|
Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
|
1
|
İslam hukukunun teşekkül dönemi
|
|
|
2
|
İslam`ın ilk yüzyılında hukuki uygulamalar
|
|
|
3
|
Sahabe dönemi
|
|
|
4
|
Emeviler döneminde İslam hukuku
|
|
|
5
|
Abbasiler döneminde İslam hukuku
|
|
|
6
|
Ehl-i Hadis ve Ehl-i Rey Kavramları
|
|
|
7
|
İmam Ebu Hanife ve Hanefi Mezhebi
|
|
|
8
|
İmam Şâfiî ve Şâfiî Mezhebi
|
|
|
9
|
İmam Mâlik ve Mâliki Mezhebi
|
|
|
10
|
İmam Ahmed b. Hanbel ve Hanbeli Mezhebi
|
|
|
11
|
Yaşamayan Mezhebler: Evzâi, Sevri, Hasan Basri
|
|
|
12
|
Osmanlı Döneminde Fıkıh
|
|
|
13
|
Mecelle Kanunlaştırma Faaliyetleri
|
|
|
14
|
Son dönem fukahası
|
|
|
Ön Koşul
|
Bu dersin ön koşulu yoktur.
|
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğrt. Üyesi Cemil LİV
|
|
Dersi Verenler
|
-
|
|
Ders Yardımcıları
|
Bölümün öğretim elemanları
|
|
Kaynaklar
|
Ahmed Muhammed İbrahim, el-Mezhebindel-Hanefiyye, el-Mezhebindeş-Şâfiiyye, Dirâsât fil-Fıkhil-İslâmî, Mekke 1977.
Mehmet Akif Aydın, Türk Hukuk Tarihi, İstanbul: Beta Yayınları, 2014.
Hayreddin Karaman, İslam Hukuk Tarihi, İstanbul: İz Yayınları, 1989.
Ahmet Özel, Hanefi Fıkıh Alimleri, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 1990.
|
|
Yardımcı Kitap
|
Mehmet Akif Aydın, Türk Hukuk Tarihi, İstanbul: Beta Yayınları, 2014.
Hayreddin Karaman, İslam Hukuk Tarihi, İstanbul: İz Yayınları, 1989.
Ahmet Özel, Hanefi Fıkıh Alimleri, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 1990.
|
|
Dersin Amacı
|
Öğrencileri fıkıh mezhepleri konusunda bilgilendirmek ve mezheplerin tefrika ve kavga vesilesi değil, dinin kolay bir şekilde yaşanabilmesi için bir genişlik-zenginlik olduğu hususunda onlara birikim kazandırmak
|
|
Dersin İçeriği
|
İslam Hukuk Tarihi ve Ekolleriyle ilgili tarihi gelişim süreçleri
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|
1
|
Temel İslam Bilimleri ile ilgili temel kavram ve problemleri tanıyabilir ve bunlar üzerinde mukayeseli değerlendirmeler yapabilir.
|
4
|
|
2
|
Temel İslam Bilimlerinin farklı alt disiplinlerinde oluşturulan literatür hakkında yeterli bilgi sahibi olur.
|
-
|
|
3
|
Kendi başına ve takım olarak bilimsel araştırma tekniklerine ve etiğine uygun akademik eser yazabilme yeteneği kazanır.
|
5
|
|
4
|
Temel İslam bilimleri alanındaki klasik ve modern kaynakları anlayabilir ve analiz edip akademik çalışmalarda kullanabilir.
|
5
|
|
5
|
Temel İslam Bilimleri alanında analitik ve kategorik akıl yürütebilir ve mevcut birikimden yeni bilgiler üretebilir.
|
4
|
|
6
|
Disiplinler arası araştırma ve değerlendirme yapabilme becerisini elde eder.
|
-
|
|
7
|
Temel İslam Bilimleri alanındaki araştırmaları sistematik ve tutarlı bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarabilir.
|
4
|
|
8
|
Temel İslam Bilimleriyle ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapabilir ve öneriler sunabilir.
|
5
|
|
9
|
Temel İslam Bilimleri alanına ait bilgilerin sahihliğini ve kaynak değerini tespit edebilir.
|
2
|
|
10
|
Temel İslam Bilimlerinin tarihsel gelişimi ve aşamaları kavrar.
|
5
|
|
11
|
Temel İslam Bilimleri alanına ait bilgileri kazanma, bilgiyi yerinde kullanabilme ve yeni oluşumlara uygulayabilme yetisi kazanır.
|
-
|
|
12
|
Temel İslam Bilimleri alanında edindiği Yüksek Lisans düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde nasıl kullanması gerektiğini öğrenir
|
4
|
|
13
|
Temel İslam Bilimleri alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri, nicel ve nitel verilerle destekler.
|
5
|