Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Fıkıh Usulü ile ilgili genel kavramlar
|
|
2
|
Fıkıh Usulü Ekolleri
|
|
3
|
Mütekellim Metodu ve bu metotta yazılmış eserler
|
|
4
|
Fukaha metodu ve bu metotta yazılmış eserler
|
|
5
|
Mütekellim ve Fukaha metotlarının karşılaştırılması ile oluşturulmuş memzuc metot ve eserleri.
|
|
6
|
Ebû Hâmid Muhammed el-Gazzâlî`nin (v. 505/1111) "el-Mustasfâ"sı
|
|
7
|
Fahreddin Muhammed b. Ömer er-Râzî`nin (v.606/1209) "el-Mahsûl
|
|
8
|
Nesefi, Menar
|
|
9
|
Ebûbekr Ahmed b. Ali el-Cessâs`m (v. 370/980) "el- Fusul fi`l-usûl"
|
|
10
|
Şemsül`eimme es-Serahsî`nin (v. 483/1090) "el-Usûl
|
|
11
|
Bezdevi (482): Kenzu`l-vusûl ilâ ma`rifeti`l-usûl
|
|
12
|
Kadı Abdülcebbâr el-Mu`tezilî`nin (v. 415/1024) "el-Umde"si
|
|
13
|
Ebu`l-Hasen el-Basrî el-Mu`tezilî`nin (v. 463/1071) "el-Mu`temed"i
|
|
14
|
Îbnü`s-Sâ`âtî, Bedî`u`n-nİzâm el-câmi` beyne kitâbey el-Bezdevî ve`1-ihkâm"
|
|
Ön Koşul
|
Bu dersin ön koşulu yoktur.
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğrt. Üyesi Cemil LİV
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
Bölümün öğretim elemanları
|
Kaynaklar
|
1. Ebûbekr Ahmed b. Ali el-Cessâs`m (v. 370/980) "el- Fusul fi`l-usûl", Beyrut: Daru`l-Kütübi`l-İlmiyye, 2010
2. Şemsül`eimme es-Serahsî`nin (v. 483/1090) "el-Usûl", Beyrut: Daru`l-Kütübi`l-İlmiyye, 2004
3. Bezdevi (482): Kenzu`l-vusûl ilâ ma`rifeti`l-usûl, Beyrut: Daru`l-Kütübi`l-İlmiyye, 2008
4. Kadı Abdülcebbâr el-Mu`tezilî`nin (v. 415/1024) "el-Umde", Beyrut: Daru`l-Kütübi`l-İlmiyye,1998
5. Ebu`l-Hasen el-Basrî el-Mu`tezilî`nin (v. 463/1071) "el-Mu`temed", Beyrut: Daru`l-Kütübi`l-İlmiyye, 2004
|
Yardımcı Kitap
|
1. Ebûbekr Ahmed b. Ali el-Cessâs`m (v. 370/980) "el- Fusul fi`l-usûl", Beyrut: Daru`l-Kütübi`l-İlmiyye, 2010
2. Şemsül`eimme es-Serahsî`nin (v. 483/1090) "el-Usûl", Beyrut: Daru`l-Kütübi`l-İlmiyye, 2004
3. Bezdevi (482): Kenzu`l-vusûl ilâ ma`rifeti`l-usûl, Beyrut: Daru`l-Kütübi`l-İlmiyye, 2008
4. Kadı Abdülcebbâr el-Mu`tezilî`nin (v. 415/1024) "el-Umde", Beyrut: Daru`l-Kütübi`l-İlmiyye,1998
5. Ebu`l-Hasen el-Basrî el-Mu`tezilî`nin (v. 463/1071) "el-Mu`temed", Beyrut: Daru`l-Kütübi`l-İlmiyye, 2004
|
Dersin Amacı
|
Fıkıh usulü alanında yazılan farklı mezheplere ait ilk eserlerden seçilen örnek metinler okutulacaktır. Bununla öğrencilere, hem klasik fıkıh usulü literatürünün tanıtılması hem de bu eserlerin dillerine aşinalık kazandırılması amaçlanmaktadır.
|
Dersin İçeriği
|
Fıkıh usulü alanında yazılan farklı mezheplere ait ilk eserlerden seçilen örnek metinler okutulacaktır
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Temel İslam Bilimleri ile ilgili temel kavram ve problemleri tanıyabilir ve bunlar üzerinde mukayeseli değerlendirmeler yapabilir.
|
4
|
2
|
Temel İslam Bilimlerinin farklı alt disiplinlerinde oluşturulan literatür hakkında yeterli bilgi sahibi olur.
|
5
|
3
|
Kendi başına ve takım olarak bilimsel araştırma tekniklerine ve etiğine uygun akademik eser yazabilme yeteneği kazanır.
|
-
|
4
|
Temel İslam bilimleri alanındaki klasik ve modern kaynakları anlayabilir ve analiz edip akademik çalışmalarda kullanabilir.
|
4
|
5
|
Temel İslam Bilimleri alanında analitik ve kategorik akıl yürütebilir ve mevcut birikimden yeni bilgiler üretebilir.
|
4
|
6
|
Disiplinler arası araştırma ve değerlendirme yapabilme becerisini elde eder.
|
-
|
7
|
Temel İslam Bilimleri alanındaki araştırmaları sistematik ve tutarlı bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarabilir.
|
4
|
8
|
Temel İslam Bilimleriyle ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapabilir ve öneriler sunabilir.
|
4
|
9
|
Temel İslam Bilimleri alanına ait bilgilerin sahihliğini ve kaynak değerini tespit edebilir.
|
4
|
10
|
Temel İslam Bilimlerinin tarihsel gelişimi ve aşamaları kavrar.
|
-
|
11
|
Temel İslam Bilimleri alanına ait bilgileri kazanma, bilgiyi yerinde kullanabilme ve yeni oluşumlara uygulayabilme yetisi kazanır.
|
4
|
12
|
Temel İslam Bilimleri alanında edindiği Yüksek Lisans düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde nasıl kullanması gerektiğini öğrenir
|
-
|
13
|
Temel İslam Bilimleri alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri, nicel ve nitel verilerle destekler.
|
4
|