|
Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
|
1
|
Hadiste Metin Tenkidinin Başlangıcı
|
|
|
2
|
Metin Tenkidini Doğuran Sebepler
|
|
|
3
|
Metin Tenkidi ile İlgili Hadis İlimleri
|
|
|
4
|
Klasik Metin Tenkidinin Yeterliği ile İlgili Tartışmalar
|
|
|
5
|
Klasik İsnad Tenkidinin Yeterliği ile İlgili Tartışmalar
|
|
|
6
|
Ravilerle İlgili Literatürün Gelişimi
|
|
|
7
|
Metin Tenkidi ile İlgili Literatürün Gelişimi
|
|
|
8
|
Hadiste Rivayet Farklılıkları ve Mana ile Rivayet
|
|
|
9
|
İtikadi ve Fıkhi Mezheplerin Metin Tenkidine Yansımaları
|
|
|
10
|
Metin Tenkidinin Sened Tenkidi ile İlişkisi
|
|
|
11
|
Metin Tenkidi ile İlgili Çağdaş Tartışmalar
|
|
|
12
|
hadiste sened tenkidi
|
|
|
13
|
Klasik Metin Tenkidine Yöneltilen Eleştiriler
|
|
|
14
|
Genel Değerlendirme
|
|
|
Ön Koşul
|
Bu dersin ön koşulu yoktur.
|
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğrt. Üyesi Hikmetullah Ertaş
|
|
Dersi Verenler
|
1-)10945 10945 10945
|
|
Ders Yardımcıları
|
Bölümün öğretim elemanları
|
|
Kaynaklar
|
A`ZAMİ, Muhammed Mustafa, Menhecü`n-nakd inde`l-muhaddisin: neş`etuhu ve târîhuhu, Mektebetü`l-Kevser, Riyad 1990.
CEVABİ, Muhammed Tahir, Cühudü`l-muhaddisin fî nakdi metni`l-hadisi`n-nebevi`ş-şerif, Müessesetu Abdülkerim b. Abdullah, Tunus 1991.
DÜMEYNİ, Misfir b. Garamullah, Mekayisu nakdi mütuni`s-sünne, Dersaadet Basım Ve Dağıtım, İstanbul 1998.
ITR, Nureddin, Menhecü`n-nakd fî ulumi`l-hadis, Dârü`l-Fikr, Dımaşk 1981.
ÖMERİ, Muhammed Ali Kâsım, Dirasat fî menheci`n-nakd inde`l-muhaddisin, Dârü`n-Nefâis, Amman 2000.
POLAT, Selahattin, ?Hadiste Metin Tenkidi?, (I, II, III), Erciyes Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, s. 6-8.
|
|
Yardımcı Kitap
|
A`ZAMİ, Muhammed Mustafa, Menhecü`n-nakd inde`l-muhaddisin: neş`etuhu ve târîhuhu, Mektebetü`l-Kevser, Riyad 1990.
CEVABİ, Muhammed Tahir, Cühudü`l-muhaddisin fî nakdi metni`l-hadisi`n-nebevi`ş-şerif, Müessesetu Abdülkerim b. Abdullah, Tunus 1991.
DÜMEYNİ, Misfir b. Garamullah, Mekayisu nakdi mütuni`s-sünne, Dersaadet Basım Ve Dağıtım, İstanbul 1998.
ITR, Nureddin, Menhecü`n-nakd fî ulumi`l-hadis, Dârü`l-Fikr, Dımaşk 1981.
ÖMERİ, Muhammed Ali Kâsım, Dirasat fî menheci`n-nakd inde`l-muhaddisin, Dârü`n-Nefâis, Amman 2000.
POLAT, Selahattin, ?Hadiste Metin Tenkidi?, (I, II, III), Erciyes Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, s. 6-8.
|
|
Dersin Amacı
|
Metin ve isnad tenkidinin mahiyeti, hadis kaynaklarının sıhhatinde metin tenkidi ilminden nasıl yararlanılacağı, metin tenkidi ile ilgili hadis ilimleri, hadiste çağdaş metin tenkidi ile ilgili tartışmaları ele alır.
|
|
Dersin İçeriği
|
Hadis Tenkidinin doğuşu, gelişimi, literatürü ve hadis tenkidi ile ilgili hadis ilimleri.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|
1
|
Temel İslam Bilimleri ile ilgili temel kavram ve problemleri tanıyabilir ve bunlar üzerinde mukayeseli değerlendirmeler yapabilir.
|
4
|
|
2
|
Temel İslam Bilimlerinin farklı alt disiplinlerinde oluşturulan literatür hakkında yeterli bilgi sahibi olur.
|
-
|
|
3
|
Kendi başına ve takım olarak bilimsel araştırma tekniklerine ve etiğine uygun akademik eser yazabilme yeteneği kazanır.
|
5
|
|
4
|
Temel İslam bilimleri alanındaki klasik ve modern kaynakları anlayabilir ve analiz edip akademik çalışmalarda kullanabilir.
|
-
|
|
5
|
Temel İslam Bilimleri alanında analitik ve kategorik akıl yürütebilir ve mevcut birikimden yeni bilgiler üretebilir.
|
4
|
|
6
|
Disiplinler arası araştırma ve değerlendirme yapabilme becerisini elde eder.
|
5
|
|
7
|
Temel İslam Bilimleri alanındaki araştırmaları sistematik ve tutarlı bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarabilir.
|
-
|
|
8
|
Temel İslam Bilimleriyle ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapabilir ve öneriler sunabilir.
|
3
|
|
9
|
Temel İslam Bilimleri alanına ait bilgilerin sahihliğini ve kaynak değerini tespit edebilir.
|
3
|
|
10
|
Temel İslam Bilimlerinin tarihsel gelişimi ve aşamaları kavrar.
|
-
|
|
11
|
Temel İslam Bilimleri alanına ait bilgileri kazanma, bilgiyi yerinde kullanabilme ve yeni oluşumlara uygulayabilme yetisi kazanır.
|
-
|
|
12
|
Temel İslam Bilimleri alanında edindiği Yüksek Lisans düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde nasıl kullanması gerektiğini öğrenir
|
3
|
|
13
|
Temel İslam Bilimleri alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri, nicel ve nitel verilerle destekler.
|
4
|