Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Orman amenajman plan yapım sürecinin tanıtımı Üretim İşlerinin Düzenlenmesi: Planlama birimi kavramı, işletme sınıfı kavramı ve ayrılması, bölmeleme-iç taksimatlandırma
|
K1- Sayfa 141-147
K2- Sayfa 57-79
K3- Sayfa 2-11 ve sayfa 46-56
|
2
|
Ormanın gelecekteki durumu (Optimal Kuruluşun Tespiti) Aynıyaşlı ve maktalı ormanlarda: temel planlama kavramları, hasılat ve büyüme modelleri, planlama sistemleri, optimal kuruluş hesabı
|
K1- Sayfa 107-124
K2- Sayfa 251-278
K3- Sayfa 56-71
|
3
|
Faydalanmanın düzenlenmesi kavramı, amenajman metotları, yararlanmanın düzenlenmesi (karar verme) teknikleri, silvikültürel müdahale rejiminin (reçetenin) hazırlanması
|
K1- Sayfa 198-261
K2- Sayfa 279-324
K3- Sayfa 78-107
|
4
|
Orman dinamiği, sebep-sonuç ilişkileri, performans göstergeleri, zaman terimleri (idare süreleri, dönüş süreleri vs), dönem ödevinin verilmesi
|
K1- Sayfa 173-187
K2- Sayfa 325-336
|
5
|
Eta ve çeşitleri, kesim planlarının (ara ve son hasılat) oluşturulması ODOÜ- reçine,kekik defne vs ağırlıklı ormanlarında planlama, baltalıklarda planlamanın tanıtımı, Türkiye`de amenajman plan yapım sürecinin uygulanmasında karşılaşılan darboğazlar ve çıkış yoları: deneyimler ve tartışma:
|
K1- Sayfa 188-197
K2- Sayfa 337-348 ve sayfa 469-478
K3- Sayfa 130-138
|
6
|
Uygulamada çalışan Amenajman Başmühendis deneyimlerinin sunumu ve tartışma
|
Konusunda uzman bir orman amenajmancısının derse katılımı
|
7
|
Arazı Uygulaması: harita okuma, araziye uyarlama, örnekleme alanlarının belirlenmesi, GPS ile ulaşım, ağaç serveti -artımı, orman fonksiyonlarına yönelik ölçümler
|
Arazi Uygulaması
|
8
|
Değişik yaşlı seçme ormanlarda bonitetleme, optimal kuruluş, kesim planları
|
K1- Sayfa 125-136
K2- Sayfa 398-409
K3- Sayfa 74-76
|
9
|
Model planlar: Akdeniz ormancılık kullanım projesi, Münferit planlama (devamlı ormanlar), FRIS, Fonksiyonel planlama, Ekosistem Tabanlı Çok Amaçlı Planlama (ETÇAP)
|
K3- Sayfa 164-182
|
10
|
ETÇAP süreci, GEF-II ve BTC deneyimi (CD gösterimi): Biyoçeşitlilik (fauna, flora) toplum kalkınma, ve Silvikültür uzmanlarının sunumu
|
Powerpoint Sunumu
|
11
|
Planlama stratejileri, tehditler, sistem yaklaşımı ve yöneylem araştırması ile optimal karar verme
|
K1- Sayfa 13-20
K2- Sayfa 1-24 ve Sayfa 45-56
|
12
|
Plan uygulamalarının denetimi ve yenilenmesi
|
K1- Sayfa 281-310
K2- Sayfa 447-468
K3- Sayfa 144-163
|
13
|
Planların Müzakeresi: Ormanların ekonomik, ekolojik ve sosyo-kültürel eksenli planlanmasına yönelik üç temsilci grubun müzakeresi (sektörler arası yaklaşım ve katılımcılığın sağlanması)
|
Amenajman Ödev Sunumları
|
14
|
Öğrenciler tarafından hazırlanan örnek orman amenajman planlarının sözlü savunma sınavı ile alınması
|
Amenajman Ödevlerinin Sözlü Savunması
|
Ön Koşul
|
Yok
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğr. Üyesi Sinan BULUT
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1. Eraslan İ, ve Eler, Ü., 2003. Orman İşletmelerinin Planlanması ve Denetimi. SDÜ, Isparta
K2. Kapucu, F., 2004. Orman amenajmanı. KTÜ Orman Fak. Yayın No: 33, Trabzon, 515 s.
K3. Asan, Ü., 2003. Orman Amenajmanı, İstanbul Üniversitesi Orman Fakültesi Ders Notları, İstanbul.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Orman Amenajman Yönetmeliği, OGM Ankara
YK2. Arazi ve Büro Çalışmalarına İlişkin Teknik İzahname, 2008 OGM Ankara
|
Dersin Amacı
|
Orman amenajman kavramını pratiğe yönelik uygulamaları ile öğrencilere tanıtmak, orman fonksiyonlarını ekolojik, ekonomik ve sosyo-kültürel temalarda belirlemek-haritalamak, sürdürülebilirlik ilkesine göre orman kaynaklarından çok amaçlı yararlanmayı düzenlemek, karar verme teknikleri ile en uygun plan stratejisini belirlemek ve örnek bir uygulama alanının orman amenajman planını gruplar halinde hazırlayarak sunma ve savunma becerisini kazandırmak.
|
Dersin İçeriği
|
A. Faydalanmanın düzenlenmesi: amenajman metotları, işletme sınıflarının belirlenmesi, silvikültürel müdahalelerin hazırlanması, ara ve son hasılat kesim planlarının yapılması, idare süreleri, dönüş süreleri, eta ve çeşitleri, ODOÜ-reçine, kekik, defne vs ağırlıklı ormanlarda planlama yaklaşımı B. Arazi uygulaması: harita okuma ve araziye uyarlama, örnekleme alanlarının belirlenmesi, GPS ile ulaşım ve arazideki ölçümler C. Seçme ormanlarında planlama: bonitetleme, optimal kuruluş, kesim planlarının hazırlanması D. Ülkemizde kullanılan planlama yaklaşımları: Akdeniz Orman Kullanım Projesi, Münferit Planlama, FRIS, ETÇAP ve örnek uygulamalar E. Orman dinamiği: sistem yaklaşımı ve yöneylem araştırması ile optimal karar verme stratejilerinin oluşturulması ve orman dinamiğinin kavranması F. Planların denetimi ve müzakeresi: örnek amenajman planlarının hazırlanması, sunumu ve katılımcı yaklaşımla planların sınıfta topluca müzakere edilmesi
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Ormancılık ve çevre sorunlarını tanımlayabilme, küresel ve toplumsal koşullara uygun alternatif çözümler üretebilme becerisi kazanır.
|
-
|
2
|
Biyoçeşitlik ve orman ekosistemlerini oluşturan canlı ve cansız unsurları bilir ve bunlar arasındaki ilişkileri kavrayabilir.
|
-
|
3
|
Orman kaynaklarının planlanması, üretim ve faydalanmanın düzenlenmesi ile bu alanda sürdürülebilir kaynak yönetimi için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir.
|
-
|
4
|
Mevcut ormanların korunması, bakımı ve gençleştirilmesine, yenilerinin tesis edilmesine, bozuk ormanların iyileştirilmesine yönelik planlı müdahalelerde bulunabilme bilgi ve becerisine sahiptir.
|
-
|
5
|
Ormancılığın sosyo-kültürel, sosyo-ekonomik, sosyo-politik yapısını ortaya koyabilecek,farkındalık oluşturabilecek ve katılımcı yaklaşımla planlama yapabileceği uygulama ve denetim becerisi kazanır.
|
-
|
6
|
Ormancılık uygulamalarında bilişim teknolojilerini, ölçüm-hesap ve analiz araçlarını ve uygun yöntemleri kullanabilme becerisi kazanır.
|
-
|
7
|
Ulusal ve Uluslararası ormancılık politikalarını, yasalarını ve eğilimleri anlama ve uygulama becerisi kazanır.
|
-
|
8
|
Ulusal ve Uluslararası ölçekte ormancılığın sektörel yapılanmasını bilir ve bu yapıyı analiz edip değerlendirebilme becerisi kazanır.
|
-
|
9
|
Ormancılık ve çevre konularında ulusal ve uluslararası ölçekte rekabet edebilir, ortak çalışmalar yapabilir ve projeler geliştirebilir
|
-
|
10
|
Ekip çalışması yapabilme, bağımsız davranma, inisiyatif kullanma, analitik düşünme ve etkin iletişim becerisine sahip olur.
|
-
|
11
|
Ormancılık meslek anlayışı ve etik sorumluluğu kazanır.
|
-
|
12
|
Yaşam boyu öğrenme ilkesi kapsamında, ormancılıkla ilgili ekolojik, politik, ekonomik ve sosyal boyuttaki güncel gelişmeleri takip edebilir ve bu bilgileri ulusal ormancılığın faydası için kullanabilir.
|
-
|