Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Kompozisyonla ilgili genel bilgiler
|
Ders Kitabı
|
2
|
Kompozisyon (tema, konu, hayal)
|
Örnek Metinler
|
3
|
Yazılı kompozisyon türlerine giriş
|
Örnek Metinler
|
4
|
Şiir bilgisi ve şiir örnekleri incelemesi
|
Ders Kitabı
|
5
|
Hikaye ve roman
|
Ders Kitabı
|
6
|
Destan, Fabl ve Masal
|
Ders Kitabı
|
7
|
Tiyatro, Gezi Yazısı
|
Ders Kitabı, örnek gezi yazıları
|
8
|
Makale, Fıkra, Deneme
|
Ders Kitabı, örnek gazete yazıları, deneme yazıları
|
9
|
Özgeçmiş, Dilekçe, Tutanak, Rapor
|
Ders Kitabı
|
10
|
Sözlü kompozisyon Türlerine giriş
|
Ders Kitabı
|
11
|
Açık oturum, mülakat, nutuk,
|
Ders Kitabı
|
12
|
Seminer, konferans, panel,
|
Ders Kitabı, videolar
|
13
|
Sempozyum, münazara
|
Ders Kitabı
|
14
|
Örnek kompozisyon değerlendirmeleri
|
Ders Kitabı
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Öğr. Gör. Fikret KEDERSİZ
|
Dersi Verenler
|
1-)Öğretim Görevlisi Fikret Kedersiz 2-)Öğretim Görevlisi Dr. Asım Çağrı Şenol 3-)Doçent Dr. Kazım Çandır 4-)Öğretim Görevlisi Adem Arslan 5-)Öğretim Görevlisi Mustafa Alan 6-)Öğretim Görevlisi Dr. Bestami Bilge
|
Ders Yardımcıları
|
Dr. Öğr. Gör. Kazım Çandır, Dr. Öğr. Gör. Adem Arslan, Dr. Öğr. Gör. Bestami Bilge , Öğr. Gör. Mustafa Alan
|
Kaynaklar
|
SARI, Mehmet (2011). Fakülte ve Yüksekokullar için Türk Dili Ders Kitabı, Okutman Yay. Ankara.
|
Yardımcı Kitap
|
DİLÇİN,Cem (1995).Örneklerle Türk Şiir Bilgisi, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
Güzel Yazılar Şiirler, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara 1997.
KAPLAN,Mehmet(2001).Şiir Tahlilleri II, Dergah Yayınları, İstanbul.
KAPLAN, Mehmet (2005). Oğuz Kağan-Oğuz Han Destanı, Türk Edebiyatı Üzerinde Araştırmalar 3, Tip Tahlilleri, Dergâh Yayınları, İstanbul, s.11-25.
KARAALİOĞLU(1995) Seyit Kemal, Sözlü/Yazılı Kompozisyon Konuşmak ve Yazmak Sanatı, İnkılâp Kitabevi,26. Baskı İstanbul.
KAVCAR, Cahit, Ferhan OĞUZKAN, AKSOY (2004). Yazılı ve Sözlü Anlatım, Anı Yay. 5.Baskı, Ankara.
PİLANCI,Hülya (editör),(2006).Türk Dili, Anadolu Üniversitesi Yayını No: 1473, Açık Öğretim Fakültesi Yayını No: 786, Eskişehir.
|
Dersin Amacı
|
Kompozisyonun tanımını ve genel özelliklerini öğretmek, Yazılı ve sözlü kompozisyon türlerinin genel özelliklerini kavratmak. Kompozisyon hakkında edinilen teorik bilgilerden hareketle metin incelemesi yapma yetişi geliştirmek ve metin kurma kabiliyeti kazandırmak.
|
Dersin İçeriği
|
Okuma türleri ve okuma yöntemleri; kompozisyon (tema, konu, hayal), kompozisyonda ana düşünce ve yardımcı düşünceler, düşünceyi geliştirme yolları; paragraf ve paragraf oluşturma; anlatım düzeni ve biçimleri; edebî nitelik taşıyan yazılar (şiir, destan, fabl, masal, hikâye, roman, tiyatro), düşünce ve bilgi aktaran yazılar (makale, deneme, eleştiri, fıkra, sohbet, gezi, hatıra, röportaj, biyografi), yazışmalar (dilekçe, öz geçmiş, resmi yazılar, mektup, rapor, tutanak, karar, duyuru); güzel, etkili, doğru konuşma; sözlü anlatım türleri (açık oturum, mülakat, nutuk, seminer, konferans, panel, sempozyum, münazara)
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Etkili ve empatik iletişim becerilerini geliştirir
|
2
|
2
|
Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler
|
-
|
3
|
Analitik ve eleştirel düşünce ile beraber konuları değerlendirir
|
3
|
4
|
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar
|
-
|
5
|
Bilişim teknolojilerini etkili ve etik kurallara uygun kullanır
|
-
|
6
|
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir
|
3
|
7
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanı ile ilgili bilgileri belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirerek toplar, çözümler, yorumlar
|
-
|
8
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki bilgi ve becerilerini kullanarak, kişisel ve kurumsal gelişimine katkı sağlar
|
-
|