ÇANKIRI KARATEKİN ÜNİVERSİTESİ - Bologna Bilgi Sistemi


  • Ders Tanımı
  • Ders Adı Kodu Yarıyıl Teori+Uygulama (Saat) Havuz Statü AKTS
    Klasik Tefsir Metinleri TİB507 GÜZ-BAHAR 3+0 S 7
    Öğrenme Çıktıları
    1-Klasik tefsir çalışmalarının niteliğini tanımlarr .
    2-Meşhur müfessirlerin metotlarını açıklar
    3-Tefsir metinlerini tahlil edip yorumlar.
    4-Metin analizi yapar.
    5-Kaynak kullanma ve veri toplama tekniklerini tanır ve verileri değerlendirir.
  • AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
  • EtkinlikKatkı Yüzdesi

    (100)

    SayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
    Ders Süresi (Hafta x Ders Saati)14342
    Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)14570
    Ödevler0000
    Kısa Süreli Sınavlar (sınav + hazırlık) 0000
    Ara Sınavlar (sınav + hazırlık)4013030
    Proje0000
    Laboratuar 0000
    Yarıyıl Sonu Sınavı (sınav + hazırlık) 6016060
    Diğer 0000
    Toplam İş Yükü(Saat)   202
    Toplam İş Yükü(Saat)/ 30 (s)     6,73 ---- (7)
    Dersin AKTS Kredisi   7
  • Ders Akışı
  • Hafta Konular Ön Hazırlık
    1 Tefsir metinlerine genel bir bakış
    2 Klasik tefsir metinlerinin yöntem ve özellikleri
    3 Mukatil b. Süleyman`ın Tefsirinden, Tarık Sûresinin Çözüm ve tahlili
    4 Taberî Tefsirinden, Mülk Süresinin ilk on ayetinin çözüm ve tahlili
    5 Taberî Tefsiri`nden, Mülk Suresinin ikinci on ayetin çözüm ve tahlili
    6 Taberî Tefsirinden, Mülk Suresinin üçüncü on ayetin çözüm ve tahlili
    7 Semerkandî`nin Bahru`l-Ulum`undan, Leyl Suresinin çözüm ve tahlili
    8 Maverdî`nin en- Nuket ve`l-Uyun`undan, Fecr Sûresinin çözüm ve tahlili
    9 Maverdî`nin en-Nuket ve`l-Uyun`undan, Fecr Sûresinin çözüm ve tahlili
    10 Zemahşerî?nin el-Keşşaf`ından, Nebe` Sûresinin ikinci yarısının çözüm ve tahlili
    11 Razî`nin et-Tefsiru`l-Kebir`inden Beled Sûresinin ilk yarısının çözüm ve tahlili
    12 Razî`nin et-Tefsiru`l-Kebir`inden, Beled Sûresinin ikinci yarısının çözüm ve tahlili
    13 Beydavî Tefsiri`nden Tin Sûresinin çözüm ve tahlili
    14 Nesefî Tefsiri`nden Alak Sûresinin çözüm ve tahlili
    Ön Koşul Bu dersin ön koşulu yoktur.
    Ders Dili Türkçe
    Dersin Sorumlusu Dr. Öğrt. Üyesi Burhan Çonkor
    Dersi Verenler -
    Ders Yardımcıları Bölümün öğretim elemanları
    Kaynaklar Taberî, Muhammed b. Cerîr. Câmiu`l-beyân an te`vîli âyi`l- Kur`ân. Thk. Ahmed Muhammed Şâkir. 24 Cilt. B.y.: Müessetü`r-Risâle, 1420. Âlûsî, Ebu`s-Senâ Şihâbuddîn Mahmûd b. Abdillah. Ruhu`l-meânî fî tefsîri`l-Kurâni`l-azîm. 15 Cilt. Beyrût: Dâru`l-Kütübi`l-ilmiyye, 2001. Cassâs, Ebû Bekir Ahmet b. Ali er-Razi. Akâmü`l-Kur`ân. Thk. Muhammed es-Sadık el-Kamhâvî. 5 cilt. Beyrut: Dâru ihyâi`t-türâsi`l-Arabi, 1992. Derveze, İzzet. et-Tefsîru`l-hadîs. 7 Cilt. Trc. Şaban Karataş - Ahmet Çelen -Mehmet Çelen - Ekrem Demir. İstanbul: Düşün Yayıncılık, 2014. İbn Âşûr, Muhammed et-Tâhir b. Muhammed. et-Tahrîr ve`t-tenvîr. 30 Cilt. Tunis: ed-Dârü`t- Tunusiyye, 1984. İbn Atiyye, Ubû Muhammed Abdulhak. el-Muharraru`l-vecîz fî tefsîr-i kelâmi`l-vecîz. Thk. Abdusselâm Abdüşşâfî Muhammed. 5 Cilt. Beyrut: Dâru`l-kütübi`l-ilmiyye, h. 1422. İbn Kesîr, Ebu`l-Fidâ İsmail b. Ömer. Tefsîru`l-Kur`âni`l-azîm. Thk. Sami b. Muhammed Selâme. 8 Cilt. Beyrut: Dâru`t-Taybe, 1999. Mâtürîdî, Ebu Mansur Muhammed b. Muhammed. Te`vilâtü ehli`s-sünne. Thk. Fatma Yusuf Heymi. 5 Cilt. Beyrut: Müessesetü`r-Risâle, 2004. Mevdudî, Ebu`l-A`lâ. Tefhimü`l-Kur`ân. 7 Cilt. Trc. Muhammed Han Kayani - Ali Ünal - Hamdi Aktaş - Nazife Şişman - Yusuf Karaca - İsmail Bosnalı. İstanbul: İnsan Yayınları, 1996. ZEMAHŞERİ, el-Keşşaf, Beyrut 1977.
    Yardımcı Kitap Kâsımî, Muhammed Cemâleddîn. Mehâsinu`t-te`vîl. 17 Cilt. Kahire: Dâru İhyâi`l-Kutubi`l-Arabiyye, 1957. Mukâtil b. Süleyman, Ebu`l-Hasen el-Belhî. Tefsîru Mukâtil b. Süleymân. Thk. Ahmed Ferîd. 3 Cilt. Beyrut: Daru`l-kütübi`l-ilmiyye, 2003. Şevkânî, Muhammed b. Ali b. Muhammed Abdullah. Fethu`l-kadîr. Beyrut: Dâru İbn Kesîr-Dâru kalem, h. 1414.
    Dersin Amacı Tefsirin klasik ve çağdaş dönemde yazılan metinleri tanıtmak, bu metinleri üslup içerik v.b yönlerden analiz etmek, metinlerin çözümü ve anlaşılması hususunda meleke kazandırmak ve Kur`an-ı Kerimin anlaşılmasını sağlamak.
    Dersin İçeriği Dersin İçeriği Tefsir metinlerinin tasnifi, Kur`an`ın Enbiya sûresi gibi orta uzunlukta olan bazı sûreleri İbnu Kesir, Keşşaf, Razî, Kadi, Nesefî, gibi temel eserlerden okumak, gramer, lügat ve belagat açısından metin analizini yapmak.
  • Program Yeterlilik Çıktıları
  • Program Yeterlilik Çıktıları Katkı Düzeyi
    1 Temel İslam Bilimleri ile ilgili temel kavram ve problemleri tanıyabilir ve bunlar üzerinde mukayeseli değerlendirmeler yapabilir. 4
    2 Temel İslam Bilimlerinin farklı alt disiplinlerinde oluşturulan literatür hakkında yeterli bilgi sahibi olur. 4
    3 Kendi başına ve takım olarak bilimsel araştırma tekniklerine ve etiğine uygun akademik eser yazabilme yeteneği kazanır. 5
    4 Temel İslam bilimleri alanındaki klasik ve modern kaynakları anlayabilir ve analiz edip akademik çalışmalarda kullanabilir. 3
    5 Temel İslam Bilimleri alanında analitik ve kategorik akıl yürütebilir ve mevcut birikimden yeni bilgiler üretebilir. 5
    6 Disiplinler arası araştırma ve değerlendirme yapabilme becerisini elde eder. -
    7 Temel İslam Bilimleri alanındaki araştırmaları sistematik ve tutarlı bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarabilir. 4
    8 Temel İslam Bilimleriyle ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapabilir ve öneriler sunabilir. 5
    9 Temel İslam Bilimleri alanına ait bilgilerin sahihliğini ve kaynak değerini tespit edebilir. -
    10 Temel İslam Bilimlerinin tarihsel gelişimi ve aşamaları kavrar. 5
    11 Temel İslam Bilimleri alanına ait bilgileri kazanma, bilgiyi yerinde kullanabilme ve yeni oluşumlara uygulayabilme yetisi kazanır. 5
    12 Temel İslam Bilimleri alanında edindiği Yüksek Lisans düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde nasıl kullanması gerektiğini öğrenir -
    13 Temel İslam Bilimleri alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri, nicel ve nitel verilerle destekler. 5
    Çankırı Karatekin Üniversitesi  Bilgi İşlem Daire Başkanlığı  @   2017 - Webmaster