin dermeleri, çeşitleri, katalogları, Osmanlı eğitim-öğretim ve bilimsel yaşamına katkılarının incelenmesidir. Öğrencilerin Osmanlı?da kütüphane kültürünün gelişim süreci konusunda bilgi sahibi olmaları beklenir.
|
|
Dersin İçeriği
|
-
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|
1
|
Bilgi ve belge yönetimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir ve bunu geliştirir.
|
4
|
|
2
|
Bağımsız ya da ekip üyesi olarak bilgi ve belge yönetimi alanındaki sorunları belirler, çözüm üretir, çözüme işlerlik kazandırır ve gerektiğinde uygular.
|
5
|
|
3
|
Toplumsal, ekonomik ve kültürel değişimlere duyarlı olmayı sağlayarak sorunları doğru analiz eder ve bu doğrultuda mesleki perspektif geliştirir.
|
4
|
|
4
|
Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri konusunda ileri düzeyde bilgiye sahiptir.
|
4
|
|
5
|
Bilgi ve belge yönetimi alanında analiz, yorumlama, değerlendirme becerilerini elde ederek, alan yazınına katkı sağlayacak bilimsel araştırma ve projeler yapar.
|
4
|
|
6
|
Bilgi ve belge yönetimi alanı ile ilgili araştırmaların bütün süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun davranır, bilgi ve yeteneklerini bilimsel ve toplumsal katkı için kullanır.
|
5
|
|
7
|
Bilgi ve belge yönetimi alanındaki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenme gereksinimlerini yönlendirir.
|
4
|
|
8
|
Bilgi ve belge yönetimi alanındaki ulusal ve uluslararası yayınları ve gelişmeleri takip ederek disipline yönelik bilgi ve becerilerini geliştirir.
|
3
|
|
9
|
İnterdisipliner çalışmalara katılarak, alanı ile ilgili bilgiler ile diğer disiplinlere ait bilgileri birleştirerek etkili şekilde kullanır.
|
4
|
|
10
|
Bilgi ve belge yönetimi alanında araştırma yapan yerli ve yabancı araştırmacılar veya ilgili kurumlarla bağlantı kurarak, bilgi ve görgüsünü dünya çapında geliştirmeyi hedefler.
|
4
|
|
11
|
Sistematik düşünme yetenek ve kapasitesini geliştirir.
|
3
|
|
12
|
Araştırma sonuçlarını yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır ve paylaşır.
|
4
|
|
13
|
İletişim ve bilgi teknolojilerine yönelik ürün, sistem ve modellerini tanıyarak, doğru ve yerinde kullanır.
|
4
|
|
14
|
Bilgi ve belge yönetimi lisans eğitimi ile elde etmiş olduğu bilgileri, yüksek lisansta seçeceği çalışma alanı ile derinleştirir.
|
4
|
|
15
|
Alanı ile ilgili olarak daha ileri düzeyde gerçekleşecek doktora eğitimi için ön hazırlık sağlar.
|
4
|