Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Giriş, dersin amacının açıklanması.
|
|
2
|
Toplumsal cinsiyet ile ilgili kavramlar
|
|
3
|
Toplumsal cinsiyet kuramları
|
|
4
|
Çocuklarda Cinsiyet Rolü Gelişimi
|
|
5
|
Toplumsal Cinsiyet Rollerini Etkileyen Faktörler
|
|
6
|
Çocuk ve aile, cinsiyet eşitsizliği
|
|
7
|
Akranlar
|
|
8
|
Kitle iletişim araçları
|
|
9
|
Oyun ve oyuncaklar
|
|
10
|
Çocuk kitaplarında toplumsal cinsiyet
|
|
11
|
Toplumsal cinsiyet ve çocuk eğitimi.
|
|
12
|
Cinsiyetçilik yönüyle çocuğa yönelik ihmal ve istismar
|
|
13
|
Okul öncesi dönemde toplumsal cinsiyet ile ilgili yapılan çalışmaların incelenmesi 1
|
|
14
|
Okul öncesi dönemde toplumsal cinsiyet ile ilgili yapılan çalışmaların incelenmesi 2
|
|
Ön Koşul
|
Ön koşul dersi yoktur.
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğretim Üyesi Güzin Yasemin TUNÇAY
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
Altun, H. ve Toker, D. (2018). Toplumsal Cinsiyet ve Farklı Disiplinlerden Yaklaşımlar. Ankara: Nika Yayınları.
Ata, S. (2016). Aile ve Cinsiyet. Yağan-Güder (Ed.), Cinsel Eğitim ve Toplumsal Cinsiyet içinde. (s. 99-118). Ankara: Eğiten Kitap Yayıncılık.
Dökmen, Z. (2012). Toplumsal Cinsiyet Sosyal Psikolojik Açıklamalar. İstanbul: Remzi Kitapevi.
|
Yardımcı Kitap
|
Bhasin, K. (2003). Toplumsal Cinsiyet ?Bize Yüklenen Roller?, (Çev. K. Ay). İstanbul: Kadav Yayınları.
Fine. C. (2010). Toplumsal Cinsiyet Yanılsaması, (Çev.,K. Tanrıyar). İstanbul: Sel Yayıncılık.
|
Dersin Amacı
|
Öğrencinin, toplumsal cinsiyet kavramını bilmesi, kadının toplumdaki yerini, çocukların farklı yetiştirme modellerini bilmesi, aile içinde bireylerin rollerini bilmesi ve kız ile oğlan çocuklarının aile ve toplum içinde verilen farklı rolleri bilmesi amaçlanmaktadır.
|
Dersin İçeriği
|
Giriş, dersin amacının açıklanması, toplum, bireyin toplum içindeki rolleri, beklenen roller, cinsiyet kimliği, cinsiyetlere göre bireylerin toplum içindeki rolü, beklenen roller, toplumsal cinsiyet kalıp yargılar, toplumsal cinsiyet kavramı, toplumsal cinsiyet eşitliği/ eşitsizliği, feminizm, aile içi şiddet, çocuk istismarı ve ihmali, çocuklarda cinsiyet rolü gelişimi,toplumsal cinsiyet rollerini etkileyen faktörler, toplumsal cinsiyet ve çocuk eğitimi, cinsiyetçilik, subliminal mesaj olarak cinsiyetçilik, cinsiyetçilik yönüyle çocuğa yönelik ihmal ve istismar, cinsiyetçilik yönüyle vegan/vejetaryenlik.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Çocukların gelişim ve öğrenme özellikleri ile gelişimsel bozuklukları ve öğrenme güçlüklerini açıklar.
|
-
|
2
|
Çocuk gelişimi alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgilere, gerekli eğitim ve öğretim araçları ve kaynakları kullanarak sahip olur.
|
-
|
3
|
Çocuk gelişimi alanı ile ilgili eğitim programları, öğretim yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahip olur.
|
-
|
4
|
Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahip olur.
|
-
|
5
|
Çocukların gelişim özellikleri ve bireysel farklılıklarını dikkate alarak eğitim programları hazırlar, uygular ve değerlendirir.
|
-
|
6
|
Özel gereksinimli çocukların gelişim özellikleri ve bireysel farklılıklarını dikkate alarak eğitim programı hazırlar, uygular ve değerlendirir.
|
-
|
7
|
Farklı özellikteki çocukların topluma kazandırılması için çocuğu, aileyi ve eğitim kurumunu içine alan çok yönlü bir yaklaşımla uygun stratejiler geliştirir ve uygular.
|
-
|
8
|
Eğitim materyalleri geliştirir ve eğitim ortamlarını düzenler
|
-
|
9
|
Çocuk gelişimi ile ilgili özgün ürün, proje ve etkinlikler geliştirir, bu çalışmaları yönetir, süreci izleyip değerlendirir.
|
-
|
10
|
Ailelere yönelik rehberlik ve danışmanlık çalışmalarında gerekli olabilecek etkili öğretim ve iletişim yöntemlerini kullanır.
|
-
|
11
|
Çocuk gelişimi uygulamalarında karşılaşılan ve öngörülmeyen sorunları çözmek için bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır, sorunlara kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri sunar
|
-
|
12
|
Toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin bilincinde olur.
|
4
|
13
|
Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, sorunları ortaya koyar
|
2
|
14
|
Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir. İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir.
|
2
|
15
|
Alanı ile ilişkili diğer meslek gruplarındaki kişi ve kurumlarla iletişime girerek, bilgilerini paylaşır, sorunları tartışır ve öneriler sunar.
|
3
|