Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Dünyada ve Türkiye`de kadın sağlığının durumu, Toplumsal Cinsiyet (gender) kavramı ve sağlığa etkileri
|
|
2
|
Aşırı doğurganlığın anne ve çocuk sağlığına etkileri, istenmeyen gebelikler ve isteyerek düşükler
|
|
3
|
Aile planlamasını tanımı, amaç ve önemi, tarihçesi
|
|
4
|
Dünyada ve Türkiye`de aile planlaması politikaları, nüfus ve nüfus sorunları
|
|
5
|
Aile Planlamasında başvuranın değerlendirilmesi-Aile planlaması danışmanlığı
|
|
6
|
Doğal Aile Planlaması Yöntemleri, Bariyer yöntemler
|
|
7
|
Hormonal kontrasepsiyon, Sadece progesteron içeren kontraseptifler
|
|
8
|
Ria, Gönüllü cerrahi sterilizasyon
|
|
9
|
Özel durumlarda aile planlaması danışmanlığı
|
|
10
|
Cinsellik ve cinsel sağlık kavramı, Cinselliğin psikososyal boyutu
|
|
11
|
Yaşam evrelerine göre cinsel gelişim
|
|
12
|
Cinsel eylem fizyolojisi, Cinsel fonksiyon bozuklukları, Cinsel haklar
|
|
13
|
Cinsel yolla bulaşan enfeksiyonlar ve korunma
|
|
14
|
Cinselliği etkileyen faktörler
|
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğretim Üyesi Derya KAYA ŞENOL
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
1. Nuriye Büyükkayacı Duman. Cinsel Sağlık. Nobel Tıp Kitabevi
2. Taşkın L. Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği; Sistem Ofset Matbaacılık; 7. Baskı Ankara, 2005.
3. Gençlere Yönelik Üreme Sağlığı Hizmetleri Katılımcı Kitabı, TC. SB. Ana-Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü, Ankara, 2005.
|
Yardımcı Kitap
|
-
|
Dersin Amacı
|
Cinsel sağlık, üreme sağlığının tanımı, Dünya ve Türkiye`de CS / ÜS`nin durumu, ölçütler ve bütünsel yaklaşımla sunulan Cinsel sağlık/Üreme Sağlığı hizmetleri konusunda bilgi kazanmak ve yaşaman faklı dönemlerinde görülen cinsel sağlık sorunları ve hemşirelik yaklaşımları konusunda bilgi kazanmalarını sağlamak.
|
Dersin İçeriği
|
Cinsel sağlık bilgisi eğitimi, cinselliğe bakış, cinsel kimlik gelişimi,kadın erkek yaşamının farklı dönemlerinde ortaya çıkan cinsel sorunlar ve bu sorunların bedensel, ruhsal, sosyal ve sosyal etkileri, üreme sağlığı ve güvenli davranış, ergenlikte sağlığa zararlı alışkanlıklar, başvuru merkezleri, mutlu ve güvenli cinsellik, CYBE/AIDS, haklar, cinsellik ve şiddet, cinsel sağlık eğitimi uygulamaları.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Toplumun; sağlıklı ya da hasta bireylerin değişen durumlarda hemşirelik bakım gereksinimlerini saptama, planlama, uygulama ve sonuçlarını değerlendirmede hemşirelik sürecini kullanır.
|
4
|
2
|
Toplumun sağlık düzeyini geliştirmeye yönelik gerekli hemşirelik eğitim, yönetim, uygulama, danışmanlık ve araştırmalarda etkin rol alır.
|
5
|
3
|
Mesleğin gerektirdiği istatistik, bilgisayar, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
|
-
|
4
|
Sosyal yönlerini, iletişim, eleştirel düşünme, akademik ve araştırma becerilerini, yaratıcılıklarını ve girişimciliklerini birleştirerek mesleğini uygular.
|
3
|
5
|
Sağlık alanındaki bilimsel bilgi, yenilik ve gelişmeleri izleyebilmek ve kullanabilmek için yeterli düzeyde yabancı dil bilgi ve becerisini geliştirir.
|
-
|
6
|
Mesleki etik değerleri bilir ve hemşirelik bakımı ve uygulamalarını bu değerler doğrultusunda gerçekleştirir
|
5
|
7
|
Profesyonel iletişim ve kişiler arası ilişkiler becerilerini kullanarak terapötik ortamda hasta/sağlıklı birey, aile ve ekip üyeleriyle etkili iletişim kurar.
|
5
|
8
|
Hemşirelik uygulamaları için gerekli teknik araç ve gereçleri seçme ve kullanabilme becerisine sahiptir.
|
-
|
9
|
Hemşirelik hizmetlerinin bilgiye dayalı, akılcı, sistematik olarak sunulmasında etkili yazılı ve sözlü anlatım becerilerini kullanır.
|
5
|
10
|
İnsanı ve insan sağlığını etkileyebilecek her türlü biyo-psiko-sosyal-kültürel değişim ve gelişime duyarlı olup; verdiği sağlık bakım hizmetinde holistik yaklaşımı göz önünde bulundurur.
|
5
|