Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Silvikültürün tarihsel gelişimi-Silvikültür kavramı ve silvikültürün biyolojik temeli
|
K1 B1 Sayfa 1-12
|
2
|
Silvikültürün temel ilkeleri (süreklilik, yerellik vb.)
|
YK1 B1. Sayfa 1-5
|
3
|
Silvikültürel temel bilgiler ve kavramlar (orman, meşcere vb.)
|
K1 B1 Sayfa 12-22
|
4
|
Orman ekosistemlerinin içyapısı (meşcerenin tekstür ve strüktür özellikleri)
|
YK1 B1. Sayfa 5-11
|
5
|
Yetişme ortamının ağaç ve orman üzerine etkilerinin silvikültürel yönden irdelenmesi (klimatik, edafik, biyotik).
|
K1 B2 Sayfa 47-81
|
6
|
Ormanda yaşam ve gelişme (doğal yaşam evreleri)
|
K1 B1 Sayfa 22-26
|
7
|
Rekabet ve süksesyon
|
K2 B2 Sayfa 47-54
|
8
|
Vitalite ve stabilite
|
K3 B3 Sayfa 60-68
|
9
|
Ağaç türlerinin gençleşme özellikleri, Dünyadaki orman biçimleri
|
K1 B3 Sayfa 112-121
|
10
|
Yüksek dağ ormanlarının silvikültürel özellikleri (orman sınırı vb.)
|
K1 B4 Sayfa 149-156
|
11
|
Orman ağaçları ve önemli silvikültürel özellikleri
|
K1 B5 Sayfa 189-220
|
12
|
Orman ağaçları ve önemli silvikültürel özellikleri
|
K1 B5 Sayfa 232-282
|
13
|
Günübirlik arazi-alan çalışması
|
|
14
|
Doğa korumanın silvikültüre entegrasyonu
|
YK 2 B5 Sayfa 89-106
|
Ön Koşul
|
Yok
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğr.üyesi Figen Çakır
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
Araş. Gör.Dr. Özlem MEŞE
|
Kaynaklar
|
K1:Genç, M. 2004. Silvikültürün Temel Esasları, S.D.Ü.Orman Fakültesi Yayın No:44, 357 s., Isparta.
K2:Saatçioğlu, F. 1976. Silvikültür I (Silvikültürün Biyolojik Esasları ve Prensipleri), İ.Ü.Orman Fakültesi Yayın No:2187/222, 423 s., İstanbul.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1:Smith, D.M., Larson B.C., Kelty, M.J., Ashton P. Mark S. 1997. The Practice of Silviculture (Applied Forest Ecology), John Wiley&Sons, Inc., 537 p., New York.
YK2:Oliver, C.D., Larson, B.C. 1996. Forest Stand Dynamics, John Wiley&Sons, Inc., 519 p., New York.
Daniel, T.W., Helms, J.A., Baker, F.S. 1979. Principles of Silviculture, McGraw-Hill series in forest resources, 500 p., New York.
|
Dersin Amacı
|
Bu dersin amacı; silvikültürün ekolojik, biyolojik ve sosyolojik temellerinin verilmesidir.
|
Dersin İçeriği
|
Silvikültürün tanımı ve temel ilkeleri, Bir ekosistem olarak ormanın doğal yaşam evreleri, Orman, meşcere ve meşcere kuruluş özellikleri (karışım, katlılık, kapalılık, sıklık vb.), Süksesyon ve rekabet ,Stabilite ve vitalite, Saf ve karışık meşcereler, Orman işletme türleri (baltalık, korulu-baltalık, koru ormanları), Dünyadaki orman biçimleri (formları), Silvikültürel açıdan ormanın yetişme ortamı özellikleri, Doğal orman ağacı türlerimiz ve silvikültürel özellikleri, Yüksek dağ ormanlarının silvikültürel özellikleri.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Ormancılık ve çevre sorunlarını tanımlayabilme, küresel ve toplumsal koşullara uygun alternatif çözümler üretebilme becerisi kazanır.
|
3
|
2
|
Biyoçeşitlik ve orman ekosistemlerini oluşturan canlı ve cansız unsurları bilir ve bunlar arasındaki ilişkileri kavrayabilir.
|
5
|
3
|
Orman kaynaklarının planlanması, üretim ve faydalanmanın düzenlenmesi ile bu alanda sürdürülebilir kaynak yönetimi için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir.
|
2
|
4
|
Mevcut ormanların korunması, bakımı ve gençleştirilmesine, yenilerinin tesis edilmesine, bozuk ormanların iyileştirilmesine yönelik planlı müdahalelerde bulunabilme bilgi ve becerisine sahiptir.
|
4
|
5
|
Ormancılığın sosyo-kültürel, sosyo-ekonomik, sosyo-politik yapısını ortaya koyabilecek,farkındalık oluşturabilecek ve katılımcı yaklaşımla planlama yapabileceği uygulama ve denetim becerisi kazanır.
|
-
|
6
|
Ormancılık uygulamalarında bilişim teknolojilerini, ölçüm-hesap ve analiz araçlarını ve uygun yöntemleri kullanabilme becerisi kazanır.
|
-
|
7
|
Ulusal ve Uluslararası ormancılık politikalarını, yasalarını ve eğilimleri anlama ve uygulama becerisi kazanır.
|
-
|
8
|
Ulusal ve Uluslararası ölçekte ormancılığın sektörel yapılanmasını bilir ve bu yapıyı analiz edip değerlendirebilme becerisi kazanır.
|
-
|
9
|
Ormancılık ve çevre konularında ulusal ve uluslararası ölçekte rekabet edebilir, ortak çalışmalar yapabilir ve projeler geliştirebilir
|
-
|
10
|
Ekip çalışması yapabilme, bağımsız davranma, inisiyatif kullanma, analitik düşünme ve etkin iletişim becerisine sahip olur.
|
4
|
11
|
Ormancılık meslek anlayışı ve etik sorumluluğu kazanır.
|
-
|
12
|
Yaşam boyu öğrenme ilkesi kapsamında, ormancılıkla ilgili ekolojik, politik, ekonomik ve sosyal boyuttaki güncel gelişmeleri takip edebilir ve bu bilgileri ulusal ormancılığın faydası için kullanabilir.
|
-
|