|
Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
|
1
|
Lügatçılığın doğuş sebepleri
|
|
|
2
|
Lügatçılık ve tarihi gelişimi
|
|
|
3
|
Lügatlere olan ihtiyaç
|
|
|
4
|
İlk Arapça Lügatler ve müellifleri
|
|
|
5
|
Dünyada Lügatçılık
|
|
|
6
|
Dil öğreniminde Lügatın yeri
|
|
|
7
|
Tercümelerde Lügatın önemi -I
|
|
|
8
|
Tercümelerde Lügatın önemi -II
|
|
|
9
|
Meşhur Türk Lügatçıları ve eserleri
|
|
|
10
|
Kaşgarlı Mahmut ve eseri
|
|
|
11
|
Divânü Lüğâti?t-Türkten örnekler.
|
|
|
12
|
Vankulu Mehmed Efendi ve eseri
|
|
|
13
|
Mütercim Asım Efendi ve eseri
|
|
|
14
|
Kâmus Tercümesinden örnekler
|
|
|
Ön Koşul
|
Bu dersin ön koşulu yoktur.
|
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Mehmet Ali Aytekin
|
|
Dersi Verenler
|
-
|
|
Ders Yardımcıları
|
Bölümün öğretim elemanları
|
|
Kaynaklar
|
ABDULLAH, Yusrâ Abdulganî, el-Me`âcim el-`Arabiyye, , Beyrut, 1991.
DERVİŞ, Abdullah, el-Me`âcim el-`Arabiyye, , el-Kahire, 1956.
EBÛ SIKKÎN, Abdulhamîd, el-Me`âcim el-`Arabiyye, Mısır, 1980.
EL-KÂSIMÎ, Ali, el-Mu`cemiyyetu`l-`Arabiyye, Beyrut, 2003.
HAYWOOD, John A., Arabic Lexicography, Leiden, 1965.
İKBAL, Ahmed Şarkâvî, Mu`cemu`l-me`âcim, Beyrut, 1993.
KAŞGARLI Mahmut, Dîvânu Lügâti`t-Türk, I-IV, (Çev. Besim Üstünel), Ankara, 1998.
MÜTERCİM, Âsım Efendi, Kâmûs Tercümesi (I-IV), , İstanbul, 1230.
SEKKÂL, Dezîra, Neş`etu`l-me`âcim el-`Arabiyye, , Beyrut, 1993.
VÂNÎ, Mehmet Efendi, Vankulu Lügatı (I-II), İstanbul, 1169.
YA`KÛB, İmîl Bedî`, el-Me`âcim el-Lüğaviyye el-`Arabiyye, Beyrut, 1995.
|
|
Yardımcı Kitap
|
ABDULLAH, Yusrâ Abdulganî, el-Me`âcim el-`Arabiyye, , Beyrut, 1991.
DERVİŞ, Abdullah, el-Me`âcim el-`Arabiyye, , el-Kahire, 1956.
EBÛ SIKKÎN, Abdulhamîd, el-Me`âcim el-`Arabiyye, Mısır, 1980.
EL-KÂSIMÎ, Ali, el-Mu`cemiyyetu`l-`Arabiyye, Beyrut, 2003.
HAYWOOD, John A., Arabic Lexicography, Leiden, 1965.
İKBAL, Ahmed Şarkâvî, Mu`cemu`l-me`âcim, Beyrut, 1993.
KAŞGARLI Mahmut, Dîvânu Lügâti`t-Türk, I-IV, (Çev. Besim Üstünel), Ankara, 1998.
MÜTERCİM, Âsım Efendi, Kâmûs Tercümesi (I-IV), , İstanbul, 1230.
SEKKÂL, Dezîra, Neş`etu`l-me`âcim el-`Arabiyye, , Beyrut, 1993.
VÂNÎ, Mehmet Efendi, Vankulu Lügatı (I-II), İstanbul, 1169.
YA`KÛB, İmîl Bedî`, el-Me`âcim el-Lüğaviyye el-`Arabiyye, Beyrut, 1995.
|
|
Dersin Amacı
|
Arap lügatçiliğinin doğuşu ve gelişmesi, Araplarda lügat çalışmaları ve mevcut lügatlerin durumu hakkında bilgi sahibi olmak.
|
|
Dersin İçeriği
|
Arap lügatçılığının ortaya çıkışı, Arap lügatçıları, meşhur Arap lügatleri, Türklerin yazdığı Arapça lügatler, Modern dönem Arap lügatçıları ve eserleri.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|
1
|
Temel İslam Bilimleri ile ilgili temel kavram ve problemleri tanıyabilir ve bunlar üzerinde mukayeseli değerlendirmeler yapabilir.
|
3
|
|
2
|
Temel İslam Bilimlerinin farklı alt disiplinlerinde oluşturulan literatür hakkında yeterli bilgi sahibi olur.
|
4
|
|
3
|
Kendi başına ve takım olarak bilimsel araştırma tekniklerine ve etiğine uygun akademik eser yazabilme yeteneği kazanır.
|
5
|
|
4
|
Temel İslam bilimleri alanındaki klasik ve modern kaynakları anlayabilir ve analiz edip akademik çalışmalarda kullanabilir.
|
-
|
|
5
|
Temel İslam Bilimleri alanında analitik ve kategorik akıl yürütebilir ve mevcut birikimden yeni bilgiler üretebilir.
|
3
|
|
6
|
Disiplinler arası araştırma ve değerlendirme yapabilme becerisini elde eder.
|
-
|
|
7
|
Temel İslam Bilimleri alanındaki araştırmaları sistematik ve tutarlı bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarabilir.
|
4
|
|
8
|
Temel İslam Bilimleriyle ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapabilir ve öneriler sunabilir.
|
-
|
|
9
|
Temel İslam Bilimleri alanına ait bilgilerin sahihliğini ve kaynak değerini tespit edebilir.
|
2
|
|
10
|
Temel İslam Bilimlerinin tarihsel gelişimi ve aşamaları kavrar.
|
-
|
|
11
|
Temel İslam Bilimleri alanına ait bilgileri kazanma, bilgiyi yerinde kullanabilme ve yeni oluşumlara uygulayabilme yetisi kazanır.
|
2
|
|
12
|
Temel İslam Bilimleri alanında edindiği Yüksek Lisans düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde nasıl kullanması gerektiğini öğrenir
|
-
|
|
13
|
Temel İslam Bilimleri alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri, nicel ve nitel verilerle destekler.
|
1
|