|
Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
|
1
|
Hadislerin bir yöntem çerçevesinde anlaşılmasının hadis öğretimi açısından önemi
|
|
|
2
|
Hz. Peygamber döneminde sünnetin anlaşılmasında takip edilen yol
|
|
|
3
|
Sahabenin sünnet anlayışı
|
|
|
4
|
Sahabe ve tabiin dönemi sonrası sünneti anlama çabaları
|
|
|
5
|
İsnad tenkidi ve sünnetin anlaşılması
|
|
|
6
|
Metin tenkidinin sünnetin anlaşılmasındaki yeri
|
|
|
7
|
Metin tenkidinin esasları
|
|
|
8
|
Hadislerin Kur`an`a arzı meselesi
|
|
|
9
|
Hadislerin hadislere veya sünnete uygunluğu meselesi
|
|
|
10
|
Hadislerin akla uygunluğu ve bununla ilgili uygulamalar
|
|
|
11
|
Sünnetin anlaşılmasında tarihin rolü
|
|
|
12
|
İslam`ın genel prensipleri ve sünnetin anlaşılması
|
|
|
13
|
Tecrübe ve müşahedenin sünnetin anlaşılmasındaki rolü
|
|
|
14
|
Sünnetin anlaşılması çabaları ve muhtemel sorunlar
|
|
|
Ön Koşul
|
Bu dersin ön koşulu yoktur.
|
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğrt. Üyesi Hikmetullah Ertaş
|
|
Dersi Verenler
|
1-)10945 10945 10945
|
|
Ders Yardımcıları
|
Bölümün Öğretim Elemanları
|
|
Kaynaklar
|
Yusuf el-Kardavi, Sünneti Anlamada Yöntem, İstanbul. 2001
Bünyamin Erul, Sahabenin Sünnet Anlayışı, Ankara 1998
M. Hayri Kırbaşoğlu, Alternatif Hadis Metodolojisi, Kitâbiyât Yayınları, Ankara 2002
Mehmet Görmez, Sünnet ve Hadisin Anlaşılması ve Yorumlanmasında Metodoloji Sorunu, Diyanet Vakfı yay. 2014
|
|
Yardımcı Kitap
|
Yusuf el-Kardavi, Sünneti Anlamada Yöntem, İstanbul. 2001
Bünyamin Erul, Sahabenin Sünnet Anlayışı, Ankara 1998
M. Hayri Kırbaşoğlu, Alternatif Hadis Metodolojisi, Kitâbiyât Yayınları, Ankara 2002
Mehmet Görmez, Sünnet ve Hadisin Anlaşılması ve Yorumlanmasında Metodoloji Sorunu, Diyanet Vakfı yay. 2014.
|
|
Dersin Amacı
|
Sünneti anlamada yöntem ihtiyacı ve sorununu, hadislerin doğru anlaşılmasının önündeki belli başlı engelleri, fıkhu?l-hadis ve hadislerin anlaşılması, bu husustaki geleneksel ve yeni metodoloji tartışmalarını mukayeseli olarak ele alır.
|
|
Dersin İçeriği
|
Sünneti anlama hususundaki geleneksel hadis ilimleri, hadisleri anlama problemleri, yeni anlama yöntemleri
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|
1
|
Temel İslam Bilimleri ile ilgili temel kavram ve problemleri tanıyabilir ve bunlar üzerinde mukayeseli değerlendirmeler yapabilir.
|
4
|
|
2
|
Temel İslam Bilimlerinin farklı alt disiplinlerinde oluşturulan literatür hakkında yeterli bilgi sahibi olur.
|
2
|
|
3
|
Kendi başına ve takım olarak bilimsel araştırma tekniklerine ve etiğine uygun akademik eser yazabilme yeteneği kazanır.
|
3
|
|
4
|
Temel İslam bilimleri alanındaki klasik ve modern kaynakları anlayabilir ve analiz edip akademik çalışmalarda kullanabilir.
|
2
|
|
5
|
Temel İslam Bilimleri alanında analitik ve kategorik akıl yürütebilir ve mevcut birikimden yeni bilgiler üretebilir.
|
-
|
|
6
|
Disiplinler arası araştırma ve değerlendirme yapabilme becerisini elde eder.
|
3
|
|
7
|
Temel İslam Bilimleri alanındaki araştırmaları sistematik ve tutarlı bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarabilir.
|
5
|
|
8
|
Temel İslam Bilimleriyle ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapabilir ve öneriler sunabilir.
|
5
|
|
9
|
Temel İslam Bilimleri alanına ait bilgilerin sahihliğini ve kaynak değerini tespit edebilir.
|
-
|
|
10
|
Temel İslam Bilimlerinin tarihsel gelişimi ve aşamaları kavrar.
|
4
|
|
11
|
Temel İslam Bilimleri alanına ait bilgileri kazanma, bilgiyi yerinde kullanabilme ve yeni oluşumlara uygulayabilme yetisi kazanır.
|
2
|
|
12
|
Temel İslam Bilimleri alanında edindiği Yüksek Lisans düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde nasıl kullanması gerektiğini öğrenir
|
4
|
|
13
|
Temel İslam Bilimleri alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri, nicel ve nitel verilerle destekler.
|
-
|