Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Etik Kavramı
|
K1: Bölüm I-II - K2
|
2
|
Deontoloji Kavramı
|
K1: Bölüm II - K2
|
3
|
Etik İlkeler, Meslek Etiği, Tıbbi Etik, Hemşirelikte Etik
|
K1: Bölüm I-III - K3
|
4
|
Türkiye`de ve Dünyada Hemşirelik Mesleğinin Tarihsel Gelişimi
|
K4: Bölüm 1-2
|
5
|
Hemşirelik Kanunu, Hemşirelik Yönetmeliği, Hemşirelik Mesleğinin Bağlı Olduğu Hukuki Metinler
|
K3: Bölüm 1-2 - K4
|
6
|
Etik Kuramlar, İkilemler
|
K1: Bölüm II-VI
|
7
|
Hemşirelikte Etik Kodlar
|
K3: Bölüm 3
|
8
|
Hemşirelikte Etik İlke ve Sorumluluklar
|
K3: Bölüm 4
|
9
|
Etik Yönüyle Kürtaj Yardımcı Üreme Teknikleri
|
K1: Bölüm XVII
|
10
|
Etik Yönüyle Ötenazi ve DNR
|
K1: Bölüm XVI
|
11
|
Etik Yönüyle AİDS
|
K1: Bölüm XIV
|
12
|
Etik Yönüyle Organ ve Doku Nakli
|
K1: Bölüm XV - K2
|
13
|
Araştırma Etiği
|
K1: Bölüm VII
|
14
|
Yayın Etiği
|
K1: Bölüm VII
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Funda ASLAN
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1. Çobanoğlu, N(2009). Kuramsal ve Uygulamalı Tıp Etiği (1. Basım).Ankara: Eflatun Yayınevİ
K2. Hakeri, H.(2010), Tıp Hukuku (3. baskı). ,Ankara: Seçkin Yayıncılık
K3. Özçelik, Z., Karaduman, B., Bafra, K., Yıldırım, A., Şenol, Ç. S., Ülke,r S.(2006). Hemşirelikte Haklar ve Sorumluluklar. Ankara: Türk Hemşireler Derneği.
K4. Şentürk, S. E. (2011), Hemşirelik Tarihi. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Çobanoğlu N. (2011) "Özerklik Kavramının Klinik Etik Yansıması: Aydınlatılmış Onam (The Concept of Autonomy And its Reflection on Clinical Ethics: Informed Consent)" Aydınlatılmış Onam Özel Sayısı, Ed.: Prof. Dr. Ahmet Nezih Kök. Çağrılı Makale, Turkiye Klinikleri J Med Ethics.19 (2): 71-79.
YK2. Çobanoğlu N., (2009) "Kısıtlılarda ve Özel Gruplarda Klinik Araştırma Etiği" Sağlıklı Bilimlerinde Süreli Yayıncılık-2009, 7. Ulusal Sempozyum, Araştırma ve Yayın Etiği, Ed. Orhan Yılmaz, Ankara, s.105-111.
|
Dersin Amacı
|
Öğrencinin, hemşirelik mesleğinin tarihsel gelişimini, hemşirelik mesleğinin bağlı olduğu hukuki metinleri, sağlık etiği ile ilgili kavramları bilmesi, sağlık ile ilgili etik sorun/ikilemler hakkında bilgi sahibi olması ve konuyla ilgili farkındalık gelişmesi ve etik karar verme becerisini kazanması amaçlanmaktadır.
|
Dersin İçeriği
|
Etik ve deontoloji nedir, Etik Kuramlar nelerdir, Etik İlkeler, Meslek Etiği, Tıbbi Etik, Hemşirelikte Etik, Hemşirelik Etik Kodlar, Araştırma ve Yayın Etiği
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Toplumun; sağlıklı ya da hasta bireylerin değişen durumlarda hemşirelik bakım gereksinimlerini saptama, planlama, uygulama ve sonuçlarını değerlendirmede hemşirelik sürecini kullanır.
|
3
|
2
|
Toplumun sağlık düzeyini geliştirmeye yönelik gerekli hemşirelik eğitim, yönetim, uygulama, danışmanlık ve araştırmalarda etkin rol alır.
|
3
|
3
|
Mesleğin gerektirdiği istatistik, bilgisayar, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
|
2
|
4
|
Sosyal yönlerini, iletişim, eleştirel düşünme, akademik ve araştırma becerilerini, yaratıcılıklarını ve girişimciliklerini birleştirerek mesleğini uygular.
|
3
|
5
|
Sağlık alanındaki bilimsel bilgi, yenilik ve gelişmeleri izleyebilmek ve kullanabilmek için yeterli düzeyde yabancı dil bilgi ve becerisini geliştirir.
|
3
|
6
|
Mesleki etik değerleri bilir ve hemşirelik bakımı ve uygulamalarını bu değerler doğrultusunda gerçekleştirir
|
4
|
7
|
Profesyonel iletişim ve kişiler arası ilişkiler becerilerini kullanarak terapötik ortamda hasta/sağlıklı birey, aile ve ekip üyeleriyle etkili iletişim kurar.
|
3
|
8
|
Hemşirelik uygulamaları için gerekli teknik araç ve gereçleri seçme ve kullanabilme becerisine sahiptir.
|
3
|
9
|
Hemşirelik hizmetlerinin bilgiye dayalı, akılcı, sistematik olarak sunulmasında etkili yazılı ve sözlü anlatım becerilerini kullanır.
|
3
|
10
|
İnsanı ve insan sağlığını etkileyebilecek her türlü biyo-psiko-sosyal-kültürel değişim ve gelişime duyarlı olup; verdiği sağlık bakım hizmetinde holistik yaklaşımı göz önünde bulundurur.
|
3
|