Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
21. Yüzyılda ruh sağlığı, koruyucu ruh sağlığı hizmetleri, Dünya ve ülkemizde toplum ruh sağlığı hizmetleri ve ruh sağlığı hemşireliğinin rolü +klinik eğitim
|
K3
|
2
|
Ruh sağlığı ve hastalıklarında hemşirelik süreci, terapötik ortam, hasta kabul ve taburculuk süreci +klinik eğitim
|
K1, K4, K7
|
3
|
Ruhsal hastalıklara neden olan etmenler, ruhsal bozukluklardaki genel belirtiler, ruhsal durum değerlendirmesi+klinik eğitim
|
K2
|
4
|
Birincil, ikincil, üçünçül koruma kavramları ve ailenin terapötik değerlendirilmesi+klinik eğitim
|
K8
|
5
|
Gelişim dönemleri, Çocuk Ruh Sağlığı Sorunları, Stres ve Kriz kavramı, Anksiyete, Somotoform ve Dissosiyatif bozukluklarda hemşirelik bakımı+klinik eğitim
|
K5
|
6
|
Şizofreni ve diğer psikotik bozukluklar ve hemşirelik bakımı +klinik eğitim
|
K6
|
7
|
Duygu durum bozuklukları, organik ruhsal bozukluklar ve hemşirelik bakımı+klinik eğitim
|
K8
|
8
|
Madde kullanım bozuklukları ve hemşirelik bakımı+klinik eğitim
|
K3
|
9
|
Kişilik bozuklukları ve hemşirelik bakımı +klinik eğitim
|
K5
|
10
|
Cinsel sağlık ve cinsel işlev bozuklukları ve hemşirelik bakımı+klinik eğitim
|
K1, K5
|
11
|
Yeme-uyku bozuklukları ve hemşirelik bakımı+klinik eğitim
|
K3
|
12
|
Konsültasyon Liyezon Psikiyatri Hemşireliği+klinik eğitim
|
K6
|
13
|
Psikofarmakoloji+klinik eğitim
|
K8
|
14
|
Psikoterapiler- acil psikiyatri- psikiyatride hasta hakları+klinik eğitim
|
K3
|
Ön Koşul
|
Türkçe
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Doç. Dr. Satı DİL
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
Arş. Gör. Tuğba YILDIRIM
|
Kaynaklar
|
K1.Buldukoğlu, K. ve Doğan, S.(1996).Psikiyatri Hemşireliği El Kitabı.Vehbi Koç Yayınları.
K2.Cüceloğlu, D.(2018). İnsan ve Davranışı.Remzi Kitabevi.3.Basım.İstanbul.
K3.Çam, O. ve Engin, E. (2014). Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı. İstanbul Tıp Kitapevi.
K4. Özcan, A.(2015). Hemşire-Hasta İlişkisi ve İletişim.Saray Tıp Kitabevleri. İzmir.
K5.Öztürk, M.O. ve Uluşahin, N.A. (2016). Ruh Sağlığı ve Bozuklukları. Bayt Ltd. Şti.14. Baskı. Ankara.
K6.Sayıl, I. ve Özgüven, H.D. (2000) Ruh Sağlığı ve Hastalıkları. Antıp A.Ş. Ankara.
K7.Terakye, G.(1998). Hasta-Hemşire İlişkileri. Zirve Ofset. 5.Basım,
K8.Yüksel, N. (2014). Ruhsal Hastalıklar. Akademisyen Tıp Kitabevi Yayınları. 4. Baskı. Ankara.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Carpenito- Moyet, L.J. (2012) Hemşirelik Tanıları El Kitabı (Çev: F. Erdemir), Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul.
YK2. Egan, G. (1997) Psikolojik Danışmaya Giriş (Editör:Füsun Akkoyun). Form Ofset. Ankara.
YK3. Öz, F. (2004). Sağlık Alanında Temel Kavramlar. İmaj İç ve Dış Ticaret A.Ş. Ankara.
YK4. Özer, A.K. (2002).Ben Değeri Tiryakiliği Duygusal Gerilimle Başedebilme. 3. Basım Sistem Yayıncılık. İstanbul.
YK5. Yüksel, N. (1998). Psikofarmakoloji. Bilimsel Tıp Yayınevi. Ankara.
|
Dersin Amacı
|
Bu ders öğrencilere, ruh sağlığı sorunlarını birinci, ikinci, üçüncü basamakta önleme, akut ve kronik ruhsal sağlık sorunlarını saptama ve yardım sürecini kullanarak yönetimi konusunda genel bilgi kazandırmayı amaçlar.
|
Dersin İçeriği
|
21. Yüzyılda ruh sağlığı, koruyucu ruh sağlığı hizmetleri, Dünya ve ülkemizde toplum ruh sağlığı hizmetleri ve ruh sağlığı hemşireliğinin rolü +klinik eğitim, ruh sağlığı ve hastalıklarında hemşirelik süreci, terapötik ortam, hasta kabul ve taburculuk süreci +klinik eğitim, ruhsal hastalıklara neden olan etmenler, ruhsal bozukluklardaki genel belirtiler, ruhsal durum değerlendirmesi+klinik eğitim, birincil, ikincil, üçünçül koruma kavramları ve ailenin terapötik değerlendirilmesi+klinik eğitim, gelişim dönemleri, çocuk ruh sağlığı sorunları, stres ve kriz kavramı, anksiyete, somotoform ve dissosiyatif bozukluklarda hemşirelik bakımı+klinik eğitim, şizofreni ve diğer psikotik bozukluklar ve hemşirelik bakımı +klinik eğitim, duygu durum bozuklukları, organik ruhsal bozukluklar ve hemşirelik bakımı+klinik eğitim, madde kullanım bozuklukları ve hemşirelik bakımı+klinik eğitim,kişilik bozuklukları ve hemşirelik bakımı +klinik eğitim, cinsel sağlık ve cinsel işlev bozuklukları ve hemşirelik bakımı+klinik eğitim,yeme-uyku bozuklukları ve hemşirelik bakımı+klinik eğitim, konsültasyon liyezon psikiyatri hemşireliği+klinik eğitim, psikofarmakoloji+klinik eğitim,psikoterapiler- acil psikiyatri- psikiyatride hasta hakları+klinik eğitim
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Toplumun; sağlıklı ya da hasta bireylerin değişen durumlarda hemşirelik bakım gereksinimlerini saptama, planlama, uygulama ve sonuçlarını değerlendirmede hemşirelik sürecini kullanır.
|
5
|
2
|
Toplumun sağlık düzeyini geliştirmeye yönelik gerekli hemşirelik eğitim, yönetim, uygulama, danışmanlık ve araştırmalarda etkin rol alır.
|
5
|
3
|
Mesleğin gerektirdiği istatistik, bilgisayar, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
|
-
|
4
|
Sosyal yönlerini, iletişim, eleştirel düşünme, akademik ve araştırma becerilerini, yaratıcılıklarını ve girişimciliklerini birleştirerek mesleğini uygular.
|
4
|
5
|
Sağlık alanındaki bilimsel bilgi, yenilik ve gelişmeleri izleyebilmek ve kullanabilmek için yeterli düzeyde yabancı dil bilgi ve becerisini geliştirir.
|
-
|
6
|
Mesleki etik değerleri bilir ve hemşirelik bakımı ve uygulamalarını bu değerler doğrultusunda gerçekleştirir
|
4
|
7
|
Profesyonel iletişim ve kişiler arası ilişkiler becerilerini kullanarak terapötik ortamda hasta/sağlıklı birey, aile ve ekip üyeleriyle etkili iletişim kurar.
|
5
|
8
|
Hemşirelik uygulamaları için gerekli teknik araç ve gereçleri seçme ve kullanabilme becerisine sahiptir.
|
-
|
9
|
Hemşirelik hizmetlerinin bilgiye dayalı, akılcı, sistematik olarak sunulmasında etkili yazılı ve sözlü anlatım becerilerini kullanır.
|
5
|
10
|
İnsanı ve insan sağlığını etkileyebilecek her türlü biyo-psiko-sosyal-kültürel değişim ve gelişime duyarlı olup; verdiği sağlık bakım hizmetinde holistik yaklaşımı göz önünde bulundurur.
|
5
|