Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Giriş, Özel Gereksinimli Birey kavramı, Özel Gereksinimli Bireylerin Toplumdaki Yeri
|
Kaynak 1(sy. 30-83)
|
2
|
Özel Gereksinimli Bireylerin Yaşadığı Sorunlar ve İmkânsızlıklar
|
Kaynak 1(sy. 104-162)
|
3
|
Bedensel ve Zihinsel Özel Gereksinimli Bireylerde Gözlenen Beslenme Bozuklukları
|
Kaynak 2(sy. 16-17)
|
4
|
Bedensel ve Zihinsel Özel Gereksinimli Bireylerin Beslenme durumunun değerlendirilmesi
|
Kaynak 3(sy. 7-11)
|
5
|
Bedensel ve Zihinsel Özel Gereksinimli Bireyler, Antropometri-1
|
Kaynak 3(sy. 16-21)
|
6
|
Bedensel ve Zihinsel Özel Gereksinimli Bireyler, Antropometri-2
|
Kaynak 3(sy. 16-21)
|
7
|
Enerji ve besin ögesi gereksinmelerinin hesaplanması
|
Kaynak 2(sy. 13-14)
|
8
|
Bedensel ve Zihinsel Özel Gereksinimli Bireylerin Beslenmesinde Öne Çıkan Besin ve Besin Ögeleri
|
Kaynak 2 (sy. 15-19)
|
9
|
Yatağa Bağımlı Bireyler ve Beslenme
|
Kaynak 3(sy. 4-7)
|
10
|
Zihinsel Engelli Bireylerde Beslenme
|
Kaynak 2 (sy 4-5)
|
11
|
Serebral Palsi Ve Otizmde Beslenme
|
Kaynak 5(sy 73-80)
|
12
|
Yutma Güçlüğü; Özel Beslenme Yolları
|
Kaynak 4 (sy 19-109)
|
13
|
Bedensel ve Zihinsel Özel Gereksinimli Bireyler için vaka çözümleri
|
Hastane uygulamaları
|
14
|
Bedensel ve Zihinsel Özel Gereksinimli Bireyler için vaka çözümleri
|
Hastane Uygulamaları
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Uzm.Dyt.Emine AKTAŞ
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
1. World Health Organization 2011. World Report on Disability
2. Sağlık Bakanlığı2008.In Disability.
3. Sağlık Bakanlığı 2008.Determination Of Nutritional Status
4. Devault KR. 2006. Symptoms of esophageal disease. In: M.Feldman, LS Friedman, LJ Brand, editors. 8nd ed. Sleisenger-Fordtran?s Gastrointestinal and Liver Disease. Philadelphia: Saunders.
5. Tarsuslu G. 2016. Feeding Problems in Children with Cerebral Palsy and the Effect of Feeding Problems on Growth, The Journal of Current Pediatrics.
|
Yardımcı Kitap
|
1. Psychiatric Nutrition Therapy: A Resource Guide for Dietetics Professionals Practicing in Behavioral Health Care. Behavioral Health Nutrition, a dietetic practice group of the American Dietetic Association, 2006.
|
Dersin Amacı
|
Genel Eksiklilik (Impairment), Engellilik (Disability), Maluliyet (Handicap) kavramlarını, bedensel ve zihinsel engellilik durumu ve göstergelerinin öğretilmesi, Çocukluk- Adölesan- Yetişkin dönem engelli sağlığı ve beslenmesi üzerine güncel bilgilerin verilmesi ve bedensel ve zihinsel engeli olan bireylerde görülen beslenme bozukluları, beslenme durumunun değerlendirilmesi, gereksinmelerin saptanması, beslenme ile ilgili görülen sorunlara çözüm önerilerinin geliştirilmesini sağlamaktır.
|
Dersin İçeriği
|
Giriş, Özel Gereksinimli Birey (Engellilik) kavramı, Özel Gereksinimli Bireylerin Toplumdaki Yeri
Özel Gereksinimli Bireylerin Yaşadığı Sorunlar ve İmkânsızlıklar, Bedensel ve Zihinsel Özel Gereksinimli Bireylerde Gözlenen Beslenme Bozuklukları, Bedensel ve Zihinsel Engelli Bireylerin Beslenme durumunun değerlendirilmesi, Bedensel ve Zihinsel Engelli Birey, Antropometri, Antropometri (sınıf içi pratik), Enerji ve besin ögesi gereksinmelerinin hesaplanması, Bedensel ve Zihinsel Engelli Bireyin Beslenmesinde Öne Çıkan Besin ve Besin Ögeleri, Bedensel ve Zihinsel Engelli Bireyin, Beslenmesinde Öne Çıkan Besin ve Besin Ögeleri, Bedensel ve Zihinsel Engelli, Özel Gruplar ve Beslenmesi, Yutma güçlüğü; özel beslenme yolları, Bedensel ve Zihinsel Engelli, Sporcu Birey ve Beslenmesi, Bedensel ve Zihinsel Engelli Bireyler için vaka çözümleri.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Birey, toplum sağlığının korunması ve hastalıkların tedavisi sürecinde; menü ve beslenme programları planlama, uygulama ve sonuçlarını değerlendirme becerisi kazanır.
|
3
|
2
|
Mesleğin gerektirdiği yabancı dil, istatistik, bilgisayar, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma becerisi kazanır.
|
-
|
3
|
Sağlık alanındaki, güncel bilgileri takip etme, değerlendirme, aktarma ve multidisiplinler araştırmalara katılma becerisi kazanır.
|
2
|
4
|
Toplumun sağlık düzeyini geliştirmeye yönelik gerekli diyet eğitimi, yönetimi, uygulamaları, danışmanlık ve araştırmalarda etkin rol alma becerisi kazanır.
|
4
|
5
|
Birey ve toplumun besin güvenliği için strateji geliştirme, uygulama ve eğitim verme becerisi kazanır.
|
2
|
6
|
Mesleki etik değerleri öğrenir ve tüm paydaşlarla bu etik kurallara göre davranma yetkinliği kazanır.
|
-
|
7
|
Mesleki uygulamalar sırasında, hasta/sağlıklı birey, aile ve ekip üyeleriyle etkili iletişim kurma becerisi kazanır.
|
2
|
8
|
Ulusal/uluslararası besin ve beslenme politikaları, yasal mevzuatlar hakkında bilgi sahibi olur.
|
-
|
9
|
Besin üretim-tüketim zincirinde, kaliteyi etkileyen faktörleri değerlendirme ve yasal düzenlemeleri uygulama bilgisine sahiptir.
|
-
|
10
|
Ürün geliştirme, besin analizi ve kalitesini etkileyen etmenlere yönelik laboratuvar uygulamaları yapar, yorumlar ve sorunları çözmek için bireysel sorumluluk alma becerisi kazanır.
|
-
|