|
Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
|
1
|
Tefsirin doğuşu, gelişmesi, dallanması, ekolleşmesi ve sistemleşmesi
|
|
|
2
|
Rivayet tefsiri ekolü
|
|
|
3
|
Lugavî tefsir ekolü
|
|
|
4
|
Ehl-i Sünnet tefsiri ekolleri (Selefiyye, Eş`ariyye, Mâturidiyye)
|
|
|
5
|
Ehl-i Bid`at tefsiri ekolleri (Şîa, Havâric, Mu`tezile)
|
|
|
6
|
Ehl-i İlhâd tefsiri ekolleri (Ğâliyye, Bâtıniyye, İbâhiyye)
|
|
|
7
|
Felsefî tefsir ekolü
|
|
|
8
|
İşârî tefsir ekolü
|
|
|
9
|
Fıkhî tefsir ekolleri (Hanefîlik, Şâfiîlik, Mâlikîlik, Ca`ferîlik)
|
|
|
10
|
İctimai Tefsir Ekolü
|
|
|
11
|
Edebî / Beyânî tefsir ekolü
|
|
|
12
|
İlmi Tefsir Ekolü
|
|
|
13
|
İlhâdî / Mezhebî tefsir ekolü
|
|
|
14
|
Kavramsal / Konulu tefsir ekolü
|
|
|
Ön Koşul
|
Bu dersin ön koşulu yoktur.
|
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğrt. Üyesi Burhan Çonkor
|
|
Dersi Verenler
|
-
|
|
Ders Yardımcıları
|
Bölümün öğretim elemanları
|
|
Kaynaklar
|
Cerrahoğlu, İsmail. Tefsir Tarihi. Ankara: Fecr Yayınevi, 2005. Demirci, Muhsin. Tefsir Tarihi. İstanbul: İFAV yayınları, 2013. Çetin, Abdurrahman. Kur`an İlimleri ve Kur`an-ı Kerîm Tarihi. İstanbul: Dergâh Yayınları, 2012. Suyûtî, Ebu`l-Fadl Celâlüddîn Abdurrrahman. el- İtkân fî ulûmi`l- Kur`ân. Thk. Muhammed Ebû`l-Fadl İbrâhîm. 4 Cilt. Beyrut: Dâru`l-ma`rife, 1974. Zerkeşî, Ebû Abdullah Bedreddin Muhammed. el-Burhân fî ulûmi`ll- Kur`ân. Thk. Ebu`l-Fadl İbrâhîm. 4 Cilt. Beyrut: Dâru ihyâi`l-kütübi`l-Arabiyye, 1957
|
|
Yardımcı Kitap
|
Subhî, Sâlih. Mebâhis fî ulûmi`l-Kur`an. İstanbul: Derseâdet, ts. Mennâu`l-Kattân. Mebâhis fî ulûmi`l-Kur`an. Beyrut: Müessesetü`r-risâle, 1990. Zehebî, Muhammed Hüseyin. et-Tefsîr ve`l-müfessirûn. 3 Cilt. Kahire: Mektebetü Vehbe, 2000.
|
|
Dersin Amacı
|
Tefsirin doğuşu, gelişmesi, ekolleşmesi ve sistemleşmesi şeklindeki gelişim süreçleri üzerinde durularak, tefsir ekolleri ve sistemlerinin tüm yönleriyle kavranması amaçlanmaktadır.
|
|
Dersin İçeriği
|
Tefsirin doğuşu, gelişmesi, dallanması, ekolleşmesi ve sistemleşmesi
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|
1
|
Temel İslam Bilimleri ile ilgili temel kavram ve problemleri tanıyabilir ve bunlar üzerinde mukayeseli değerlendirmeler yapabilir.
|
4
|
|
2
|
Temel İslam Bilimlerinin farklı alt disiplinlerinde oluşturulan literatür hakkında yeterli bilgi sahibi olur.
|
-
|
|
3
|
Kendi başına ve takım olarak bilimsel araştırma tekniklerine ve etiğine uygun akademik eser yazabilme yeteneği kazanır.
|
4
|
|
4
|
Temel İslam bilimleri alanındaki klasik ve modern kaynakları anlayabilir ve analiz edip akademik çalışmalarda kullanabilir.
|
4
|
|
5
|
Temel İslam Bilimleri alanında analitik ve kategorik akıl yürütebilir ve mevcut birikimden yeni bilgiler üretebilir.
|
4
|
|
6
|
Disiplinler arası araştırma ve değerlendirme yapabilme becerisini elde eder.
|
-
|
|
7
|
Temel İslam Bilimleri alanındaki araştırmaları sistematik ve tutarlı bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarabilir.
|
5
|
|
8
|
Temel İslam Bilimleriyle ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapabilir ve öneriler sunabilir.
|
4
|
|
9
|
Temel İslam Bilimleri alanına ait bilgilerin sahihliğini ve kaynak değerini tespit edebilir.
|
5
|
|
10
|
Temel İslam Bilimlerinin tarihsel gelişimi ve aşamaları kavrar.
|
4
|
|
11
|
Temel İslam Bilimleri alanına ait bilgileri kazanma, bilgiyi yerinde kullanabilme ve yeni oluşumlara uygulayabilme yetisi kazanır.
|
5
|
|
12
|
Temel İslam Bilimleri alanında edindiği Yüksek Lisans düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde nasıl kullanması gerektiğini öğrenir
|
4
|
|
13
|
Temel İslam Bilimleri alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri, nicel ve nitel verilerle destekler.
|
-
|