Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Çocuk Resmine Kuramsal Yaklaşım
|
K1 (Ünite 1, Sayfa: 9-20)
YK2 (Ünite 1, Sayfa: 23-43)
|
2
|
Çocuk Resmine İlişkin Görüşler
|
K1 (Ünite 1, Sayfa: 23-30)
K2 (Ünite 2, Sayfa: 99-152)
|
3
|
Çocuk Resminin Gelişim Aşamaları
|
K1 (Ünite 1, Sayfa: 31-67)
K2 (Ünite 3, Sayfa: 155-199)
K3 (Ünite 1, Sayfa: 10-29)
YK2 (Ünite 4 Sayfa: 101-142)
|
4
|
Çocuk Resminin Özellikleri
|
K1 (Ünite 1, Sayfa: 72-81)
|
5
|
Çocuk Resimleri Analizinde Temel İlkeler
|
K3 (Ünite 1, Sayfa: 29-34)
|
6
|
Çocuk Resimlerinin Analizi
|
K1 (Ünite 2, Sayfa: 85-171)
K2 (Ünite 3, Sayfa: 155-199)
K3 (Ünite 1, Sayfa: 29-39)
|
7
|
İnsan Figürlerinin Detayları ve Anlamları
|
K1 (Ünite 2, Sayfa: 85-171)
K2: (Ünite 4, Sayfa: 226-256)
|
8
|
İnsan Çizimlerinin ve Ev Figürlerinin Açıklanması
|
K1 (Ünite 2, Sayfa 85-171)
K2: (Ünite 4, 264-301)
|
9
|
Özel Durumda Olan Çocukların Çizdikleri Resimler (Kronik Hastalığı Olan, İstismar- İhmale Uğramış, Özel Gereksinimli Çocukların Resimleri)
|
K2 (Ünite 4, Sayfa: 256-262, Ünite 4, Sayfa: 303-307)
YK1
YK2 (Ünite 5, Sayfa: 155, 217)
|
10
|
Bir İnsan Çiz Testi
|
K3 (Ünite 2, Sayfa: 39-55)
YK3
|
11
|
Bir Aile Resmi Testi
|
K3 (Ünite 2, Sayfa: 55-70)
YK4
|
12
|
Var Olmayan Hayvan Çiz Testi
|
K3 (Ünite 2, Sayfa: 70-99)
YK5
|
13
|
Kaktüs Çiz Testi- Çiçek Ailesi Testi
|
K3 (Ünite 2, Sayfa: 99, Ünite 2, Sayfa: 139-141)
YK6
|
14
|
Ev- Ağaç- İnsan Çiz Testi
|
K3 (Ünite 2, Sayfa: 105-134)
YK3
YK4
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Öğr. Gör. Dr. Gül Kadan
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1.Yavuzer, H. (2001). Resimleriyle Çocuk. (9. Baskı) İstanbul: Remzi Kitabevi.
K2: Çankırılı, A. (2018). Çocuk Resimlerinin Dili (7. Baskı). İstanbul: Uğurböceği Yayınları
K3: Halmatov, S. (2018). Çocuk Resimleri Analizi ve Psikolojik Resim Testleri. (5. Baskı). Ankara: Pegem Akademi
|
Yardımcı Kitap
|
YK1: Davido, R. (2014). Çocuğunuzu Resimlerinden Keşfedin. (Çev. E. Çakmak). (2. Baskı). İstanbul: Kuraldışı Yayınları.
YK2: Malcihodi, C.A. (2005). Çocukların Resimlerini Anlamak. (Çev. T. Yurtbay). (1. Baskı). İstanbul: Epsilon Yayınları.
YK3: Aral, N. & Sağlam, M. (2011). Bir insan çiz testi ile boşanma sürecinde olan aile çocuklarının sorunlarının karşılşaştırılmalı incelenmesi. Ulusal Okul Öncesi Eğitim Kongresi, Ankara.
YK4: Yıldırım- Doğru, S.S., Turcan, A.İ., Arslan, E. & Doğru, S. (2006). Çocukların resimlerindeki aileyi tanılama durumlarının değerlendirilmesi. The Journal of Selcuk University Social Sciences Institute, 15, 223-235.
YK5: Halmatov, S., Keşçi, Z. & Aka, P. (2020). Yetişkinlerin saldırganlık eğilimlerinin var olmayan hayvan çiz testi aracılığıyla değerlendirilmesi. Journal of Duzce University Health Sciences Institute, 10(2), 207-216.
YK6: Kaya, Z., Mukba, G. & Özkan, R. (2019). Psikolojik danışman adaylarının duygu durumlarına, aile içindeki konumlarına ve aile içi ilişkilerine ilişkin görüşlerinin "çiçek ailesi resmi çiz" tesi aracılığıyla incelenmesi. Aile Psikolojik Danışmanlığı Dergisi, 2(1), 96-115.
|
Dersin Amacı
|
Bu dersin amacı, resmin çocuk hayatındaki önemini anlatmak, çocuk resim gelişim aşamalarını fark etmelerini sağlamak, resimdeki öğelerin ne anlama geldiğini farketmelerini sağlamak ve resim testlerini yorumlama yeterliliğini kazandırmaktır.
|
Dersin İçeriği
|
Çocuk Resmine Kuramsal Yaklaşım
Çocuk Resmine İlişkin Görüşler
Çocuk Resminin Gelişim Aşamaları
Çocuk Resminin Özellikleri
Çocuk Resimleri Analizinde Temel İlkeler
Çocuk Resimlerinin Analizi
İnsan Figürlerinin Detayları ve Anlamları
İnsan Çizimlerinin ve Ev Figürlerinin Açıklanması
Özel Durumda Olan Çocukların Çizdikleri Resimler (Kronik Hastalığı Olan, İstismar- İhmale Uğramış, Özel Gereksinimli Çocukların Resimleri)
Bir İnsan Çiz Testi
Bir Aile Resmi Testi
Var Olmayan Hayvan Çiz Testi
Kaktüs Çiz Testi- Çiçek Ailesi Testi
Ev- Ağaç- İnsan Çiz Testi
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Çocukların gelişimsel özellikleri, gelişimsel bozukluklar ve öğrenme güçlüklerini açıklar.
|
-
|
2
|
Çocuk gelişimi alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal bilgilere ve uygulama için gerekli beceriye sahip olur.
|
-
|
3
|
Çocuk gelişimi alanı ile ilgili etkili öğretim yöntem ve tekniklerini kullanır.
|
-
|
4
|
Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirir.
|
-
|
5
|
Çocukların gelişim özellikleri ve bireysel farklılıklarını dikkate alarak eğitim programları hazırlar.
|
-
|
6
|
Özel gereksinimli çocukların gelişim özellikleri ve bireysel farklılıklarını dikkate alarak eğitim programı hazırlar.
|
-
|
7
|
Farklı özellikteki çocukların topluma kazandırılması için çocuğu, aileyi ve eğitim kurumunu içine alan çok yönlü bir yaklaşımla uygun stratejiler geliştirir.
|
-
|
8
|
Etkili eğitim ortamları ve eğitim materyalleri hazırlar.
|
-
|
9
|
Çocuk gelişimi ile ilgili özgün ürün, proje ve etkinlikler geliştirir.
|
5
|
10
|
Ailelere yönelik rehberlik ve danışmanlık çalışmalarında etkili öğretim ve iletişim yöntemlerini kullanır.
|
-
|
11
|
Çocuk gelişimi uygulamalarında karşılaşılan ve öngörülmeyen sorunlara kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri sunar.
|
-
|
12
|
Toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin bilincinde olur.
|
-
|
13
|
Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle açıklar.
|
4
|
14
|
Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alan yazını inceleyerek değerlendirir.
|
-
|
15
|
Alanı ile ilişkili diğer meslek gruplarındaki kişi ve kurumlarla işbirliği yapar.
|
4
|