Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
İlaç Uygulamaları (oral ilaç, göze, kulağa, vajina, rektuma, deriye ilaç uygulama, inhale ilaç uygulamaları, ID, SC, IM ilaç uygulamaları)
(laboratuvar çalışması)
|
K1, K2, K3, YK1, YK2
|
2
|
Sıvı-elektrolit dengesi, IV ilaç uygulamaları (IV infüzyon hızını hesaplama ve takibi İnvaziv Girişimler İntraket, branül- takma kan alma, parenteral yolla ilaç uygulama)
(laboratuvar çalışması)
|
K1, K2, K3, K4
|
3
|
Kan ve kan ürünlerin transfüzyonu, Total Parenteral Beslenme (TPN)
(laboratuvar çalışması)
|
K1, K2, K3, K4
|
4
|
Hareket gereksinimi, hastaya yatak içinde pozisyon vermek, hastayı mobilize etmek
(klinik uygulama/laboratuvar çalışması)
|
K1, K2, YK1
|
5
|
Solunum Sistemi ve Uygulamaları, trakestomi bakımı-I
(klinik uygulama/laboratuvar çalışması)
|
K3, K4, YK1, YK2
|
6
|
Solunum Sistemi ve Uygulamaları, trakestomi bakımı-II
(klinik uygulama/laboratuvar çalışması)
|
K3, K4, YK1, YK2
|
7
|
Bireysel Hijyen ve Uygulamaları
(klinik uygulama/laboratuvar çalışması)
|
K1, K2
|
8
|
Sıcak-Soğuk Uygulamalar
Yara bakımı
(klinik uygulama/laboratuvar çalışması)
|
K1, YK1, YK2
|
9
|
Beslenme Gereksinimi ve Uygulamaları, NG sonda takmak ve bakımı
(klinik uygulama/laboratuvar çalışması)
|
K1, K2
|
10
|
Kolostomi Bakımı
(klinik uygulama/laboratuvar çalışması)
|
K3, K4
|
11
|
Üriner Sistem ve Uygulamaları, İdrar sondası takmak ve bakımı-I
(klinik uygulama/laboratuvar çalışması
|
K3, K4
|
12
|
Üriner Sistem ve Uygulamaları, İdrar sondası takmak ve bakımı-II
(klinik uygulama/laboratuvar çalışması
|
K3, K4
|
13
|
Hemşirelik Bakım Süreci, NANDA-I
(klinik uygulama/laboratuvar çalışması)
|
K1, K2, K3, YK1, YK2
|
14
|
Hemşirelik Bakım Süreci, NANDA-II
(klinik uygulama/laboratuvar çalışması)
|
K1. K2. K3, K4, YK1, YK2
|
Ön Koşul
|
HEM 102 dersini almak için HEM 101 dersinden başarılı olunmalıdır.
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğretim Üyesi GÖZDE ÖZARAS ÖZ
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
Öğr. Gör. Yadigar ORDU
|
Kaynaklar
|
K1. Perry, A., ve Potter, P. (2011). Klinik Uygulama Becerileri ve Yöntemleri, Çeviri Editörleri: Aştı, T. A., ve Karadağ, A. 1. Baskı, Adana: Nobel Tıp Kitabevi.
K2 Pamela, L. (2015). Klinik Hemşirelik Becerileri. Bir Hemşirelik Süreci Yaklaşımı. Ed.: Bektaş, H. Lippincott Williams&Wilkins.
K3. Akyol, A. (2009). Klinik Beceriler Sağlığın Değerlendirilmesi, Hasta Bakımı ve Takibi, Ed.: Sabuncu, N., ve Ay, F. A. İstanbul: Nobel Tıp Kitapevi.
K4. Türgay, A. (2013). Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler, Ed.: Ay, F. A. 1. Baskı, İstanbul: Nobel Tıp Kitapevleri.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Birol, L. (2016). Hemşirelik Süreci, Hemşirelik Bakımında Sistematik Yaklaşım. 10. Baskı, Ankara: Akademisyen Kitabevi.
YK2. Öz, F. (2004). Sağlık Alanında Temel Kavramlar. 1. Baskı, Ankara: İmaj İç ve Dış Ticaret A.Ş.
|
Dersin Amacı
|
Öğrencilerin,
hemşireliğin felsefesi ile temel ilke ve uygulamalarını öğrenmesi, hemşirenin sağlık ekibi içindeki yeri ve önemine ve hemşirelik esaslarına özgü bilgi, beceri ve tutumları kazanması beklenmektedir.
|
Dersin İçeriği
|
Bireyin hareket gereksinimi, beslenme gereksinimi ve uygulamaları, bireysel hijyen ve uygulamaları, ilaç uygulamaları, solunum sistemi ve uygulamaları, kalp-akciğer sesleri, sıvı-elektrolit dengesi, invaziv girişimler, sindirim sistemi ve uygulamaları, bağırsak sesleri, sıcak-soğuk uygulamalar, yara bakımı, ameliyat öncesi ve sonrası bakım, hemşirelik süreci.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Toplumun; sağlıklı ya da hasta bireylerin değişen durumlarda hemşirelik bakım gereksinimlerini saptama, planlama, uygulama ve sonuçlarını değerlendirmede hemşirelik sürecini kullanır.
|
5
|
2
|
Toplumun sağlık düzeyini geliştirmeye yönelik gerekli hemşirelik eğitim, yönetim, uygulama, danışmanlık ve araştırmalarda etkin rol alır.
|
3
|
3
|
Mesleğin gerektirdiği istatistik, bilgisayar, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
|
-
|
4
|
Sosyal yönlerini, iletişim, eleştirel düşünme, akademik ve araştırma becerilerini, yaratıcılıklarını ve girişimciliklerini birleştirerek mesleğini uygular.
|
-
|
5
|
Sağlık alanındaki bilimsel bilgi, yenilik ve gelişmeleri izleyebilmek ve kullanabilmek için yeterli düzeyde yabancı dil bilgi ve becerisini geliştirir.
|
-
|
6
|
Mesleki etik değerleri bilir ve hemşirelik bakımı ve uygulamalarını bu değerler doğrultusunda gerçekleştirir
|
5
|
7
|
Profesyonel iletişim ve kişiler arası ilişkiler becerilerini kullanarak terapötik ortamda hasta/sağlıklı birey, aile ve ekip üyeleriyle etkili iletişim kurar.
|
4
|
8
|
Hemşirelik uygulamaları için gerekli teknik araç ve gereçleri seçme ve kullanabilme becerisine sahiptir.
|
5
|
9
|
Hemşirelik hizmetlerinin bilgiye dayalı, akılcı, sistematik olarak sunulmasında etkili yazılı ve sözlü anlatım becerilerini kullanır.
|
5
|
10
|
İnsanı ve insan sağlığını etkileyebilecek her türlü biyo-psiko-sosyal-kültürel değişim ve gelişime duyarlı olup; verdiği sağlık bakım hizmetinde holistik yaklaşımı göz önünde bulundurur.
|
5
|