Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Biyokimyanın tanımı ve biyokimyanın sağlık alanındaki önemi
|
K1- Bölüm 1
YK1- Bölüm 2
|
2
|
Aminoasitler ve proteinlerin yapı ve önemleri
|
K1 - Bölüm 2-3
|
3
|
Karbonhidratların yapı ve fonksiyonları
|
YK1- Bölüm 9
|
4
|
Lipidlerin yapı ve fonksiyonları
|
K1- Bölüm 8-9
|
5
|
Enzimlerin yapısal işlev ve özellikleri
|
K2- Bölüm 8
|
6
|
Nükleik asitlerin vücuttaki önemi
|
K2- Bölüm 9
|
7
|
Vitaminlerin önemi ve görevleri
|
K1- Bölüm 15-16
|
8
|
Eser elementler ve fonksiyonları
|
K1- Bölüm 17
|
9
|
Hormonların yapı ve fonksiyonları
|
K1 -Bölüm 18- 19
YK1- Bölüm 22
|
10
|
Porfirin ve Hem metabolizması
|
K1- Bölüm 14
|
11
|
Asit baz dengesi ve kan gazları
|
K1- Bölüm 21
|
12
|
Vücut sıvıları
|
K2- Bölüm 32
|
13
|
Karaciğer ve böbrek fonksiyon testleri
|
K1- Bölüm 26-27
|
14
|
Gebelik ve yaşlanma biyokimyası
|
K1- Bölüm 24-25
|
Ön Koşul
|
Yok
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül OĞLAKÇI İLHAN
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1.Konukoğlu D. (2017). Sağlık Bilimleri Fakültesi Sağlık Yüksekokulları için Temel ve Klinik Biyokimya, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.
K2.Gürdöl F. (2019). Tıbbi Biyokimya, (5. Baskı), Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1.Özbolat G.(2020). Sağlık Bilimleri İçin Biyokimya, Akademisyen Kitabevi, Ankara.
|
Dersin Amacı
|
Sağlık alanında biyokimyanın önemi ve tüm hastalıkların bir biyokimyasal temeli olduğunun kavranılmasını amaçlar.
|
Dersin İçeriği
|
Biyokimyaya giriş, metabolizma ve hücre,
Aminoasitler ve proteinlerin yapı ve önemleri,
Karbonhidratların yapı ve fonksiyonları,
Lipidlerin yapı ve fonksiyonları,
Enzimlerin yapısal işlev ve özellikleri,
Nükleik asitlerin vücuttaki önemi,
Vitaminlerin önemi ve görevleri,
Eser elementler ve fonksiyonları,
Hormonların yapı ve fonksiyonları,
Porfirin ve Hem metabolizması,
Asit baz dengesi ve kan gazları,
Vücut sıvıları,
Karaciğer ve böbrek fonksiyon testleri,
Gebelik ve yaşlanma biyokimyası,
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Toplumun; sağlıklı ya da hasta bireylerin değişen durumlarda hemşirelik bakım gereksinimlerini saptama, planlama, uygulama ve sonuçlarını değerlendirmede hemşirelik sürecini kullanır.
|
3
|
2
|
Toplumun sağlık düzeyini geliştirmeye yönelik gerekli hemşirelik eğitim, yönetim, uygulama, danışmanlık ve araştırmalarda etkin rol alır.
|
3
|
3
|
Mesleğin gerektirdiği istatistik, bilgisayar, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
|
-
|
4
|
Sosyal yönlerini, iletişim, eleştirel düşünme, akademik ve araştırma becerilerini, yaratıcılıklarını ve girişimciliklerini birleştirerek mesleğini uygular.
|
3
|
5
|
Sağlık alanındaki bilimsel bilgi, yenilik ve gelişmeleri izleyebilmek ve kullanabilmek için yeterli düzeyde yabancı dil bilgi ve becerisini geliştirir.
|
-
|
6
|
Mesleki etik değerleri bilir ve hemşirelik bakımı ve uygulamalarını bu değerler doğrultusunda gerçekleştirir
|
-
|
7
|
Profesyonel iletişim ve kişiler arası ilişkiler becerilerini kullanarak terapötik ortamda hasta/sağlıklı birey, aile ve ekip üyeleriyle etkili iletişim kurar.
|
-
|
8
|
Hemşirelik uygulamaları için gerekli teknik araç ve gereçleri seçme ve kullanabilme becerisine sahiptir.
|
2
|
9
|
Hemşirelik hizmetlerinin bilgiye dayalı, akılcı, sistematik olarak sunulmasında etkili yazılı ve sözlü anlatım becerilerini kullanır.
|
-
|
10
|
İnsanı ve insan sağlığını etkileyebilecek her türlü biyo-psiko-sosyal-kültürel değişim ve gelişime duyarlı olup; verdiği sağlık bakım hizmetinde holistik yaklaşımı göz önünde bulundurur.
|
3
|