ÇANKIRI KARATEKİN ÜNİVERSİTESİ - Bologna Bilgi Sistemi


  • Ders Tanımı
  • Ders Adı Kodu Yarıyıl Teori+Uygulama (Saat) Havuz Statü AKTS
    Klasik Tefsir Metinleri TİB507 GÜZ-BAHAR 3+0 S 7
    Öğrenme Çıktıları
    1-Klasik tefsir çalışmalarının niteliğini tanımlarr .
    2-Meşhur müfessirlerin metotlarını açıklar
    3-Tefsir metinlerini tahlil edip yorumlar.
    4-Metin analizi yapar.
    5-Kaynak kullanma ve veri toplama tekniklerini tanır ve verileri değerlendirir.
  • AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
  • EtkinlikKatkı Yüzdesi

    (100)

    SayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
    Ders Süresi (Hafta x Ders Saati)14342
    Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)14570
    Ödevler0000
    Kısa Süreli Sınavlar (sınav + hazırlık) 0000
    Ara Sınavlar (sınav + hazırlık)4013030
    Proje0000
    Laboratuar 0000
    Yarıyıl Sonu Sınavı (sınav + hazırlık) 6016060
    Diğer 0000
    Toplam İş Yükü(Saat)   202
    Toplam İş Yükü(Saat)/ 30 (s)     6,73 ---- (7)
    Dersin AKTS Kredisi   7
  • Ders Akışı
  • Hafta Konular Ön Hazırlık
    1 Tefsir metinlerine genel bir bakış K1, s. 50-75
    2 Klasik tefsir metinlerinin yöntem ve özellikleri K1,s. 76-100
    3 Mukatil b. Süleyman`ın Tefsirinden, Tarık Sûresinin Çözüm ve tahlili K2, s. 50-75
    4 Taberî Tefsirinden, Mülk Süresinin ilk on ayetinin çözüm ve tahlili K2, s. 76-100
    5 Taberî Tefsiri`nden, Mülk Suresinin ikinci on ayetin çözüm ve tahlili K3, s. 50-75
    6 Taberî Tefsirinden, Mülk Suresinin üçüncü on ayetin çözüm ve tahlili K3, 76-100
    7 Semerkandî`nin Bahru`l-Ulum`undan, Leyl Suresinin çözüm ve tahlili K4, s.50-75
    8 Maverdî`nin en- Nuket ve`l-Uyun`undan, Fecr Sûresinin çözüm ve tahlili K4, s. 76-100
    9 Maverdî`nin en-Nuket ve`l-Uyun`undan, Fecr Sûresinin çözüm ve tahlili K5, s. 50-100
    10 Zemahşerî?nin el-Keşşaf`ından, Nebe` Sûresinin ikinci yarısının çözüm ve tahlili K6, s. 50-100
    11 Razî`nin et-Tefsiru`l-Kebir`inden Beled Sûresinin ilk yarısının çözüm ve tahlili K7, s. 50-100
    12 Razî`nin et-Tefsiru`l-Kebir`inden, Beled Sûresinin ikinci yarısının çözüm ve tahlili K8, s. 50-100
    13 Beydavî Tefsiri`nden Tin Sûresinin çözüm ve tahlili K9 , s. 50-100
    14 Nesefî Tefsiri`nden Alak Sûresinin çözüm ve tahlili K10, s. 50-100
    Ön Koşul Bu dersin ön koşulu yoktur.
    Ders Dili Türkçe
    Dersin Sorumlusu Doç. Dr. Burhan Çonkor
    Dersi Verenler -
    Ders Yardımcıları Bölümün öğretim elemanları
    Kaynaklar K1. Taberî, (1420). Câmiu`l-beyân. Thk. Ahmed Muhammed Şâkir. Müessetü`r-Risâle, yy. K2. Âlûsî, (2001).Ruhu`l-meânî fî tefsîri`l-Kurâni`l-azîm. 15 Cilt. : Dâru`l-Kütübi`l-ilmiyye, Beyrût. K3. Cassâs, (1992). Akâmü`l-Kur`ân. Thk. Muhammed es-Sadık el-Kamhâvî. : Dâru ihyâi`t-türâsi`l-Arabi. Beyrut K4. Derveze, İ.(2014). et-Tefsîru`l-hadîs. Trc. Şaban Karataş - Ahmet Çelen -Mehmet Çelen - Ekrem Demir. : Düşün Yayıncılık. İstanbul. K5. İbn Âşûr, (1984). et-Tahrîr ve`t-tenvîr. ed-Dârü`t- Tunusiyye, Tunus. K6. İbn Atiyye, (1422). el-Muharraru`l-vecîz fî tefsîr-i kelâmi`l-vecîz. Thk. Abdusselâm Abdüşşâfî Muhammed. Dâru`l-kütübi`l-ilmiyye. Beyrut. K7. İbn Kesîr, (1999). Tefsîru`l-Kur`âni`l-azîm. Thk. Sami b. Muhammed Selâme. : Dâru`t-Taybe. Beyrut. K8. Mâtürîdî, (2004). Te`vilâtü ehli`s-sünne. Thk. Fatma Yusuf Heymi. Müessesetü`r-Risâle. Beyrut. K9. Mevdudî, (1996). Tefhimü`l-Kur`ân. Trc. Heyet. İnsan Yayınları. İstanbul. K10. Zemahşeri, (1977). el-Keşşaf, Beyrut.
    Yardımcı Kitap YK1. Kâsımî, (1957). Mehâsinu`t-te`vîl. Dâru İhyâi`l-Kutubi`l-Arabiyye. Kahire. YK2. Mukâtil b. Süleyman, (2003). Tefsîru Mukâtil b. Süleymân. Thk. Ahmed Ferîd. Daru`l-kütübi`l-ilmiyye. Beyrut. YK3. Şevkânî, (1414). Fethu`l-kadîr. Dâru İbn Kesîr-Dâru kalem. Beyrut.
    Dersin Amacı Tefsirin klasik ve çağdaş dönemde yazılan metinleri tanıtmak, bu metinleri üslup içerik v.b yönlerden analiz etmek, metinlerin çözümü ve anlaşılması hususunda meleke kazandırmak ve Kur`an-ı Kerimin anlaşılmasını sağlamak.
    Dersin İçeriği Dersin İçeriği Tefsir metinlerinin tasnifi, Kur`an`ın Enbiya sûresi gibi orta uzunlukta olan bazı sûreleri İbnu Kesir, Keşşaf, Razî, Kadi, Nesefî, gibi temel eserlerden okumak, gramer, lügat ve belagat açısından metin analizini yapmak.
  • Program Yeterlilik Çıktıları
  • Program Yeterlilik Çıktıları Katkı Düzeyi
    1 Temel İslam Bilimleri ile ilgili temel kavram ve problemleri tanıyabilir ve bunlar üzerinde mukayeseli değerlendirmeler yapabilir. -
    2 Temel İslam Bilimlerinin farklı alt disiplinlerinde oluşturulan literatür hakkında yeterli bilgi sahibi olur. 4
    3 Kendi başına ve takım olarak bilimsel araştırma tekniklerine ve etiğine uygun akademik eser yazabilme yeteneği kazanır. -
    4 Temel İslam bilimleri alanındaki klasik ve modern kaynakları anlayabilir ve analiz edip akademik çalışmalarda kullanabilir. 4
    5 Temel İslam Bilimleri alanında analitik ve kategorik akıl yürütebilir ve mevcut birikimden yeni bilgiler üretebilir. -
    6 Disiplinler arası araştırma ve değerlendirme yapabilme becerisini elde eder. 3
    7 Temel İslam Bilimleri alanındaki araştırmaları sistematik ve tutarlı bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarabilir. -
    8 Temel İslam Bilimleriyle ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapabilir ve öneriler sunabilir. 5
    9 Temel İslam Bilimleri alanına ait bilgilerin sahihliğini ve kaynak değerini tespit edebilir. -
    10 Temel İslam Bilimlerinin tarihsel gelişimi ve aşamaları kavrar. 4
    11 Temel İslam Bilimleri alanına ait bilgileri kazanma, bilgiyi yerinde kullanabilme ve yeni oluşumlara uygulayabilme yetisi kazanır. -
    12 Temel İslam Bilimleri alanında edindiği Yüksek Lisans düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde nasıl kullanması gerektiğini öğrenir -
    13 Temel İslam Bilimleri alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri, nicel ve nitel verilerle destekler. 2
    Çankırı Karatekin Üniversitesi  Bilgi İşlem Daire Başkanlığı  @   2017 - Webmaster