Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Giriş, dersin amacının açıklanması
Yaşam bulguları
|
K1, K2: Bölüm 1-2
|
2
|
Yaşam bulguları (devam)
|
K1, K2: Bölüm 1-2
|
3
|
İlaç uygulamaları (oral-yerel)
|
K1, K2: Bölüm 3-4
|
4
|
İlaç uygulamaları (parenteral ilaç uygulamaları-ID, SC, IM)
|
K1, K2: Bölüm 4
|
5
|
Sıvı-elektrolit dengesi, IV ilaç uygulamaları, (IV infüzyon hızını hesaplama ve takibi İnvaziv Girişimler İntraket ?branül- takma kan alma, parenteral yolla ilaç uygulama)
Kan ve kan ürünlerin transfüzyonu, Total Parenteral Beslenme (TPN)
|
K1, K2: Bölüm 5
|
6
|
Sıvı-elektrolit dengesi, IV ilaç uygulamaları, (IV infüzyon hızını hesaplama ve takibi İnvaziv Girişimler İntraket ?branül- takma kan alma, parenteral yolla ilaç uygulama)
Kan ve kan ürünlerin transfüzyonu, Total Parenteral Beslenme (TPN)
|
K1, K2: Bölüm 5
|
7
|
Hareket gereksinimi, hastaya yatak içinde pozisyon vermek, hastayı mobilize etmek
|
K1, K2: Bölüm 6
|
8
|
Bireysel Hijyen ve Uygulamaları
|
K1, K2: Bölüm 7
|
9
|
Solunum Sistemi ve Uygulamaları, trakestomi bakımı (I)
|
K1, K2: Bölüm 8-9
|
10
|
Solunum Sistemi ve Uygulamaları, trakestomi bakımı (II)
|
K1, K2: Bölüm 8-9
|
11
|
Beslenme Gereksinimi ve Uygulamaları, NG sonda takmak ve bakımı
|
K1, K2: Bölüm 10
|
12
|
Sindirim Sistemi ve Uygulamaları-Kolostomi Bakımı
|
K1, K2: Bölüm 11
|
13
|
Üriner Sistem ve Uygulamaları, İdrar sondası takmak ve bakımı
|
K1, K2: Bölüm 12
|
14
|
NANDA
|
K1, K2: Bölüm 13
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ GÖZDE ÖZARAS ÖZ
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
ARAŞ. GÖR. GÜLSÜM ÇONOĞLU
ARAŞ. GÖR. DAMLA BAYRAK AMASYA
|
Kaynaklar
|
1. Birol Leman, Hemşirelik Süreci, Hemşirelik Bakımında Sistematik Yaklaşım, 2011.
2. Perry A., Potter P., Klinik Uygulama Becerileri ve Yöntemleri, Çeviri Editörleri: Tükinaz Ataberk Aştı, Ayişe Karadağ, 1. Baskı, Nobel Tıp Kitabevi, Adana, 2011.
3. Akyol A., ve ark. Klinik Beceriler Sağlığın Değerlendirilmesi, Hasta Bakımı ve Takibi, Ed.: Necmiye Sabuncu, Fatma Akça Ay, Nobel Tıp Kitapevi, İstanbul, 2009.
4. Türgay A., ve ark. Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler, Ed.: Fatma Akça Ay, 1. Baskı, Nobel Tıp Kitapevleri, İstanbul, 2013.
|
Yardımcı Kitap
|
-
|
Dersin Amacı
|
Öğrencilerin,
hemşireliğin felsefesi ile temel ilke ve uygulamalarını öğrenmesi, hemşirenin sağlık ekibi içindeki yeri ve önemine ve hemşirelik esaslarına özgü bilgi, beceri ve tutumları kazanması beklenmektedir.
|
Dersin İçeriği
|
Hemşirelik mesleği, hemşirelikte temel kavramlar, hemşirenin görev, yetki ve sorumlulukları, insan ve temel insan gereksinimleri, yaşam bulguları, enfeksiyon kontrolü, bireyin hareket gereksinimi, beslenme gereksinimi ve uygulamaları, bireysel hijyen ve uygulamaları, ilaç uygulamaları, solunum sistemi ve uygulamaları, kalp-akciğer sesleri, sıvı-elektrolit dengesi, invaziv girişimler, sindirim sistemi ve uygulamaları, bağırsak sesleri, sıcak-soğuk uygulamalar, hasta güvenliği, yara bakımı, uyku, hemşirelikte etik, ameliyat öncesi ve sonrası bakım, hemşirelik süreci.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Toplumun; sağlıklı ya da hasta bireylerin değişen durumlarda hemşirelik bakım gereksinimlerini saptama, planlama, uygulama ve sonuçlarını değerlendirmede hemşirelik sürecini kullanır.
|
4
|
2
|
Toplumun sağlık düzeyini geliştirmeye yönelik gerekli hemşirelik eğitim, yönetim, uygulama, danışmanlık ve araştırmalarda etkin rol alır.
|
5
|
3
|
Mesleğin gerektirdiği istatistik, bilgisayar, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
|
-
|
4
|
Sosyal yönlerini, iletişim, eleştirel düşünme, akademik ve araştırma becerilerini, yaratıcılıklarını ve girişimciliklerini birleştirerek mesleğini uygular.
|
3
|
5
|
Sağlık alanındaki bilimsel bilgi, yenilik ve gelişmeleri izleyebilmek ve kullanabilmek için yeterli düzeyde yabancı dil bilgi ve becerisini geliştirir.
|
-
|
6
|
Mesleki etik değerleri bilir ve hemşirelik bakımı ve uygulamalarını bu değerler doğrultusunda gerçekleştirir
|
4
|
7
|
Profesyonel iletişim ve kişiler arası ilişkiler becerilerini kullanarak terapötik ortamda hasta/sağlıklı birey, aile ve ekip üyeleriyle etkili iletişim kurar.
|
5
|
8
|
Hemşirelik uygulamaları için gerekli teknik araç ve gereçleri seçme ve kullanabilme becerisine sahiptir.
|
5
|
9
|
Hemşirelik hizmetlerinin bilgiye dayalı, akılcı, sistematik olarak sunulmasında etkili yazılı ve sözlü anlatım becerilerini kullanır.
|
4
|
10
|
İnsanı ve insan sağlığını etkileyebilecek her türlü biyo-psiko-sosyal-kültürel değişim ve gelişime duyarlı olup; verdiği sağlık bakım hizmetinde holistik yaklaşımı göz önünde bulundurur.
|
5
|