Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Ekosistem ile ilgili genel kavramlar, ekosistemlerin yapısı ve özellikleri
|
|
2
|
Ekosistemlerdeki ekolojik döngüler, enerji, ekosistemlerin zamansal değişimi
|
|
3
|
Dünyadaki ekolojik sistemler ve ekosistemlerin sınıflandırılması, Dünyadaki büyük hayat zonları (biyomlar)
|
|
4
|
Karasal ekosistemlerin temel sınıflandırılması, Türkiye?deki başlıca ekosistemler
|
|
5
|
Orman ekosistemi kavramı, dinamikleri, orman ekosistemlerinin sınıflandırılması
|
|
6
|
Orman ekosistemlerinin düşey ve yatay yapısı, zamansal değişimi, orman ekosistemlerindeki ekolojik döngüler ve ormanın fonksiyonları
|
|
7
|
Özel nitelikli orman ekosistemleri, su basar ormanlar, su kenarı (riperian) ekosistemleri
|
|
8
|
Diğer doğal ekosistemler: Turbalıklar, sulak alanlar
|
|
9
|
Diğer doğal ekosistemler: bozkırlar, tatlı su ve tuzlu su ekosistemleri
|
|
10
|
Dünyada ve Türkiye?de orman ekosistemlerinin yayılışı
|
|
11
|
Orman ekosistemlerin yayılışını etkileyen biyotik ve abiyotik yetişme ortamı faktörleri
|
|
12
|
İklim değişikliği ve Orman ekosistemleri
|
|
13
|
Küresel karbon döngüsünde orman ekosistemleri ve orman bitkisel kütlesi
|
|
14
|
Orman ekosistemleri üzerindeki tehditler (hava kirliliği, asit yağışlar, ağır metaller, aşırı azot beslenmesi)
|
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Doç. Dr. Meriç ÇAKIR
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
Arş. Gör. Seval SÜNAL, Arş. Gör. Ülkü DİKMEN
|
Kaynaklar
|
-
|
Yardımcı Kitap
|
-
|
Dersin Amacı
|
Dersin ana amacı karasal ve yarıkarasal ekosistemler hakkında bilgi verilmesidir. Bu kapsamda Türkiye?de bulunan başlıca ekosistemler ile bu ekosistemlerin sınıflandırılması, dinamikleri ve fonksiyonları hakkında temel bilgilerin aktarılması amaçlanmıştır.
|
Dersin İçeriği
|
1. Kantarcı, M.D., 2005. Orman ekosistemleri bilgisi. İ.Ü. Orman Fakültesi yayınları. İstanbul.
2. Waring, R. H., and S. W. Running. 2007. Forest ecosystems: analysis at multiple scales. Elsevier, USA.
3. Kantarcı, M.D., 2005. Türkiye?nin yetişme ortamı bölgesel sınıflandırması ve bu birimlerdeki orman varlığı ile devamlılığının önemi. Orman Fakültesi yayınları. İstanbul.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Ormancılık ve çevre sorunlarını tanımlayabilme, küresel ve toplumsal koşullara uygun alternatif çözümler üretebilme becerisi kazanır.
|
5
|
2
|
Biyoçeşitlik ve orman ekosistemlerini oluşturan canlı ve cansız unsurları bilir ve bunlar arasındaki ilişkileri kavrayabilir.
|
5
|
3
|
Orman kaynaklarının planlanması, üretim ve faydalanmanın düzenlenmesi ile bu alanda sürdürülebilir kaynak yönetimi için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir.
|
4
|
4
|
Mevcut ormanların korunması, bakımı ve gençleştirilmesine, yenilerinin tesis edilmesine, bozuk ormanların iyileştirilmesine yönelik planlı müdahalelerde bulunabilme bilgi ve becerisine sahiptir.
|
3
|
5
|
Ormancılığın sosyo-kültürel, sosyo-ekonomik, sosyo-politik yapısını ortaya koyabilecek,farkındalık oluşturabilecek ve katılımcı yaklaşımla planlama yapabileceği uygulama ve denetim becerisi kazanır.
|
-
|
6
|
Ormancılık uygulamalarında bilişim teknolojilerini, ölçüm-hesap ve analiz araçlarını ve uygun yöntemleri kullanabilme becerisi kazanır.
|
4
|
7
|
Ulusal ve Uluslararası ormancılık politikalarını, yasalarını ve eğilimleri anlama ve uygulama becerisi kazanır.
|
-
|
8
|
Ulusal ve Uluslararası ölçekte ormancılığın sektörel yapılanmasını bilir ve bu yapıyı analiz edip değerlendirebilme becerisi kazanır.
|
-
|
9
|
Ormancılık ve çevre konularında ulusal ve uluslararası ölçekte rekabet edebilir, ortak çalışmalar yapabilir ve projeler geliştirebilir
|
-
|
10
|
Ekip çalışması yapabilme, bağımsız davranma, inisiyatif kullanma, analitik düşünme ve etkin iletişim becerisine sahip olur.
|
-
|
11
|
Ormancılık meslek anlayışı ve etik sorumluluğu kazanır.
|
4
|
12
|
Yaşam boyu öğrenme ilkesi kapsamında, ormancılıkla ilgili ekolojik, politik, ekonomik ve sosyal boyuttaki güncel gelişmeleri takip edebilir ve bu bilgileri ulusal ormancılığın faydası için kullanabilir.
|
-
|