Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Stresin tanımı ve önemi
|
|
2
|
Stres ve beslenme ilişkisi
|
|
3
|
Stres kaynakları ve çeşitleri
|
|
4
|
Canlıların strese karşı gösterdiği doğal tepkiler
|
|
5
|
Stres sırasında vücutta meydana gelen biyokimyasal değişimler
|
|
6
|
Hormonlar ve önemleri
|
|
7
|
Stres hormonları
|
|
8
|
Adrenal korteks hormonları ve stres üzerine olan etkileri
|
|
9
|
Adrenal medulla hormonu (Adrenalin) ve stres üzerine olan etkisi
|
|
10
|
Beslenme hormonları
|
|
11
|
Leptin ve ghrelin hormonları
|
|
12
|
Apelin ve nesfatin hormonları
|
|
13
|
Stresin sebep olduğu hastalıklar
|
|
14
|
Stres ile başa çıkma yolları
|
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Prof. Dr. Tünay KONTAŞ AŞKAR
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
1. Marshall, W.,J., Bangert, S., K. 1995. Clinical Biochemistry. Elsevier Health Sciences.U.S.A.
2. R.K. Murray, D.A. Bender, K.M. Botham, P.J. Kennelly, V.W. Rodwell, P. A. Weil. 2009. Harper?s İllustrated Biochemistry. The McGraw-Hill Companies. China.
3. Kılıç, N.2007. Biyokimya İlkeleri-Lehninger. Palme yayınevi. Ankara.
4. Bayşu, N., Bayşu Sözbilir N. 2010. Biyokimya. Güneş Yayınevi. Ankara
|
Yardımcı Kitap
|
-
|
Dersin Amacı
|
Öğrencilere günlük hayatta maruz kalınan stres, stres çeşitleri, stres biyokimyası ile stresden korunma yolları hakkında temel bilgilerin kazandırılması
|
Dersin İçeriği
|
Stresin tanımı, önemi, çeşitleri, kaynakları, canlılar üzerine etkisi, vücutta meydan getirdiği biyokimyasal değişimler, stress hormonları,sebep olduğu hastalıklar ile stresden korunma ve başa çıkma yoları ders içeriğini oluşturmaktadır
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Birey, toplum sağlığının korunması ve hastalıkların tedavisi sürecinde; menü ve beslenme programları planlama, uygulama ve sonuçlarını değerlendirme becerisi kazanır.
|
1
|
2
|
Mesleğin gerektirdiği yabancı dil, istatistik, bilgisayar, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma becerisi kazanır.
|
-
|
3
|
Sağlık alanındaki, güncel bilgileri takip etme, değerlendirme, aktarma ve multidisiplinler araştırmalara katılma becerisi kazanır.
|
4
|
4
|
Toplumun sağlık düzeyini geliştirmeye yönelik gerekli diyet eğitimi, yönetimi, uygulamaları, danışmanlık ve araştırmalarda etkin rol alma becerisi kazanır.
|
1
|
5
|
Birey ve toplumun besin güvenliği için strateji geliştirme, uygulama ve eğitim verme becerisi kazanır.
|
-
|
6
|
Mesleki etik değerleri öğrenir ve tüm paydaşlarla bu etik kurallara göre davranma yetkinliği kazanır.
|
2
|
7
|
Mesleki uygulamalar sırasında, hasta/sağlıklı birey, aile ve ekip üyeleriyle etkili iletişim kurma becerisi kazanır.
|
4
|
8
|
Ulusal/uluslararası besin ve beslenme politikaları, yasal mevzuatlar hakkında bilgi sahibi olur.
|
1
|
9
|
Besin üretim-tüketim zincirinde, kaliteyi etkileyen faktörleri değerlendirme ve yasal düzenlemeleri uygulama bilgisine sahiptir.
|
-
|
10
|
Ürün geliştirme, besin analizi ve kalitesini etkileyen etmenlere yönelik laboratuvar uygulamaları yapar, yorumlar ve sorunları çözmek için bireysel sorumluluk alma becerisi kazanır.
|
1
|